מס' צפיות - 349
דירוג ממוצע -
1491העורבים-הצגה בחאן הירושלמי-ביקורת
מחזה צרפתי מאת אנרי בק
מאת: elybikoret 04/06/16 (18:27)

1491העורבים-החאן הירושלמי

צילומים-אלי ליאון

 

 

החאן הירושלמי מציג את המחזה של המחזאי הצרפתי שחי במאה ה19(1837-1899)אנרי בק.

בק היה פקיד שכתב מחזות שלא הצליחו עד שהמחזה "העורבים" הועלה בתיאטרון הלאומי של צרפת ב1882.המחזה אז קיבל את התואר-קומדיה אכזרית.

בימינו מעטים התיאטראות המעלים את מחזותיו.שני המחזות המפורסמים ביותר שלו  הם 'הפריזאית' ו'העורבים'.המחזה מוצג כעת בפעם ראשונה בארץ.

 

הסיבה שהיום ממעטים להעלות את מחזותיו, אם בכלל, הנה כי הזמנים משתנים ומה שהיה אקטואלי בזמן כתיבת המחזה פחות מענין את הקהל היום.

המחזה מספר על משפחת ויניירון שנחשבה למשפחה עשירה אך מוות פתאומי של הבעלׁ-יהויכין פרידלנדר- המשחק בתפקיד אפיזודי קטן בהתחלת ההצגה,משנה את מצבה מבחינה כלכלית פיננסית ומשפחה, שנחשבה לעשירה וחיה בהתאם, נשארה מחוסרת כל.

לא רק זאת אלא כל הידידים הקרובים כעורבים מנסים לנשל אותם גם מהמעט שנשאר.

 

ראש המשפחה השאיר 3 בנות ואלמנה המנסות לעבוד בכל עבודה כדי לקיים את המשפחה אך אינן מצליחות בכך.

 

בפני אחת הבנות עומדות דילמות קשות.

אחת מהן היא מה עדיף לחיות בעוני או להתמסר לאיש זקן אך עשיר.דילמה נוספת היא מה עדיף יותר הקרבה עצמית למען המשפחה או הקרבת המשפחה ובנוסף האם עדיפה האהבה או הכסף..

בהצגה יש מוסר השכל "אם את הגונה, יכבדו אותך אך לא יצא לך מזה דבר.אם את לא הגונה לא יכבדו אותך אך יצא לך מה שאת רוצה''.

 

בק נולד למשפחה עניה ודילמות אלו היו מוכרות לו ביותר לאור העובדה שהכיר הרבה אנשי עסקים שנכשלו והיו לחסרי כל.

 

ביים את המחזה עודד קוטלר בימוי קורקטי ומענין והוא גם ערך את הגירסה המוצגת שאפשר היה לעשות אותה אקטואלית יותר.תרגם את המחזה דורון תבורי והתפאורה הקונבנציונלית עיצבה פרידה קלפהולץ-אברהמי.

את התלבושות היפות בשיק צרפתי-ישראלי עיצבה דליה פן הלר.על התאורה היה אחראי רוני כהן ואת המוסיקה הנעימה ערך רפי קינן.

 

כל הדמויות משחקות היטב.כל אחד על פי דרכו ותפקידו אך לא נראה שזכרו כי מדובר על מחזה צרפתי שבדרך כלל יש לו חן מיוחד שכאן הוא לא הורגש.

עירית פשטן היתה בעלת הבית ואשתו של הנפטר.היא לא עזרה הרבה בהתנהגותה הבזבזנית ולא התחשבה ב3 בנותיה שנאלצו למצוא דרך לפרנס את המשפחה.משחקה היה טוב ומענין.

אודליה מורה-מטלון אמה של החתן זורז היתה טובה מאוד,נמרצת, ישירה שהכסף ענין אותה יותר מאהבת בנה.

 

אריה צ'רנר שיחק בעצם את התפקיד הראשי במחזה.הוא אשר הניע את עלילת המחזה והביא לפתרון בעיות המשפחה.הוא עיצב את תפקידו ומטרתו בשלווה,צעד אחרי צעד, בלי כפיה או לחץ.

אדי אלתרמן היה נוטריון ערמומי,חלקלק,תחבולן ודו פרצופי.עיצב היטב את תפקידו.

ניצן לברטובסקי היתה החלטית ולמעשה הקורבן.משחקה היה מעוצב היטב.נטלי אליעזרוב היתה שובבה ואוהבת נחמדה .

אוהד ובר הראה שאין לו דעה משלו ומוכן לותר בקלות על אהבתו.

 

עוד השתתפו נילי רוגל,כרמית מסילתי-קפלן,איתי שור ודודו בן זאב.

 

לראות או לא לראות;משחק טוב מאוד.מחזה שפעם היה אקטואלי היום פחות.בסיכום –נהנתי .

 

נכתב על ידי elybikoret , 31/5/2016 10:42

 

 

 

 

 

ליאון אלי
elybikoret@gmail.com
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
054-249-3488
עתונאי-מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תא 
ותא המבקרים שלידה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

 

 

 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר