מס' צפיות - 203
דירוג ממוצע -
1485הנוסע הסמוי-מאת ובביצוע יוסי זיו
דילמות של קפטן אניה בלב ים
מאת: elybikoret 19/05/16 (17:01)

1485הנוסע הסמוי-מאת ובביצוע יוסי זיו

צילומים-אלי ליאון

 

מה עדיף בעיני קפטן האניה במחזה 'הנוסע הסמוי 'מאת יוסי זיו ובביצועו -מונודרמה עפי סיפור שלו בעיבוד לבמה ובימוי של אמיר אוריין שראיתי הערב בתיאטרון החדר מיסודו של אמיר אוריין.האם כסף,נוחות,תועלת אישית או חיי אדם ובמקרה זה כושי.

 

אם הקפטן מייצג את הישראלי אז הישראלי,אגואיסט,אכזר,לא אנושי,גזען. אך במחזה הקפטן רק דוגמה של איש בודד בעל כח שררה והחלטה ולא מיצג של הישראלי כי כל צוות האניה התנגד למה שהקפטן רצה לעשות ולא הזדהה עם מעשיהו.

 

ההצגה נכתבה בשנת 2011 אך היא מאוד אקטואלית גם היום.יש בה דילמה הדומה מאוד לדילמות בינלאומיות וישראליות בוערות ועכשויות ביותר.

 

ההצגה מרתקת,משאירה אותך במתח רב.מבויימת בקצב וצורה שאתה שוכח שמדובר בהצגת יחיד.

כל זאת בזכות המבצע הבימוי וכמובן המחזה.

זיו חיי את ההצגה כאילו כעת עוברים עליו המאורעות שמסופרים בהצגה.הוא מלא הבעה,מראה במשחקו את הרגעים הקשים העוברים עליו כדי להחליט למרות התנגדות הצוות להוראותיו כקפיטן המחליט היחיד באוניה.

אלוהים שולט לבדו בארץ והקפטן שולט לבדו באניה.

 

הקפטן בדילמה.מה לעשות האם לזרוק את הנוסע הסמוי לים ועל ידי כך לא לסכן כסף רב של בעל האוניה וגם ימנע בעיות בהגיעם לדרבן בזמן שלטון האפרטהייד שם,עיכובים בלתי נמנעים,חקירות ועוד או למנוע  כל זה על ידי זריקת ה'כושי' לים מהאניה והתעלמות מוחלטת מהבעיה על ידי סילוקה.

 

אינני יכול להסכים שהקפטן 'גזען' רק על סמך זאת שהוא קורא לנוסע הסמוי 'כושי'-מילה שהיתה מאות מקובלת ככינוי לכל שחום או שחור עור.אינני חושב שהתנהגותו היתה שונה אם הנוסע לא היה כושי אלא אירופאי.

 

המחזה מעורר שאלות מצפוניות ואחרות.בשיח שהתנהל לאחר תום ההצגה תגובות הקהל הושפעו מהשקפותיהם הפוליטיות וגם השתיכותם המפלגתית.

 

כמה מילים על תוכן המחזה.מתגלה באוניה נוסע סמוי כושי.הקפטן נותן הוראה לזרוק את הנוסע לים אך הפקודה לא מתבצעת.צוות האניה מערער על סמכותו של הקפטן לצוות.הצוות מציע פתרונות אחרים וכך המחזה מגיע לסיומו.

 

זיו מרגש במשחקו המעולה,מלא רגש ובוז כלפי הנוסע.הוא יושב כל הזמן ואינו זז ממקומו ובכל זאת הוא מרתק,הוא מענין,הוא מצליח להחזיק את הקהל דרוך לאורך כל ההצגה.

 

הבימוי של אוריין נקי מתעלולים ופעלולים כדי לענין את הקהל.הוא משכנע ביותר לאור הבימוי המעולה,המשחק המצויין ובהעצם מהמחזה המרתק.הוא אינו משתמש באביזרים-פרט לבקבוק נוזלים.

הוא הצליח בזאת על ידי ה'סטאטיות' של הבימוי המבוסס כאמור על התוכן והמשחק שיעשו את הכל.

 

תיאטרון החדר נוסד בשנת 1985 על ידי אמיר אוריין והוא נקרא כך כי הוא מעלה את הצגותיו בדירת מגורים בפני קהל מצומצם.הוא מעלה הצגות לא קלות המעוררות ויכוח,מחשבה,מציג בעיה הפותחת בדיון מבלי לקחת צד בויכוח.

ההצגות שהוא מעלה מעוררות ענין רב ,דיון ציבורי וויכוח פורה.

ברפרטואר שלו הצגות כ'ארוחת ערב,דם,רכבת השגעון,היטלר,הדיבוק בחדר,נו אקסיט ועוד.

 

בנוסף להעלאת הצגות ,ליד התיאטרון בית ספר למשחק ובימוי ,הוא מוציא איגרת שבועית,נותן יעוץ אישי ועוד.

משכנו החדש של התיאטרון נמצא ברח יוסף הנשיא 5 תא טל03-5171818

 

לראות או לא לראות;מעורר למחשבות.משחק ובימוי מעולים,מענין ומרתק.מיוחד ומומלץ בפה מלא.

 

נכתב על ידי elybikoret , 9/4/2016 23:18

 

ליאון אלי
elybikoret@gmail.com
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
054-249-3488
עתונאי-מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תא
ותא המבקרים שלידה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר