מס' צפיות - 138
דירוג ממוצע -
1082רענן בן טובים-ספר חדש-על ספסל בטשרניחובסקי
מאת: elybikoret 24/02/13 (22:27)

  1082רענן בן טובים"-על ספסל בטשרניחובסקי"-ספר חדש

צילומים-המשורר לפני מספר ימים הזדמן לידיי ספרו של המשורר התל-אביבי הצעיר רענן בן-טובים, "על-ספסל בטשרניחובסקי". כבר מצילום עטיפת הספר, שם נראה זוג עומד על מעבר חציה ומתנשק באמצע הצומת כשמסביבו כל התנועה ממשיכה לשעוט, הבנתי לאן מבקש בן-טובים לקחת אותנו, הקוראים, והשאלה היחידה שעלתה בי היתה האם יצליח במסעו זה. מחוזות האהבה הם שדה מוקשים ידוע, שמושכים אל תוכם צעירים יותר וצעירים פחות, שאלו הראשונים אינם מבינים עד כמה השדה ממוקש, ואלו האחרונים, שכבר התנסו בדרך זו פעם או פעמיים, נכנסים פעם נוספת לתוך השדה בעיניים פקוחות לרווחה. כנראה, בשל כך שאין ברירה אחרת. כבר מהשיר הפותח את הספר קופצת לעין הבחירה של המשורר, הן בשם השיר והן בכך שהוא פותח את הספר, "הרהור שני", ללמדנו, שבדומה למעשה הבריאה, גם כאן ההתחלה אינה באמת רלוונטית, אלא מה שמגיע אחריה, ומה שמגיע הוא אותה אינרציה עתיקה בתנועתו של העולם, היינו, האהבה, כשהיא מתורגמת לזמן הווה. זו יכלה להיות רק תחבולה ספרותית מחוכמת, אלא מה שמעלה אותה לגבהים היא האמיתות שבה והפשטות הלכאורית שבה, שממחישה את מורכבות האמירה - זו של ההרהור השני וזו של התרגום של שפת האהבה שבכל דור ודור לזמן הנוכחי. וכך הוא כותב בבית השני של השיר "הרהור שני" - עוֹלָם מִסְתּוֹבֵב בְּאִינֶרְצְיָה עַתִּיקָה, מְתֻרְגֶּמֶת לִזְמַן הֹוֶה, וְאַתְּ יוֹדַעַת מָה? לֹא אִכְפַּת שֶׁכָּך. לֹא אִכְפַּת.(עמ' 7) הספר, "על ספסל בטשרניחובסקי", מכיל 60 שירים, היוצרים סיפור אהבה שלם מרגע ההתאהבות ועד לסופה של האהבה ושוך הסערה הרגשית. את הרקע הפיזי לסיפור האהבה מספקים נופיה האורבניים של תל-אביב, שביניהם ניתן למצוא את גן מאיר, הרחובות טשרניחובסקי, אלנבי וקינג ג'ורג', בתי הקפה שבאזור, צמתים, רמזורים, מכוניות ממהרות, הרוח הפיזית והרוח המטפיזית, ערפיח העיר, וגם שמי התכלת והאופק הצלול. הגיבורים האמיתיים הם תמיד האוהבים, המצליחים לברוא את עצמם מחדש מתוך פעימה, שלכאורה אין בה דבר, אך בפועל היא לב לבה של הבריאה    בן טובים כותב מתוך תחושותיו, אבל, הגם שהן פרטיות, ואפילו פרטיות מאוד (כמו כל תחושה ועוד כזו שבין בני זוג) הן שייכות לחווייה האנושית הכללית, ולכן הקורא מצליח להתחבר לשירים ללא קושי. עם זאת, בן-טובים מבין היטב את כיצד להתל בקוראיו ולסובב אותם בדרכו בטכניקת המלים עד שהוא מגיש להם את מנחת השיר, שמגיעה בדיוק בנקודה שבה מגלה הקורא כיצד הלך שבי אחר המלים והתחושות שעוררו אצלו, והוא מוצא עצמו מסכים לתנועה הסוחפת. הנה דוגמה מצוינת לכך בשיר ללא כותרת  - נִכְנָסְיוֹצֵא מִבֵּין חֲדָרִים, עוֹלֶה בִּפְרוֹזְדוֹרִים מִשְׁתַּחְלֵלִיבִּמְהִירוּת עַל-פִּי דְּפוּסֵי פְּתִיחָהסְגִירָה שֶׁל דְּלָתוֹת נֶחְבָּטלִדְפָנוֹת מִתְאוֹשֵׁשְׁוְשׁוּבְיוֹצֵא יָמִינָהשְׂמֹאלָהלְמַעְלָהלְמַטָּה וְחוֹזֵר חֲלִילָה, כְּעַכְבָּר מְסֻּמָּם וַעֲתוּק נְשִׁימָה כְּאוֹגֵר נֶאֱבָק עַל חַיָּיו שֶׁבְּתוֹכְגַּלְגֶּלֶת מְבַצֵּעַ אִמּוּן אֵירוֹבִּי לְשְׁרִירֵי הָרֶגֶשׁ. וְכּוּלָה נְשִׁיקָה. הבחירה שלא לתת כותרת לשירים נעשית בדרך-כלל מתוך מודעות. לעתים השיר קצר מאוד כאנקדוטה, ולעתים תוכנו אינו מאפשר לתת לו כותרת שתהלום אותו. במקרה של השיר הקודם ("נכנסיוצא"), עצם העובדה שבן-טובים בחר שלא לתת לו כותרת, מכריח את הקורא להכנס לתוך ההתרחשות ללא הכנה מוקדמת, ככניסה לתוך ים, ולהסחף אחר התנועה המהירה של זרמי המלים. מעניין הקישור שבין תנועתו של העולם בשיר "הרהור שני" לבין התנועה הכאוטית בשיר "נכנסיוצא". בשניהם העולם מסתובב ובשניהם התנועה אינה מתמצה בעולם אלא היא שייכת לנוכחים-נפקדים בשיר, האוהבים. חיבור המלים ב"נכנס יוצא" מדויק מאוד ואינו מניח לקורא עד סופה של התנועה, וגם אז ממשיך לטפוח עליו בהמשכה של התנועה.   הספר מתחיל בהקדמתו של איש הרנסנס הרב תחומי, פרופ' שלמה גיורא שוהם, הממליץ, בסופה של הקדמתו, בכל לב על קריאתם של השירים ושינונם בפי האוהבים. בתום המסע הלירי, אני מאמץ בחום את המלצתו זו ומצטרף אליה.   את הספר אפשר להשיג בחנויות הספרים, אולם אפשר ומומלץ לרכשו ישירות דרך האתר של המשורר ובהנחה ניכרת (32 ₪ באתר במקום 72 ₪ בחנויות). אפשר גם להכנס לאתרו של המשורר רענן בן-טובים ולקרוא מספר שירים מתוך הספר. רענן בן-טובים, על ספסל בטשרניחובסקי, הוצאת עקד 2010 (80 עמ'). 32 ₪ באתר המשורר http://www.raananbt.022.co.il/brportal/br/p102.jsp?arc=112002   לראות או לא לראות:שירים יפים,מלאי רגש.מומלץ לאוהבי שירה נכתב על ידי elybikoret אלי ליאון, 17/2/2013 17:52   
  אלי ליאון
elybikoret@gmail.com
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.    

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר