מס' צפיות - 331
דירוג ממוצע -
1400 קלימקס-יסמין גודר-סוזן דלל-אולם ורדה
שיתוף בין קהל ומציג-מיוחד וחריג
מאת: elybikoret 28/07/15 (12:08)



1400קלימקס-יסמין גודר-סוזן דלל-ורדה

צילומים-גדי דגון
 
יסמין גודר הנה כוריאוגרפית וגם רקדנית.היא מנהלת האמנותית של להקה הנושאת את שמה.בן זוגה איציג גיולי הנו שותף האמנותי והדרמטורגי של הלהקה.
הרקדנים היוצרים בכוריאוגרפיה CLIMAX מאת יסמין גודר, המוצגת כעת באולם ורדה בסוזן דלל הם שולי אנוש,אדו טורול-מונטלס,אופיר יודלביץ,דור פרנק,יולי קובבסניאן ואורי שפיר.
 
היצירה CLIMAX היא בהרבה מובנים חריגה ומיוחדת ואפשר לומר גם פרובוקטיבית במידת מה.
היא נמשכת מעל ל3 שעות עם הפסקה קצרה,נרקדת בתוך הקהל היושב על רצפת הבמה שהיא גם האולם בו יושב הקהל.הרקדנים לבושים באותם הבגדים שהקהל לובש וקשה להבדיל בערבוביה הנוצרת על הבמה מי שייך ללהקה ומי לקהל.
 
לכל אורך המופע נשמע"צליל מרחבי"כפי שהוגדר על ידי הלהקה ,שערכו ערן זקס ותומר דמסקי.
לצליל זה אין קשר כל שהוא עם המתרחש  על הבמה.המנגינה מנוגנת ,הרקדנים הולכים,מסתובבים,רוקדים על הבמה ובחלל ללא כל התחשבות במוסיקה המנוגנת כאילו והם לא שומעים אותה.
 
המופע מתחיל כאשר מחוץ לאולם לפני שהמופע מתחיל עובר בחור עם מגש של שלגונים המכבד את הקהל המחכה להכנס לאולם.אנשים אמרו שזה חלק מההופעה וזה חוזר בכל פעם.
נכנסים לאולם.אין כסאות,אין מקום המיועד לישיבה והקהל מתישב היכן שהוא רוצה,על דרגש מדרגות מאולתר,על הרצפה,ליד הקירות או עומד.
בינתיים רקדני הלהקה בוחרים כמה אנשים מהקהל ומעמידים אותם במעגל באמצע.
 
בדף המחולק עם הכרטיס, שרובו כתוב אנגלית, כתוב (בקיצור)כי היצירה הוגדרה ע'י מגזין אמנות בחו'ל כTOUR DE FORCE(תרגום מהמילון-מעשה גבורה,הפגנת כח או כשרון) כאשר מטרת היצירה לבחון יחסי קהל-חלל ומראה מה שבדרך כלל רואים מרחוק בצורה בלתי אמצעית אינטימית ומועצמת.
כל זה נכון.תוך כדי הערבוב בין הקהל  מבוצעים על ידי הרקדנים ריקודי סולו ,הליכה קיצבית,דואטים,ריקודי שורה ,מעגלים.
יש כוריאוגרפיה מסודרת. יש סדר ומשמעת כאשר הכוונה היא שהכל יראה ספונטני ,מקרי,כאילו כל אחד עושה מה שבא לו באותו רגע.
 
נאמר לי שהיצירה היא פוליטית ועל כן חיפשתי סממנים לכך במתרחש.
ראיתי צעדה-כנראה חיילים,הנפת אגרופים בתנועה האומרת האגרוף הוא הקובע-כח,השתלטות על שטח-אין צורך בפרושים,מאבק,צעקות,בכי,סתימת פיות,אנחות,עיוותי גוף ופרפורי גסיסה,השתוללות מאורגנת עפי הכוריאוגרפיה המדוייקת.הרקדנים עוברים בין הקירות והקהל הנשען עליהם, מזיזים את היושבים העוברים למקום אחר.מקריות או בכוריאוגרפיה, רקדנית מחזיקה בתינוק מתחילה לרעוד ולבכות-רוצה להמשיך ללכת אך לא נותנים לה.צופה מהקהל קמה מחבקת אותה, מזדהה איתה ומנסה לעזור ולהקל במצוקתה, אך מפרידים ביניהן.בינתיים כל הרקדנים במעגל מחקים את הבכי והתנועות של הרקדנית עם התינוק.רקדנים על ארבע ככלבים מזדחלים בתוך הקהל היושב בשלווה וכאילו חופרים תחתיו.הכל ניתן במנות קטנות בתפזורת ובאתנחתאות כי כאמור היצירה נמשכת כ3 שעות...
 
היצירה בוחנת את אמנות ההצגה,חלל הבמה,הקהל היושב.
הבמה הפכה למעבדה לתגובות הקהל,התנהגות המציגים,סבלנות הקהל.
 
הרקדנים, הרוקדים בתנאים קשים מעולים ומבצעים את עבודתם ברגישות,בהתמדה,בדייקנות.הם גם רקדנים נהדרים.חלק מהקהל המקיף אותם והנמצא במרחק נגיעה מהם מתערבב כל הזמן ביניהם ביזמתם של הרקדנים.
זהו מופע בו הרקדנים משקיעים הרבה מרץ,כח,זיעה,סבילות,כושר גופני ואולי גם סבלנות.
 
היצירה שהועלתה כעת במסגרת "להקת בת שבע מארחת"הוזמנה במיוחד להצגה במוזיאון כחלק מתערוכה-"צעדים בוני אמון".משם עברה לחללים אחרים וכעת כאמור מוצגת באולם ורדה בסוזן דלל.
 
לצופים במופע תפקידים רבים.הם משתפים פעולה עם הרקדנים ומשמשים כרקע לריקודי מעגלים.הם צופים במתרחש על הבמה בהיותם חלק מהרקדנים.הם עדים למתרחש ובנוסף חווים חוויה של רקדנים-צופים.
עומר שיזף עיצב את התאורה  כשהוא השתמש באור היום המגיע מבחוץ דרך פתחי החלונות  של האולם.לפעמים האור  מסנוור אך העיצוב מענין.בנוסף יש ברקע מבנה עשוי נאונים שאחרי ההפסקה מודבקים עליו פסי נייר צבעוני.
 
כאמור לכל אורך המופע הקהל חופשי לעשות כרצונו.הוא בוחר לו את המקום, הוא קם ומטייל כדי לחלץ עצמות מרוב ישיבה על הרצפה,עומד ועוד.
כל אחד על פי נימוסיו יושב,מטייל,מפריע,מתבונן בטלפון הנייד או יושב בנימוס.
 
ראינו מופע -אירוע יחודי.אין ספק מופע חריג ,לא מקובל שטרם ראיתי בארץ.מופע ללא גבולות שמטרתו לבחון ולהעמיד במבחן את מהות המחול.הכוריאוגרפיה בוחנת את הקהל כמשתתף פעיל ומשתף פעולה עם הרקדן,מה יחסו אל הבמה ומושבי הקהל.מה הזמן המקסימלי שהוא יכול להיות ער לנעשה,לשתף פעולה ולהיות פעיל מבלי להשתעמם או לעזוב את האולם.
 
לראות או לא לראות:אין ספק מופע חריג ביותר. פורץ כל גבול.לא שיגרתי.מעורר סקרנות, השראה וחשיבה.
 
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 24/7/2015 23:03
 
 
 
 
אלי ליאון
elybikoret@gmail.co.il
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
0542493488
מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תל-אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי -אתר מוטקה

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר