מס' צפיות - 2011
דירוג ממוצע -
1533בלט מוריס בזאר-בולרו-תכנית ראשונה
להקה מעולה.ביצוע נהדר
מאת: elybikoret 10/10/16 (07:58)

1533

מוריס בזאר-תכנית ראשונה-בולרו
 
לפני כ20-25 שנה ראיתי בפעם הראשונה,אם אינני טועה, את היצירה של ראוול- בולרו כבלט.היה זה בעת ביקורו של הבלט של מוריס בזאר בארץ.
הוקסמתי מהכוריאוגרפיה ומהבלט.
מאז ראיתי הרבה כוריאוגרפיות אחרות של היצירה אך הבולרו בכוריאוגרפיה של בזאר נכרת בזכרוני עד היום.
 
אמש ראיתי את התכנית הראשונה של הלהקה המבקרת הפעם בישראל עם שתי תכניות שונות .
ראיתי את התכנית הראשונה ולצערי בגלל אילוצי זמן לא אוכל לראות גם את התכנית השניה.
 
היתה זאת פתיחת עונה מעולה של סידרת הבלטים במשכן ,מענינת וטובה.
בעוד שבתכנית הראשונה הוצגו 4 יצירות בשניה תוצג יצירה אחת בלבד.
 
ארבעת היצירות שראיתי אמש שונות באופיים ובמוסיקה המלווה אותם אך יש משהו משותף ביניהם. שלוש מהן הן בכוריאוגרפיות של בזאר ואחת בכוריאוגרפיה של גיל רומן ממשיכו של בזאר בניהול הלהקה.
 
הערב נפתח ביצירה "פיאף" הנרקדת לצלילי 8 שירים בביצוע של אדית פיאף.
עברה של פיאף ידוע ותשוקתה לגבריים גם כן .בצורה סימלית בכוריאוגרפיה של היצירה משתתפים רק גברים כאשר אדית פיאף נוכחת כל הזמן על הבמה אך בתמונה שלה המתחלפת עם השיר.
זאת היתה גם כל התפאורה עם מסכים שחורים.
 
 
איפיין את היצירה צורת הביצוע ,כאשר כמעט  בכל שיר רקדן אחר רקד סולו והלהקה המורכבת במחול זה מ 17 רקדנים גברים שימשה כרקע  .בשניים מהשירים הלהקה היתה העיקר ורקדה כקבוצה.
הביצוע היה מעולה לא רק ביצירה זו אלא בכל הערב.
התנועות של הרקדנים היו מתואמות  בצורה טובה ביותר.
 
רטט עבר בקהל כששמע את השירים הנצחיים של פיאף כשעל הבמה רוקדים גברים צעירים, יפים, חסונים ומלאי מרץ,גברים שפיאף כל כך אהבה.
שמענו שירים מוכרים ופחות מוכרים כי אין שירים של פיאף שאינם מוכרים.שמענו בין השאר את השירים הבאים- מילות אהבה,האקורדיאוניסט,תודה ליצן,לוסיאן,לא אני לא מתחרטת,איש יפה ואדיש  לפי מילות שיר מאת זאן קוקטו ועוד. 
כל הכוריאוגרפיות בערב זה היו יצירות ישנות הנמצאות ברפרטואר של הלהקה כבר זמן רב בעוד התכנית השניה מבוססת על יצירה אחת בלבד יחסית חדשה.
 
פיאף נוצר  לפני כ25 שנה בערך ועדיין נרקדת בהצלחה ברחבי העולם ומרתקת את הצופים שלפעמים מרטיבים את העיניים.הם מלאו  את האולם של המשכן עד כמעט אפס מקום.
 
 
ביצירה השניה "בהאי 3'האוירה היתה אחרת. המוסיקה הודית מעורבת(מלשון מערב)אך גם כאן הגברים היו העיקר.
 
בשתי היצירות ופחות גם בהמשך הורגש אלמנט בכוריאוגרפיה של בזאר דהיינו חדות מסויימת בתנועה-עצירות ריגעיות כדי שלא תיהיה תנועה מתמשכת זורמת אלא מיוחדת, יחודית היוצרת בעצירה 'פסל רגעי'המדגיש את התנועה.
הסולן הראשי בשתי היצירות היה פבריס גאלאראגו שבשיר' האיש היפה והאדיש'  הצטרפה אליו ביצירה השניה קטרינה שלקינה שהיתה מעולה.
 
לאחר ההפסקה נרקדה היצירה היחידה שלא בכוריאוגרפיה של בזאר.זאת היתה' אנימה בלוס' מאת גיל רומן.
מדוע נבחרה דווקא יצירה זו של כוריאוגרף זה להיות מוצגת בערב שכמעט כולו היה בזאר.
לדעתי משתי סיבות.
הראשונה רומן הנו המיועד להיות  המנהל של הלהקה והיא באה להציג אותו בפני הקהל והשניה כי הכוריאוגרפיה שלו מאוד דומה לסיגנון של בזאר.
יש בה הרבה אלמנטים המופיעים בכוריאוגרפיות של בזאר שראינו בערב והנה כמה דוגמאות;
 
אצל בזאר באחת היצירות שראינו הערב יושב בצד שמאל של הבמה רקדן-בחור בלבוש תחתון בלבד-תחתונים, מבלי לנוע ומבלי לרקוד כלל אלא בסוף היצירה בלבד בעוברו מצד שמאל לצד ימין של הבמה.
ביצירה של רומן יש רקדן יושב-בחור בצד ימין של הבמה בלבוש תחתון בלבד-מכנסיים.הוא ישב על כיסא מבלי לנוע ומבלי לרקוד כלל כאשר תוך כדי מהלך היצירה הוא נרדם קופא משלג שיורד כל הזמ עליו.בתום היצירה בלבד מתעורר ועובר מצד ימין לאמצע הבמה ורוקד עם הרקדנית הראשית.
 
בשתי היצירות התנועות לא נמשכו ברצף  אלא נפסקו לרגע דהיינו הודגש המאפיין שאין המשכיות של התנועה.
בשתי היצירות רוקדים זוג או רקדן סולו וכל שאר הלהקה אינה רוקדת.
 
ביצוע היצירה והכוריאוגרפיה(כדי שלא יבינו אותי לא נכון) היה טוב מאוד והכוריאוגרפיה טובה מאוד ומענינת..
נראה היה שהכוריאוגרף היה  תלמידו של בזאר שהושפע רבות ממנו ולראיה הוא זה שיבוא במקומו.
 
כאמור יצירה יפה,מענינת בה הצטינה הסולנית קטרינה שלקינה.
 
מצא חן בעייני הרעיון של תלבושות הרקדנים הגברים שנראו כלובשי מכנסיים כאשר הם רוקדים וכשמלות כאשר הם עומדים לרגע.רעיון הנובע גם מתוכן היצירה.
 
לסיום הערב הארוך שנמשך כמעט שלוש שעות ראינו את הבולרו המפורסם של ראוול.
על הבמה היה פודיום מוגבה בצבע אדום ועגול עליו בערב הראשון רקדה הרקדנית אליזבת רוס ובערב השני שראיתי  הרקדן זוליאן פאברו.שניהם רקדו בצורה מצויינת אך פאברו היה יותר מרשים,יותר אקספרסיבי יותר מרגש ויותר דראמטי.
זרועותיו הונפו לכל הצדדים.הוא רקד בכח על משטח הפודיום וריתק את הקהל בעוצמת תנועותיו והצורה בה ביטא את רגשותיו.הוא היה מקסים,מדוייק,מסעיר והכל בהתאם לעוצמת המוסיקה.
מסביב לפודיום ישבו מעל ל45בחורים כאשר משני צידי הבמה ישבו רקדני בזאר ובצד האחורי של הפודיום בעומק הבמה רקדנים ישראליים סה'כ מעל ל45 רקדנים.
התמונה הזכירה לי את המחול 'אחד מי יודע' מהמחול "אנאפזה, של אוהד נהרין שראינו לפני שנים רבות ומאז אין ספור פעמים  בהזדמנויות שונות בווריאציות מענינות.
 
כפי שבמוסיקה יש שינויי עוצמה, כך גם בריקוד. עם שינוי העוצמה הצטרפו אחד אחד עוד ועוד רקדנים שרקדו מסביב  לפודיום כאשר בסוף המרשים כולם קמים מהכסאות ומצטרפים באקסטזה מסויימת מסביב לפודיאום בפינלה מרשים עם ידיים מורמות הנופלות ביחד באחידות ואוחזות בפודיאום.
 
ערב נהדר,מרשים,מבוצע בדייקנות,בצורה  מקסימה.
 
לראות או לא לראות;מומלץ לכל חובב מחול לראות את שתי התכניות שיהיו שונות אחת מהשניה הן בסיגנון והן כאמור בתכנית.
 
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 5/10/2016 23:57
 
 
 
 
 
אלי ליאון
03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר