מס' צפיות - 373
דירוג ממוצע -
1241תז הבארוק ירושלים-שני קונצרטים
מאת: elybikoret 16/04/14 (09:05)
1241תזמורת הבארוק ירושלים                                 חג פסח שמח
צילומים-אלי ליאון
 
תוך שבוע התזמורת ערכה שני קונצרטים בתל אביב אחד בסוזן דלל "קונצרט ומחול" ואחד בסידרה הרגילה בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה -השגעון האיטלקי.
בקונצרט בסוזן דלל התזמורת ביצעה את הסטאבט מאטר מאת ויולדי ופרגולזי.
קונצרטים מיוחדים יפים ביותר וחריגים. כל אחד הוקדש לנושא אחר
 
סטאבט מאטר הנו מזמור עתיק המספר על יסוריה של אמו של ישו על מות בנה.רבים הם המלחינים שכתבו יצירה על פי מזמור זה.בקונצרט ששמענו ביצירתו של פרגולזי שולבה גם להקת מחול בכוריאוגרפיה של ענבל אושמן.שם היצירה M.
תחילה שמענו את ויולדי.הסולן היה אלון הררי -קונטרה טנור בעל הקול הנהדר,הנקי והחלק שריגש ואהב בשירתו הנפלאה.הוא שר ברגש רב והדגיש פראזות מסויימות.הוא השתתף בשתי היצירות.
ההרכב התזמורתי כלל 5 נגנים ו דוד שמר. ביצוע מעולה על ידי כולם.
 
בפרגולזי הרקדניות ארבע במספר הלכו על ארבע על ריצפת הבמה בנושאות על גבן אחת את השניה.התפתלו על הרצפה,ניסו להתרומם אך לא הצליחו ,זחלו ,עמדו במקום אחד ועשו תנועות עם חצי הגוף העליון בלי להזיז כמעט את הרגליים.מרחו את עצמן בצבע אדום.אפשר לומר שהריקוד היה ברובו סטאטי. הכוריאוגרפיה נראתה לי משעממת ,חוזרת על עצמה ולדעתי לא הוסיפה הרבה להנאה מהמוסיקה הנהדרת של פרגולזי.
ככתוב בתכניה היצירה עולה כעת בישראל בבכורה לאחר שהועלתה בפסטיבל מחול בהודו.
 
בארץ השתתפו הרקדניות אילנה בלסן,שני בן חיים,אור חכים ובשמת נוסן.
כן השתתפה הסופרן דניאלה סקורקה בעלת קול סופרן חזק ונעים שהיתה נהדרת .היה שילוב קולות נהדר בין שני הזמרים.הדואט ביניהם היה מקסים והביצוע של היצירה נפלא.נהנתי מהמוסיקה.
התזמורת ישבה בצד אחד  של הבמה,הסולנים בצד השני והרקדניות באמצע הבמה.
ביצוע היצירה על ידי התזמורת היה מצויין.הרקדניות היו בסדר וביצעו היטב את המוטל עליהן כאשר רוב הזמן היו צמודות לקרקע.
 
בקונצרט השני שמענו 8 יצירות מאת מלחינים איטלקיים שנולדו בהפרש של 115 שנה.הם נולדו במאות ה17,18,19דהיינו בין 1590 ועד 1706תקופה שהיא המשמעותית ביותר במוסיקה האיטלקית.המנצח והסולן -כינור היה אנריקו אונופרי.הוא ניגן בצורה וירטואוזית ,התרוצץ על הבמה ,לא נח במקום אחד אפילו לרגע,לפני כל יצירה עבר מנגן לנגן כדי שיכוון את הכלי והוציא מהתזמורת צלילים נהדרים בכל היצירות שהתכנית כללה.
רוב המלחינים לא היו ידועים אך כל היצירות שנוגנו היו מעולות,ערבות לאוזן והראו את היופי של המוסיקה האיטלקית מאותן תקופות.
 
שמענו יצרות מאת דאריו קסטלו,ג'ובנו גבריאלי,ג'ובנו לגרנצי,תומאסו אלבינוני,ויולדי גאלופי וג'מיניאני.
שם הקונצרט נלקח מתוך הקונצ'רטו גרוסו לה פוליה-השיגעון שנכתב בעיקבות קורלי.מנגינת לה פוליה שמחברה המקורי לא ידוע היתה המנגינה המפורסמת והפולולרית  ביותר באירופה בתקופות שונות ועל פיה מלחינים רבים כתבו עיבודים ווריאציות .
היה זה קונצרט חביב ומעולה,יצירות קצרות,מגוונות ומבוצעות היטב  
 
לראות או לא לראות:שני קונצרטים שונים אחד מהשני.שניהם היו מעולים.
 
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 10/4/2014 11:04 
 
אלי  ליאון
leonely@gmail.com
טל03-6856786
עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
מנהל קהילות פנאי ותרבות "מוטקה"
 
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי
 בו ריכזתי ביקורות שכתבתי  והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים
בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ',יוסי גמזו וחומר אחר.
הכתובת
www.elybikoret.022.co.il

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר