מס' צפיות - 309
דירוג ממוצע -
1363כלת הצאר-רימסקי קורסקוב-האופרה החדשה מוסקבה-האורה תא
הפקה טובה,תלבושות יפות,קולות מצוינים.כדאי לראות
מאת: elybikoret 14/05/15 (00:48)
1363כלת הצאר-האופרה החדשה -מוסקוה-האופרה תל אביב
צילומים-אלי ליאון
 
 
האופרה החדשה של מוסקוה ע"ש קולובוב נוסדה ב1991 ביזמת המנצח הרוסי יבגני קולובוב.היא נושאת את שמו ומציגה אופרות קלאסיות רוסיות ומערביות וכן אופרות מהמאות 20 ו 21.
זאת הופעתה השניה של האופרה ממוסקבה בתל אביב.
לפני שנים רבות היא הופיעה בהיכל התרבות ברשל"צ במסגרת פסטיבל בינלאומי ובחודש אוקטובר 2013 עם האופרה 'הנסיך איגור' בתל אביב..בית אופרה זה הנו היום הגדול והמפורסם שברוסיה.יש לו אפשרות להעלות שתי הפקות גדולות שלמות במקביל ובאותו זמן.בית האופרה ממומן ע"י עירית מוסקוה.
 
למרות הכמוות האדירה של אופרות שנכתבות ברוסיה ובמזרח אירופה  מעטות מהן בלבד מוצגות היום במערב.אחת הסיבות לכך היא  הפטריוטיות  הגודלה שלהם בתוכן.ברוסיה זה היה הבסיס ,עם יוצאים מהכלל מעטים,עד עכשיו.אצל הרוסים זה היה הבסיס לכל אופרה שם.המקור הפורה ביותר לאופרות אלו היה בנוסף לאגדות עם ידועות היה פושקין שהיה המקור לאופרות רוסיות רבות שנכתבו על פי יצירותיו.
 
אם ניקח את "כלת הצאר''המוצגת כעת אצלנו בביצוע האופרה ממוסקוה נראה כי זו האופרה הכי פחות רוסית גם מבחינת המבנה ,גם מבחינת הסיגנון,התוכן והכל.
יש באופרה זו הרבה מהאופרה האיטלקית.אפשר לומר כי היא בעצם אופרה כמעט בסגנון הבל קנטו האיטלקי.
.
מבחינת התוכן  היא נכתבה עפ'י ליברית מאת איליה פיודורוביץ טיומנוב  על פי הדרמה מאת לב אלכסנדרוביץ מיי.זאת אופרה כביכול היסטורית אך ההסטוריה והדמויות באופרה  אינן זהות.הצאר איבן האיום הנו היחיד  שהוא גם דמות הסטורית וגם דמות באופרה.
הצאר מחפש כלה  עושה סקר בין כ 2000 בנות, מצמצם אותן ל12 ובוחר באחת -מרפה. למרפה יש חבר.
 
גריגורי גריזנוי,אחד משומרי ראשו של הצאר ובויאר-אציל, חושק במרפה ואביה משיב לו בשלילה  כי היא הובטחה  לאהוב ילדותה ליקוב.
הוא מבקש מרופאו של הצאר-בומליוס-שיקוי אהבה אך אהובתו של גריזנוי  לובשה שומעת זאת ומבינה כי השיקוי אינו עבורה אלא עבור אישה אחרת ונשבעת לנקום ביריבתה..היא מבקשת מבומליוס להחליף את השיקוי ברעל ותמורת זאת היא מבטיחה  להתמסר לו .הוא מסכים.
לא במקרה בומליוס אינו רוסי אלא גרמני וגם חיצוניותו דוחה ומעוותת.על ידי כך לא נפגעת הפטריוטיות של האופרה.
מרפה ווליקוב עומדים להתחתן אך כל עוד הצאר לא בחר סופית את הכלה אין אפשרות להתחתן.הוא בוחר במרפה.
בינתיים בסתר גריזנוי מוזג לכוסה של מרפה את שיקוי האהבה שהוא בעצם רעל-מבלי שידע על ההחלפה..
 
מרפה לאחר ששתתה את הרעל חולה.הצאר מצווה להוציא את ליקוב להורג היא הוא הודה כי התכוון להרוג את כלת הצאר.בשמעה שאהובה מת ,מרפה מתעלפת ומתעוררת מעורערת בנפשה.גרוזנוי  מזועזע מזאת ומודה כי הפליל את ליקוב והרעיל בטעות את מרפה.
לובשה מודה שהיא זו שהחליפה את שיקוי האהבה ברעל וגריזנוי הורג את לובשה.
הרחבתי קצת את תאור התוכן כי האופרה לא ידועה לרבים ובהפסקה שמעתי מרבים שלא הבינו מה קורה על הבמה.
 
 
באופרה זו כאמור יש הרבה אלמנטים מערביים.
יש שיקוי אהבה כמו ב"שיקוי האהבה" של דוניצטי שהוצגה לא מזמן באופרה,יש את  האהבה בין הסופרן והטנור בעוד זוג שני המצו סופרן והבריטון  מפריעים להם.גם באופרה זו אנו זוכים לארית שגעון.אפשר לומר שאופרה זו דומה במקצת לאופרות השקספיריות  עם דמויות עמוקות ולא מלאכותיות.הדמויות עוברות שינוי מתחילת האופרה לסופה.כאשר השינוי הגדול ביותר עוברת מרפה .היא בחורה צעירה ,חמימה ,עליזה ,נערית שהופכת לדרמטית,עוצמתית ביותר הן בשירתה והן במעשיה.
 
הבמאי יורי גרימוב עשה שינויים במבנה האופרה.את הפתיחה שלה הוא העביר למעבר בין מערכה למערכה ואת האופרה התחיל במזמור  דתי  שאינו שייך לאופרה ולמיטב ידיעתי לא נכתב על ידי רימסקי קורסקוב.
 
התפאורה שעוצבה על ידי ולדימיר מקסימוב אינה משתנה משך כל האופרה.היא מורכבת ממבנה  גבוה התופס את כל הבמה , מאוד  פרקטי ושימושי.ניבנה כסוג של לבירינט עם כניסות ויציאות לכל הצדדים ומאפשר כניסות ויציאות מהירות וכן סצינות המתרחשות בחלקים שונים ממנו.שאלה אחרת היא מה הוא מסמל אם מסמל בכלל משהו..
מאחר והעלילה מתרחשת חלקה לפחות בארמון של הצאר מבחינה חיצונית יכול היה להיות מפואר יותר.
התלבוושות שעוצבו על ידי מריה דנילובה היו עשירות ונאות .
המקהלה בעיקר של הגברים מרשימה מאוד.
 
המנצח ולרי קריצקוב  שלט היטב הן בתזמורת ,הן במקהלה והן בסולנים.התזמורת והפעם של האופרה החדשה ממוסקוה היתה נהדרת.
המוסיקה היתה מקסימה ,מלודית ביותר,כובשת  וערבה לאוזן.יש בה אריות נהדרות כמעט בלתי ידועות לאיש  מערבי ,אך לא כן ברוסיה.
הריקודים מצויינים,מגוונים ומבוצעים היטב.
הפקה גרנדיוזית  מכל הבחינות כולל מספר המשתתפים בה.
 
הקולות של כל הסולנים בשני הקאסטים  היו נהדרים.
השירה הפעם היתה כמובן ברוסית.התרגום של ישראל אובל היה כתמיד ברור וקליט.
שמעתי בתפקיד גריזנוי את אנדז'יי בלטסקי ואנדריי ברוס שניהם מעולים וכמעט ואין להבדיל ביניהם הן בשירתם והן במשחקם.
לשתי המרפות גלינה קורולבה וויקטוריה שבטסובה קולות של זמיר.
בתפקיד בומליוס  הופיעו מקסים אוסטרוחוב וסרגי פוליאקוב.התרשמתי יותר ממשחקו של הראשון למרות ששניהם היו מצויינים הן במשחק והן בשירה.
את ליקוב גילמו אלכסי נקליודוב ובנימין אגורוב.
 
זאת היתה הפקה מושקעת ומרשימה של אופרה רוסית,כמעט לא ידועה למערביים וישרלים בביצוע מצויין עם פגמים פה ושם עליהם אפשר היה לסלוח לאור הרושם הכללי הטוב מאוד.
 
לראות או לא לראו:מוסיקה מקסימה-לא ידועה.ביצוע טוב מאוד.לא כל יום מזדמן לנו לראות אופרה רוסית נהדרת.כדאי מאוד לראות להתרשם ולהנות.
 
נכתב על ידי elybikoret-אלי  ליאון , 12/5/2015 08:24
 
 
אלי ליאון
03-6856786  טל                                      
0542493488      
מבקר אמנות    
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר