מס' צפיות - 388
דירוג ממוצע -
1354הבוקו-ורדי-האופרה הישראלית
האופרה השלישית שכתב ורידי ושזכתה להצלחה גדולה
מאת: elybikoret 11/04/15 (13:46)
 
1354נבוקו-ורדי-האופרה הישראלית
צילומים אלי ליאון
 
האופרה נבוקו הנה האופרה השלישית שורדי כתב.
היא הוצגה לראשונה בלה סקלה דה מילנו ב 1842.
זאת היתה ההצלחה הראשונה שלו באופרה וסללה דרכו לעתיד.
 
אנו רואים את נבוקו  כאופרה "יהודית" .
מעטות האופרות והמלחינים שכתבו על הנושא היהודי .גם ורדי לא כל כך התענין בנושא, אלא הנושא התאים לו מבחינה פוליטית בתקופה שאיטליה היתה במאבק לעצמאות והמלכת מלך משלה- ויקטוריו עמנואלה.
ורדי לא התענין בגורל ישראל ומטרותו בכתיבת האופרה  היתה לאומיות איטלקית.
בזמן כתיבת האופרה איטליה היתה כבושה על ידי האימפריה האוסטרו הונגרית ותוכן האופרה היווה סמל לשיחרור איטליה.
בשיחה עם הבמאי סטפנו מצוניס די פרלפרה הוא אמר כי כאשר ביים את האופרה חשב על ישראל ולא על איטליה.
מענין היה להשוות בין ההפקות בארץ ובבלגיה.האם הבימוי היה זהה .
ההפקה הנוכחית הנה הפקה משותפת עם האופרה המלכותית של וולוניה-ליאז' בה הבמאי של נבוקו הנו המנהל הכללי והאמנותי  .
 
האופרה התקבלה בהתלהבות על ידי האיטלקים וזכתה להצלחה מסחררת הן באיטליה והן בעולם, דבר שפירסם את ורדי. במרוצת הזמן המנגינה הידועה כ "מקהלת העבדים" הוצעה כמועמדת להמנון האיטלקי,הצעה שלא התקבלה.
האופרה נבוקו נחשבת כאופרה בה יש אלמנטים המגלים את העתיד לבוא באופרות האחרות של ורדי.
היא אופרה בה למקהלה תפקיד נכבד ומשמעותי ביותר.יש האומרים שהיא סולן נוסף.
 
כאשר משווים את העובדות ההיסטוריות עם העלילה של האופרה, נוכחים לדעת שאין הקבלה ביניהם.יש שוני רב.
מסופר בה על חורבן ירושלים עם בואו של נבוכדנצר(נבוקו).יש בה סיפור אהבה של בת נבוקו-פננה ובתו החורגת-אביגיל שפחה לשעבר לישמעאל -אחיינו של צדקיהו מלך יהודה.
כאשר נבוקו מכריז שהוא לא מלך אלא אלוהים הוא מתמוטט ודעתו נטרפת.אביגיל משתלטת על הכתר.כדי לנטרל את פננה שהתגיירה ,נותנת לנבוקו לחתום על הריגת כל היהודים כולל בתו.
נבוקו חוזר לשפיותו, מנסה להציל את בתו, מקבל את אלוהי ישראל ומחזיר את היהודים הגולים לירושליים בהבטחה לבנות מחדש את בית המקדש.
 
הניצוח של דניאל אורן-המנהל המוסיקלי של האופרה- היה מעולה.התאום בין התזמורת הסימפונית הישראלית רשל"צ ,המקהלה של האופרה הישראלית והסולנים היה נהדר.
בניצוח של אורן לקחו חלק כל אברי גופו,הידיים התנופפו לכל צד,מבטו אמר הכל לנגנים,"צעקותיו" ושירתו בקול די רם הכניסו לא רק אותו אלא את כל התזמורת לאקסטזה ונגינה מעולה הן בצלילים השקטים והן ברמים יותר שהיו רבים.
ביצוע התזמורת כאמור היה נהדר כצלילי המוסיקה שורדי כתב.
 
צוות הסולנים היה מעולה.ראפאל שיווק, בהופעתו היחידה בבכורה בלבד באופרה, כזכריה הכהן הגדול במקדש היה מרשים בקול הבס העמוק שלו ומשחקו.
יונוץ פסקו כנבוקו מלך בבל היה מקסים. יש לו קול בריטון נהדר,צבעוני מאוד ומשחקו מצויין.בצדק הוא ואנה פירוצ'י-אביגיל-סופרן שגם הטונים הגבוהים ביותר ששרה נשמעו עדינים,מקסימים ולא צעקניים זכו למחיאות הכפיים הרבות ביותר.
לא כל זמרת מעיזה לשיר תפקיד קשה זה.אצל פירוצ'י לא היה כל קושי וקולה בכל צליל היה נקי ,צלול,מהפנט ורך כחמאה, ללא הבדל אם היה זה צליל נמוך ביותר או גבוה ביותר.
פירוצ'י היתה אקטיבית.היא היתה לוחמת שצריכה להוכיח את עצמה כשפחה לשעבר שמגיעה לשלוט.שנאתה התפרצה ברגע שגילתה שהיתה שפחה לשעבר.בסופו של דבר היא היתה קורבן של עצמה.
 
גם לרוקסנה קונסטנטינסקו-פננה -בתו של נבוקו קול יפה אם כי ורדי לא כתב לה אריות רבות.
דומניקו מניני-ישמעאל-טנור היה טוב הן בשירה והן במשחק.
אלה וסילביצקי לה מצפים בקיץ תפקידים נכבדים בפסטיבלים במצדה,ירושלים ועכו וגיא מנהיים היו הפעם הנציגים הישראליים בצוות הסולנים -שירתם היתה נהדרת.
 
המקהלה שלה כאמור חלק חשוב ונכבד באופרה, הודרכה בצורה מעולה ע"י מנצחה איתן שמייסר ושרה מקסים.
את "מקהלת העבדים", אורן ביצעה פעמיים אחת אחרי השניה, כאשר בפעם השניה הצטרף אליה הקהל בזמן שהוקרנו המילים באיטלקית.
אלכסנדר היירו עיצב את התפאורה .היו בה כמה אלמנטים מוזרים כגון סוס בצבעים רועשים פסיכודליים עליזים ביותר, עשוי עץ אני מניח, שנע על גלגלים על הבמה כאשר דחפו אותו ארבעה אנשים ועליו רכבו הן נבוקו והן אביגיל בהכנסם לבמה.כמו כן מזבח בבית המקדש שדמה למזבח לעובדי אלילים בצורת מלבן בעל ארבע קרניים עם חזית עטופה נייר, אותו "ניפץ" נבוקו.
 
התאורה עוצבה על ידי פרנקו מארי שאהב מאוד את הצבע הכחול-כנראה בהשפעת ולכבוד ישראל? ומערכות שלמות הוארו בצבע זה ללא כל שינוי.
מעצב התלבושות היה פרננד רואיז  שחלקן היו מוזרות אך יפות.
התרגום של ישראל אובל כרגיל היה מעולה.
 
זאת אופרה נהדרת עם מוסיקה מקסימה ורקע יהודי .טוב שהוחלט להעלותה מחדש בשנת ה30 לאופרה הישראלית.
 
לראות או לא לראות:ביצוע מצויין,מקהלה מקסימה,מוסיקה נהדרת.שלושה אלו מכפרים על כל השאר.מומלץ בחום.
 
נכתב על ידי elybikoret , 08/4/2015 09:14  
 
אלי  ליאון
leonely@gmail.com
טל03-6856786
עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
מנהל קהילות פנאי ותרבות "מוטקה"
 
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי
 בו ריכזתי ביקורות שכתבתי  והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים
בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ',יוסי גמזו וחומר אחר.
הכתובת www.elybikoret.022.co.il
 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר