מס' צפיות - 1851
דירוג ממוצע -
1596טורנדוט-אופרה מאת פוציני-התז הפיחלהרמונית הישראלית
אופרה בביצוע קונצרטנטי
מאת: elybikoret 26/07/17 (17:32)
 
 
 
 
 
 
                                                      
 

 
 
1596טורנדוט-פוציני-התז הפילהרמונית הישראלית
צילומים-אלי ליאון
 
פוציני הנו מלחין איטלקי שהאופרות שכתב הפכו עם הזמן לנכסי צאן ברזל של הרפרטואר האופראי בכל אופרה בעולם.
בהבטים רבים הוא נחשב ליורשו של ורדי למרות שהסיגנון של שניהם שונה.
בתחילת הופעת האופרה לב האופרה היו האריות.אצל מוצרט הן עדיין היו העיקר.בהמשך ורדי הבין שאופרה זו דרמה המועברת במוסיקה.
וכך קרה שבאותלו יש רצף אחד שלם בלי הפסקה קטנטנה למחיאות כפיים כי הן שוברות את הדרמה.
 
פוציני המשיך רעיון זה וגם אצלו מעטות האריות.
 
טורנדוט הנה האופרה האחרונה שפוציני כתב .הוא לא הספיק לסיימה כי נפטר ב1924 עקב סיבוך סרטני בגרונו.הוא כתב בסך הכל 11 או 12 אופרות והן מהוות עיקר יצירותיו.
 
את שתי התמונות האחרונות של האופרה טורנדוט שפוציני לא הצליח לסיים ,סיים פרנקו אלפאנו כאשר ארתורו טוסקניני השגיח על עבודתו.למרות זאת בבכורה כאשר טוסקניני ניצח עליה , הוא לא המשיך ולא ניצח על מה שהוסיף אלפאנו אלא הפסיק במקום שפוציני הספיק לכתוב-דהיינו עם מותה של ליו שאהבה את כלף ושמה קץ לחייה כדי שכליף יחיה.
 
בשנת 2001 הופיעה גירסה חדשה של שתי התמונות האחרונות שכתב לוציאנו בריו .
הפילהרמונית מבצעת כעת את האופרה עם התוספות של אלפאנו.
 
טורנדוט הנה אופרה שצריך לראות בבימוי מלא עם תפאורה,תלבושות וכל המרכיבים הנוספים של אופרה, אך אמש היתה לי חוויה בלתי רגילה כאשר שמעתי את הביצוע הקונצרטנטי של האופרה.
התברר לי שבאופרה זו עושר תזמורתי שאי אפשר לקלוט אותו היטב כאשר התזמורת מנגנת מהפיט .
התזמורת הפילהרמונית השמיעה והראתה הפעם היטב תחת ניצוחו המרשים של זובין מהטה  עושר זה  בביצוע נפלא הן שלה והן של שלוש המקהלות שהשתתפו בביצוע להן תפקיד מרכזי באופרה זו.
לעומת זאת בביצוע הקונצרטנטי הליריות שבה נפגעה במקצת אך זה לא הפריע להנאה השלמה.
 
האופרה מבוססת על מחוזה מאת קרלו גוצי עפי סיפור מהמאה ה12.
העלילה מתרחשת בסין שם טורנדוט-נסיכת הקרח קבעה תנאים לכל המבקש להנשא לה.
היא היתה אכזרית,קשוחה, לא אהבה גברים,לא רצתה להנשא וכל המבקש להנשא לה חייב היה לפי התנאים שהיא קבעה, לפתור 3 חידות ואם אינו פותר אותן דינו היה מוות על ידי עריפת ראשו.
 
נסיך בשם כליף התאהב בה, אינו מרפה מאהבתו ,אינו נכנע לאזהרות שמקבל ומצליח לפתור את החידות.
טורנדוט אינה רוצה להנשא לו למרות שהיא קבעה את התנאים.באין ברירה הוא מציע לה לגלות את שמו ואם לא תצליח ,תסכים להנשא לו ואם תצליח דינו יהיה מוות.
שלא כמו ברוב האופרות הרציניות, סופה של האופרה, שלא נכתב על ידי פוציני , מסתיים אחרת.
 
כפי שכתבתי החוויה היתה נהדרת  וזאת בזכות הנגינה המעולה של התזמורת,הניצוח הנהדר של מהטה,שלוש המקהלות המקסימות,הסולנים הטובים
כמובן באיכויות שונות,המוסיקה הנפלאה של פוציני .הסך הכל  היה איכותי ביותר.
                                                    
כל הקולות היו טובים מאוד אך אם היתי צריך לדרג אותם היתי מדרג אותם כך;
חן רייס -סופרן בתפקיד ליו המשרתת וליאנג לי-באס -המלך המודח של הטאטארים ואביו של כלף היו מצויינים.קולות נעימים לאוזן,נקיים ביותר,חזקים ומרשימים.
רייס כבשה בצדק את אהדת הקהל.
 
פינג ,פנג ופונג--הרמן אולברה-בריטון,רוברטו קובטה-טנור ופבלו גרסיה-לופס-טנור-היו שלישיה נהדרת עליזה,קולות טובים,שיחקו היטב והכניסו רוח קצת שובבה לאופרה הרצינית.
גיא מנהיים -אלטום המלך היה טוב מאוד בתפקידו הקטן והתובעני בהתאם להוראות המלחין בפרטיטורה .הוא התגבר על הכתוב היטב ובצורה מעולה.
כלף-גרגורי קונדה-בנו של טימור-שר ושיחק, במידת האפשר בהיכל התרבות, יפה.הוא היה היחיד שנעזר בתוים בזמן ששר בניגוד למהטה שניצח על כל האופרה ללא תוים כשאר הסולנים.
 
טורנדוט-ילנה פנקרטובה שרה טוב,היו לה שתי שמלות מרהיבות  אך קולה נשמע לי צעקני בטונים הגבוהים ולא רק.
במהלך האופרה היא עוברת מהפך ומאישה אכזרית,קרה כקרח לאישה חמה מלאת תשוקה ואהבה.
תהליך זה בהתנהגותה ושירתה  לא הורגש כלל.
 
שלוש המקהלות-המקהלה הישראלית ע'ש גארי ברטיני ,הפילהרמונית מפראג ומקהלת הילדות אנקור היו נהדרות.
הצליל שלהן היה מגובש,עוצמתי ,מתואם להפליא.
 
התרגום העברי המוקרן של ישראל אובל היה קצר וקולע כתמיד, עם הסברים קצרצרים מעולים בכיתוב בצבע שונה, כאשר היה צורך בכך לאור הביצוע הקונצרטנטי .
בכל אופרה ולא חשוב היכן היא מוצגת הוא חוזר ומוכיח שאין שני לו בתרגום אופרה להקרנה בעברית בארץ.
 
באופרה הרבה קטעים אינסטרומנטליים בלבד והם, כולל הנגינה לאורך כל האופרה של התזמורת, היו מקסימים.עוצמה כזו בהיכל התרבות מזמן לא שמעתי ולדעתי זה הוסיף רבות להצלחת הביצוע.
הכנת התזמורת היתה מעולה וניצוצות בשלל צבעים עפו באויר למכביר לאורך הערב כולו.כל הכבוד.
 
לראות או לא לראות:מומלץ בפה מלא ולב שלם גם לאלו שלא אוהבים לשמוע אופרה.לא לותר וללכת.
 
יש עדיין שני ביצועים ב26.7 ו28.7
 

נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 26/7/2017 08:41
 
אלי ליאון
03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן
WORD PRESS 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר