מס' צפיות - 401
דירוג ממוצע -
1457אורית וולף-השתקפות במייל
משוברט עד רוול
מאת: elybikoret 11/02/16 (09:32)
1457אורית וולף-השתקפות במים
צילומים-אלי ליאון
 
בקונצרט הסיום של מסעות ערב בסידרה בחותם אישי שהיתקיימה בימי שלישי במוזיאון תא שמעינו קונצרט שכתותרתו היתה -השתקפות במיים מהרומנטיקה עד האימפרסיוניזם.
 
הקונצרט התחיל בנגינת אימפרומפטו מאת שוברט.זאת יצירה מוסיקלית עם מבנה חופשי בעלת אופי אילתורי ומכאן בא גם שמה כאשר מקור השם הוא השם איפרוביזציה.
יצירות אלו בדרך כלל כתובות לכלי אחד המנגן סולו והפעם ד'ר אורית וולף התחילה את הקונצרט כאמור בנגינת היצירה בפסנתר.
 
סוג כזה של יצירות בדרת כלל מזוהות עם התקופה הרומנטית והמלחינים המזוהים ביותר עם סוג כזה של יצירות הם שומן,שוברט,ושופן.
 
שוברט אפשר לכנותו מלך השיר האמנותי וגם מלך המלודיה .הוא כתב כ600 שירים.ביצירה ששמענו עוברת בה כחוט השני חווית המים.יד ימין יוצרת חוויה זו.וולף הדגימה בצורה מודגשת מה היתה כוונתה כאשר דיברה על חווית המים.במנגינה הרגשנו את המרבד של המיים,הגלים.
 
המים הם מטפורה של הנפש,רוגע,ההרגשה הנוסטלגית המאושרת.יש ניגוד בין אופי מנגינותיו של שוברט לבין חייו הפרטיים.הרגשנו את הגעש
את הכעס.ביצירה אפשר היה לזהות פיתוח את מוטיב הגורל מהסימפוניה החמישית של בטהובן.
 
בהמשך שמענו את מנגינת הברבור מאת סן סנס בביצוע הצ'לן פליקס נמירובסקי.נגינתו היתה מעולה ומלאת רגש, אהבה ורומנטיקה.
הוא גם הדגים את ההבדל בשוני בין נגינה במאות הקודמות לבין נגינה היום.לו הנגנים היום היו מנגנים כפי שניגנו אז גדולי הצ'לנים, הינו מכנים את נגינתם 'שמאלץ'.היום אף נגן לא היה מנגן בצורה שניגנו בזמנו כי כולם היו חושבים שהוא לא יודע לנגן.זה מראה כי גם בנגינה יש אופנה  לפי התקופות השונות.
 
בתקופה האימפרסיוניסטית מים זה היה דבר עצמי.מקור לטבע.הציירים ציירו מים.המלחינים חיברו מנגינות המתארות מיים.אמנם דביוסי ורוול לא הכתירו את היצירות שלהם בשמות הקשורים למים אך הרגישו בהם את המיים. רוול כתב את 'משחקי המיים יצירה בה מרגישים את הרעש,קפיצת הדגים,זרימת המיים בנהר,המפלים.
ב'אור הירח' של דביוסי מרגישים תאור השתקפות הירח במים בכל הצבעים שלו.
 
לדעת ד'ר וולף לא מספיקה הכנה מדוקדקת ועבודה רבה על יצירה,ונגינה של כל התוים,אלא כל תשומת הלב של המנגן  חייבת להיות בנגינה.
השתדלות לנגן נכונה לפי התוים זה חשוב אך אם לא מנגנים עם כל תשומת הלב והנשמה, משהו תמיד יהיה חסר בנגינה.הקהל ירגיש זאת מיד.
 
לסיום הערב הצטרפו לפליקס נמירובסקי ואורית וולף נעמי שחם,שולי ווטרמן ופרגיי אוסטרובסקי לביצוע נפלא ונוצץ של "חמשית דג השמך" הנקראת גם" חמשית הטרוטה" מאת שוברט.
זאת אחת החמישיות המפורסמות ביותר שנכתבו ואחת היצירות הידועות ביותר של שוברט.
 
הפרק הרביעי שלה כתוב על פי השיר 'דג השמך' שהיה שיר מאוד מפורסם בזמנו.בפרק חמש וריאציות על נושא השיר שקל מאוד לזהותן.
היצירה נכתבה ב1819 כאשר שוברט היה בן 22 בלבד.ליצירה אופי אופטימי ביותר כאשר הפסנתר הוא המוביל והדומיננטי ביצירה.
 
היא הוזמנה על ידי צ'לן חובב שהציע לשוברט לכתוב לו יצירה כדי שיוכל לנגן אותה בעצמו בצ'לו, אך הוא לא הצליח בכך ובכל זאת היצירה הוקדשה לו.
שמו היה פאומגרטנר .היצירה בניגוד לחמישיות אחרות ששוברט כתב היא בת 5 פרקים.היא דומה יותר לסרנדה  שהיא יצירה קלילה יותר.
היצירה שמחה ,יש בה עליזות,מלאת חיים.כל אחד מחמשת המבצעים מנגן כאילו כסולן.
 
היה זה סיום יפה של סידרה יפה מלאת ענין וביצוע מצויין.
 
הסידרה תחודש  ב1.11.2016 כאשר הפעם היא תכלול 5 קונצרטים שונים כל פעם בימי שלישי בשעה 20.00 במוזיאון תל אביב.אפשר כבר להרשם לסידרה בטלפון 03-6077070 
 
לראות או לא לראות;כל קונצרט פנינה.לשמוע.
 
נכתב על ידי elybikoret , 09/2/2016 23:01
 
ליאון אלי
elybikoret@gmail.com
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
054-249-3488
עתונאי-מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תא
ותא המבקרים שלידה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
 
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי
 בו ריכזתי ביקורות שכתבתי  והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים
בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
.
הכתובת
www.elybikoret.022.co.il  

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר