מס' צפיות - 100
דירוג ממוצע -
1208ירון גוטפריד-ראיון
קונצרטים "מחוץ לקופסה
מאת: elybikoret 26/01/14 (23:28)
1208ירון גוטפריד-סידרת קונצרטים "מחוץ לקופסה"-ראיון
צילומים-אלי ליאון
 
ירון גוטפריד המנצח הראשי והמנהל המוסיקלי של תז נתניה הקאמרית הקיבוצית משך 11 שנה ועד לתחילת העונה הנוכחית, החליט לצאת לדרך עצמאית, לדרך לא כל כך קונבנציונלית ולפתוח סידרה מוסיקלית חדשה שקרא לה  '"מחוץ לקופסה"
 
לרגל הקונצרט הראשון של הסידרה שיתקיים ב23.1.14 במוזיאון תא קיימתי ראיון איתו והנה תמציתו.
השאלה הראשונה ששאלתי את מאסטרו גוטפריד היתה מה זה "מחוץ לקופסה".
"חיבורים מוסיקליים בישבילי שגדלתי בבית מוסיקלי, העולם המוסיקלי מורכב מסיגנונות שונים,קטגוריות שאינן זרות לי.אנשים ששמעו על ההרכבים של הקונצרטים בסידרה אמרו שזה לא מקובל זה מחוץ לקופסה.הביטוי מצא חן בעיני
וכך נתתי את השם לכל הסידרה.
 
לגוטפריד כמה כובעים אותם הוא אוהב באותה מידה תלוי במה הוא עוסק באותו רגע.הוא מלחין שלמד אצל פרופ' נעם שריף,מנצח שלמד אצל פרופ' מנדי רודן.הוא ראש מסלול הלחנה עיבוד וניצוח  בבי"ס רימון לג'אז ומוסיקה מודרנית וכעת גם מנהל אמנותי ומנצח בסדרה החדשה  "מחוץ לקופסה".
הוא עסק  ועוסק בתחומים רבים וגם המוסיקה ששמענו בתז מתניה-הקאמרית הקיבוצית תחת נהולו האמנותי היתה מגוונת וכללה גם מוסיקה קלאסית וגם מודרנית.הן יצירות לא כל כך ידועות והן יצירות מפורסמות וידועות ביותר.
משך 11 שנות ניהול התזמורת הוא הצליח להפוך את התזמורת לתזמורת הקאמרית לאחת הטובות בארץ אם לא הטובה ביותר.התכניות של התזמורת התאפינו תמיד ביחודיות וגיוון סיגנונות.
 
שאלתי את המאסטרו מדוע אחרי תקופה כה ארוכה מלאת הישגים וכמעט יד חופשית בהיותו המנהל המוסיקלי של התזמורת, מדוע החליט לצאת לדרך עצמאית.
תשובתו היתה חד משמעית:
 
"יכולתי לעשות ולבחור בתזמורת נתניה תכנית כפי שרציתי אך חייב היתי להתחשב גם בקהל המנויים בכל הארץ שהיה רגיל לסוג מסויים של מוסיקה.בתז נתניה קהל המנויים מפוזר בכל הארץ ואני חייב היתי להתחשב בהם.אנו הינו התזמורת היחידה ששירתה את אוהבי המוסיקה בישובים שתזמורת אחרת לא ביקרה.אמנם עשיתי בנתניה מה שרציתי כמנהל אמנותי ותחום הפעילות שלי היה רחב אך הכל עבד לפי קודים מסויימים שצריך היתי להתחשב בהם ולמלא"
"בסידרה החדשה"מחוץ לקופסה"אני חופשי לבחור סוגים שונים של יצירות והרכבים.
 
בסידרה החדשה ארבעה קונצרטים ויש בכל קונצרט משהו מיוחד, ספציפי,שונה ואם שומעים את כל ארבעת הקונצרטים שבסידרה מקבלים מכלול שלם כאשר כל קונצרט שונה אחד מהשני.
בסידרה החדשה שלי אני יכול לשים את עצמי כפי שאני רוצה.הסידרה לא חייבת להיות קשורה רק בתזמורת. היא עושה חיבורים שונים לפעמים בילתי אפשריים וזאת אני לא יכולתי לעשות בתז נתניה-הקאמרית הקיבוצית או בכל תזמורת אחרת.אין בשום תכנית או תזמורת חיבורים שאני חיברתי בסידרה אחת.אתן דוגמה מהקונצרט הראשון בסידרה החדשה בו מופיעה רביעיה קאמרית.בתזמורת אני לא יכול לתת רביעיה עם תזמורת. "
 
"דבר נוסף הרגשתי שאני עשיתי בתז נתניה כל מה שיכולתי ואני רציתי להתקדם הלאה ולהקדיש את זמני לפרויקטים שלי.כל היצירות שכתבתי לא יצאו לאור כל עוד היתי בתזמורת ".
 
"מדוע אני צריך ועושה את זה כי אני אוהב את זה".
"בסידרה החדשה יש ארבעה קונצרטים מגוונים .הם כוללים מוסיקה מהבארוק,הקלאסית והג'אז. הכל בפרשנות חדשה בסיגנונות שונים ,ביצירות מקוריות וגם עיבודים חריגים.
בער לי לעשות סדרת קונצרטים חדשה שלא שייכת לאיש .זה הביבי שלי שבה אני יכול להגיש כל מיני דברים שלא יכולתי לעשות בנתניה או במקביל."
 
מה תכלול הסידרה החדשה?
"בקונצרט הראשון שיערך ב23.1.14יש מיזוג מאין סלון מוסיקלי בו אתגר קרת יקריא מיצירותיו ואני כתבתי את המוסיקה על פי הטקסט שקרא כאשר קרן הדר תשיר.אך בקונצרט לא תושמע רק מוסיקה שלי.הוא יכלול גם מלחינים אחרים שלדעתי יש משהו משותף ביניהם.זה יהיה קונצרט של מפגש חוויתי ואסוציאטיבי בין מוסיקה למילה הכתובה
בין אתגר קרת ליצירות של סאטי,שוברט,ראוול,פורה ושוסטקוביץ"
 
בקונצרט השני אופיע ביחד עם אבי דני במבחר קטעי ג'אז מוכרים  חלקם בעיבודים מקוריים שלי לשני פסנתרים.
בקונצרט זה תושמע גם יצירתי "תמונות בתערוכה",רימייק על פי מוסורגסקי לאנסמבל של 13 נגנים וטריו ג'אז."
גוטפריד מדגיש וחוזר ומדגיש שאין זה עיבוד ליצירה הידועה אלא משהו חדש,בקצב אחר,במבנה אחר,בפרשנות אחרת,בלבוש אחר ודברים אחרים שיש בהם מקום לאילתורי ג'אז.
יצירה זו בוצעה בבכורה עולמית בעיר האסורה בבגין בהצלחה גדולה ביותר ובקרוב תצא בתקליטור ותבוצעה גם בסיור שיערך בארצות הברית.קונצרט זה יתקיים ב27.2.14.
 
הקונצרט השלישי נושא את הכותרת "הביג בנד"בו תתשתף תזמורת הביג בנד של בית הספר רימון בהדרכת גורי אגמון.כן תושמע בין השאר יצירה מפורסמת ביותר משנת 1924 -רפסודיה בכחול.תושמע הגירסה המקורית לתזמורת ג'אז ופסנתר סולו .הקונצרט יערך ב24.4.14
 
את הסידרה המענינת והמגוונת הזו יסיים קונצרט שגוטפריד קרא לו"התאהבתי באך"
"בקונצרט ישתתף אנסמבל "בארוקדה"המתמחה במוסיקת בארוק.יושמעו יצירות ששמם מפורסם אך הפעם הם יושמעו בביצוע חריג.נשמיע את הקונצרטו הברנדנבורגי מס 4 בביצוע צ'מבלו ושתי חליליות.את ה"פסנתר המשווה" נשמיע תחת השם "הפסנתר המשווה אך הלא מאוזן"- מוסיקה גוטפריד/באך לטריו ג'אז ותז קאמרית"
גוטפריד ציין שכתב את היצירה בהשראת הפרלודים והפוגות של באך  בפרשנות חדשה  וכדי להתרשם טוב יותר ינוגן תחילה המקור ולאחר מכן את הגירסה החדשה.
המאסטרו מוסיף ואומר כי יש ביצירה מקום לאילתורים ושכל פרק כתוב בסגנון שונה ומשרה אוירה של שיטוט בגלריה של תמונות מוסיקליות קטנות.קונצרט זה שיסיים כאמור את העונה יתקיים ב12.6.14
 
סידרה כזו של מוסיקה כוללת בכל קונצרט משהו שונה המקשר בין היצירות והזמן של היום.אלו קונצרטים חריגים שאי אפשר היה לבצע במסגרת סדרת מנויים של תזמורת בארץ.
טוב עשה ירון גוטפריד שלקח יוזמה ויצר סידרה מענינת,מרתקת,מיוחדת  וחריגה  בנוף המוסיקלי שלנו.
 
לראות או לא לראות:מאוד מענין,שונה מהמוסיקה שאנו רגילים לשמוע.מבלי ששמעתי את הקונצרטים עדיין ורק מהרכב התכניות והמבצעים ,אין לי ספק שזו תיהיה חוויה וממליץ עליה בפה מלא על"עיוור".
 
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 20/1/2014 12:21  
 
אלי ליאון
elybikoret@gmail.com
www.elybikoret.022.co.il
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר