מס' צפיות - 2079
דירוג ממוצע -
1322שבועת אמונים-שי עגנון-בית צבי 1322שבועת אמונים-עגנון-בית צבי צילומים-אלי
מאת: elybikoret 12/01/15 (00:00)
 
 
1322שבועת אמונים-עגנון-בית צבי
צילומים-אלי ליאון
 
שבועת אמונים הנה נובלה שכתב שי עגנון בשנת 1942 ושיצא לאור כספרון חודשים ספורים לאחר מכן.הסיפור עובד לחזה על ידי יורם פאלק ב1984 ומוצג כעת בבית צבי.
המחזה הוצג כבר בתיאטרון הספריה מיסודו של בית צבי וגרי בילו ב1984.
 
זהו סיפור פיוטי המתאר רומנטיקה כפי שהיתה בארץ ישראל לפני הקמת המדינה,סיפור על שני צעירים הנשבעים שבועת אמונים להנשא כשיגדלו.
כאשר הנער שגדל- יעקב רכניץ-יהושע(שוקי)אינדורסקי בא לביקור בא"י הוא פוגש את הנערה שושנה -אנסטסיה פיין שגם גדלה והיא מזכירה לו את השבועה.
יעקב מוקף בשש נערות ובסופו של דבר המחזה מגיע  לסופו הטוב לאחר שיעקב מוזמן לעמוד בראש קטדרה בארה"ב.
 
המחזה מתאר אווירה והזכיר לי באלמנטים רבים את מחזותיו של צ'כוב.אין בו התפתחות דרמטית או מתח רב. הכל מתנהל על מי מנוחות בתאור האוירה והחיים באותם הימים.
 
רבות נכתב בעקבות הסיפור שכתב עגנון.מה היו כוונותיו,מדוע היסוד המיסטי בסיפור,מה רצה עגנון להגיד או לרמוז ועוד.
האם הסיפור הוא אלגוריה בלבד וכוונות מוסתרות רבות יש לחפש בו.
יורם פאלק ביים את ההצגה ברוח ובקצב של עיגנון,בתיאור ובשפה העגנונית.
זאת תקופה שעגנון מתאר כתקופה של אידיליה,של שלווה בטרם פרוץ מלחמת העצמאות.
יש במחזה תום,רצון של התושב הותיק לבנות בא"י אוניברסיטה ומצד שני רצון של יעקב לעזוב את א"י ברגע שהוצע לו תפקיד אקדמי בחו"ל.
 
יש הרואים בסיפור סימן מיסטי והקבלה בין שבועה ושבעה(שש בנות ויעקב)-יעקב שוכח את השבועה שנשבע כאשר פוגש את שש הבנות בא"י.
מיסטי כי אם נשבעת אתה אינך משתחרר מהשבועה וחייב אתה לקיימה .דבר נוסף שושנה חולה במחלת השינה ומצפה שבחיר ליבה יבוא ויעיר
אותה,דבר שבעצם כך קורה.
 
מדוע שושנה היא המזכירה ליעקב את השבועה והיא בעצם היוזמת לקשר המחודש.היה פער גדול בין מעמד יעקב בצעירותו-משפחה עניה ושושנה
בת לאיש המעמד הגבוה -קונסול של מדינה זרה.זהו ענין של רגש נחיתות אצל יעקב המתבטל חלקית כאשר מוצעת לו קריארה אקדמית בחו"ל.
 
התפאורה היפה שעיצב סלבה מלצב מתארת את נוף הים ביפו וכל ההצגה מתנהלת על משטח חול.התלבושות שתכננה נטשה מנטל נהדרות ועוצבו עפ"י האופנה שבתקופה.הן יפות,עשויות בטוב טעם ובשלל צבעים.
אורי מורג עיצב תאורה המתאימה לאוירה.אפי שושני כתב מוסיקה מקרורית ושחר פרץ הדריך את תנועת הנפשות על הבמה.
 
משחקם של השחקנים טוב מאוד.
אבירם אביטן בתפקיד המספר ממלא מצויין גם כמה תפקידים  כרופא,מלצר ותוכי.הוא מצליח לאפיין היטב כל אחד מדמויות אלו למרות שהם בעצם רגעיים ואפיזודיים.משחקו היה מעולה ומענין.
יהושע (שוקי)אינדורסקי היה מאופק,עדין,טוב ושיחק והתנהג בהתחשב  בתקופה וההווי אז.
היתה חסרה בו הרומנטיקה,התשוקה,המיניות.היה קר ביחסו אל הבנות הרוצות אותו.
יתכן מאוד כי הסיבה לכך היתה שהוא הסתובב עם נשים רבות כדי לא להתחייב אל אחת מהן וגם לא לקיים את שבועתו.
 
שחר פולק הקונסול -אביה של שושנה היה רציני,יצוגי, מצויין.
שושננה בתו היתה אצילית,סנובית במקצת לאותה תקופה והתנהגותה היתה נועזת בהתחשב בזמן.
הודיה אביטן היתה אימפולסיבית מלאת חיים.
השתתפו עוד בהפקה זו לירון כרמיאל,נעמה לוינגר,כרמל יחיה,נעמה פרידמן,ליטל אקריש,ירדן אורלובסקי ,ויהב קדוש. 
כאמור כולם מלאו את תפקידם על הצד הטוב ביותר.
 
לראות או לא לראות: הפקה יפה.מחזה של פיוט ואווירה משוחק ומבויים היטב המתאר תקופה שהיום נראית לנו זרה ורחוקה.כדאי לצפות.
 
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 09/1/2015 23:17
 
 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר