מס' צפיות - 280
דירוג ממוצע -
נקודה שבועית, פרשת השבוע "אחרי מות" ה'תשע"ו
פרשת השבוע שלי
מאת: דוד דרומר 21/04/16 (10:57)

 

 

ביום שישי בערב ישבו המוני יהודים ברחבי העולם ויסבו לשולחן הסדר. זהו ערב מיוחד בו אנו יודעים בדיוק מה יאכל כל יהודי ויהודי ברחבי העולם. זהו אחד מהייחודים של ערב זה בעם שלנו.

כחלק מהערב המיוחד הזה אנו מצווים לספר מדור לדור את סיפור יציאת מצרים וכל זאת על ידי קריאת ההגדה

ממבט עליון נראית לנו האגדה אסופת פסוקים וסיפורים ללא קשר ומבנה מסודר ובקלות אנו הולכים לאיבוד ופשוט מחכים לשעת האוכל.

הרב רימון, בהגדה המיוחדת שהוציא לא מזמן, עוזר לנו בהבנת מבנה החלק העיקרי של ההגדה הוא "המגיד".

באופן כללי נסביר שההגדה פונה לכל סוגי האנשים: אלה האוהבים ללמוד על ידי סיפור, כאלה שדווקא מעדיפים להתפלפל בלימוד מעמיק וגם באנשים שמעדיפים המחזה ישירה של הדברים.

בנוסף לכך צריכים לזכור שהתכלית העיקרית של ערב ליל הסדר הוא שנצא בסופו של דבר בשבח ותודה לבורא עולם על הנס הגדול שעשה לעם ישראל בהוצאתם ממצרים ונודה לו על כך ונרגיש כאילו אנו בעצמנו יוצאים ממש משם.

מבנה "המגיד" מחולק אם כן לארבעה חלקים שכל חלק מהם בנוי משלושה שלבים שווים: תחילה יש שאלות,לאחר מכן עונים על השאלות בסיפור, ובסוף כל חלק מגיע שלב ההודאה והשבח.

החלק הראשון מעובר על ידי סיפור של גאולה פיזית ובו אנו מתחילים בשאלות מה נשתנה, מספרים את הקטע של "עבדים היינו" ומודים לה' על ידי: "ברוך המקום ברוך הוא..."

החלק השני מועבר גם כן על ידי סיפור, אלא שהפעם זהו סיפור של גאולה רוחנית. השאלות בחלק זה הם שאלות ארבעת הבנים: "חכם מה הוא אומר?" וכו', נענה על ידי הסיפור "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותנו" ונסיים שוב בשבח והודאה במשפט "ברוך שומר הבטחתו לישראל".

יש צורך בשני החלקים האלה מפני שתהליך הגאולה מתחיל בצד הגשמי ועובר לצד הרוחני. הגאולה מתחילה במציאות פיזית וממנה בוקעת הגאולה הרוחנית, וכך היה במצרים, תחילה שיחרור מידיו של פרעה ולאחר מכן מתן תורה. בהתאם להסבר זה נאמר שגם השאלות בכל חלק מתאימות. בחלק א' מדובר בשאלות גשמיות (מה נשתנה)

 ובחלק ב' אלה שאלות רוחניות (מה העדות והחוקים).

חלק ג' ב"מגיד" יהיה על ידי דרשנות ולמדנות בה נשאל בתחילה: "מה ביקש לבן הארמי לעשות?" (כאן יש הליכה ממש למקור ההתחלתי בהיסטוריה), נמשיך בסיפור ארוך של למדנות פסוקים "צא למד ..." על מקרא ביכורים, ונודה לה' בשיר הידוע דיינו.

בחלק ד' והאחרון הוא חלק ההמחשה בו נשאל שאלות על כל מאכל ומאכל: "מצה זו שאנו אוכלים על שום מה?"... וכו', נספר את הסיפור על רבן גמליאל "פסח מצה ומרור" ונודה לה' על ידי שני המזמורים הראשונים מההלל.

רצוי לעיין בהגדה במקביל להסבר זה וכך נגיע לליל הסדר מבינים ויודעים טוב יותר לקראת מה אנו עתידים לבוא ונעבור בקלות יותר ערב מיוחד זה.

 

פסח שמח וכשר                                                      

ושבת שלום !

 

תודות: לצחי מיכאלי

חוויית השבוע שלי

http://h-y.xwx.co.il/

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

האגדה,אסופת פסוקים,סיפורים,סיפור יציאת מצרים,ברוך המקום,ברוך הוא,גאולה רוחנית,

 

 

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר