מס' צפיות - 215
דירוג ממוצע -
ערב מהאלר וצ'ייקובסקי בפסטיבל אנסקו
תזמורת פיצבורג עייפה אבל נותנת בראש. כתבה שנייה מהפסטיבל
מאת: מתי זיתי-אלבוים 20/09/17 (09:40)

ערב 7 לספטמבר 2017 19:30

אולם הקונצרטים  SALA PALATULUI הענק , לא חדש ומרופד בצבע חום עם קמצוץ של מיזוג אויר...

שעה לאחר שהקונצרט היה אמור להתחיל הקהל הגדול כבר מתחיל לנוע ולזוע בחוסר נוחיות על הכורסאות: מה קורה כאן?? ואז מודיעה קריינית ברומנית כי תזמורת פיצבורג שהגיעה מארצות הברית , אחרה בנחיתה והנגנים ממהרים בזה הרגע להגיע ישר לאולם הקונצרטים .

מאחורי הבמה מסך ענקי המקרין הן את תכנית הערב והן את חברות החסויות , ומסתבר כי זובין מהטה הוא נשיא הכבוד ויורובסקי המנהל המוסיקלי של הפסטיבל.

 

בתכנית הערב :

 

התזמורת הסימפונית מפיצבורג

עם מנצחה הקבוע מנפרד הונק משנת 2008

 

סולן הערב: הבריטון מתיאס גרנה

 

דבוז'אק: פנטזיה ונושא מהאופרה "רוסלקה" של המלחין

מהאלר: משירי "קרן הפלאים של הנער"-  7 שירים

צ'ייקובסקי הסמפוניה השישית "הפטתית"

 

נצוחו של מנפרד הונק תמיד אלגנטי בדיוק כמו המראה שלו, והנגנים כאילו לא עייפים נענים לו ברצון. התזמור של המנצח לאריה הידועה מ"רוסלקה" רציני, רחב ומרשים, קצת מזכיר מוסיקה לסרט אפי גדול....

 

האקוסטיקה באולם המיושן הזה לא הכי טובה( אבל לא גרועה) ואין נשמעת הפרדת כלים מספקת...

 

את שירי מהאלר משמיע גרנה בקול גדול, מלא אבל גם גמיש מאד ואפילו הפלצטו שלו ההכרחי ב"שיטה הגרמנית" נשמע בהיר וחזק..

קולו לא כל כך שחור כמו זה של המורה הדגול של כולם דיטריך פישר - דיסקאו, אבל ההשפעות קיימות.

ישנם קטעים שקטים להפליא כשהתזמורת מלווה אותו בשקט מדהים ותומך אבל לא מפריעה לצלילים של הזמר בעל הנשימה הארוכה..

גרנה משמיע לנו 7 שירים מתוך המחזור הנפלא כאשר השיר הידוע

DAS IRIDISCHE LEBEN  והטרגי כל כך על הבן שמבקש לחם מאמו אחרת ימות , הידוע מביניהם.

מהאלר הלחין כ 20 מתוך שירי העם הללו וגם מלחינים אחרים ניסו כוחם ..

הוא מסיים עם DER TAMBOURGSELL  הילד המתופף , עם ברכת לילה טוב בסיומו, אבל השיר נשמע כמו הספד או "מרש אבל"..

 

אני מבין את הרצון לחסוך בהוצאות הפסטיבל , אבל חייב לומר כי כאן ניתן היה ולמעשה חובה היה  להוסיף את הטקסטים בגרמנית ומתורגמים לאנגלית ורומנית.

דבר שהיה מאד חסר לקהל הסבלני והשקט במשך כל הקונצרט.

 

הסימפוניה הפופולרית השישית "הפתטית" נוגנה לאחר ההפסקה וכאן הקהל כבר "התפרק" מהכבדות והטרגיות של מהאלר ונהנה מבצוע מדהים עם הענות מוחלטת של הנגנים למנצחם הותיק היודע להביע בגופו הגמיש את אופי המוסיקה וצורת הבטוי שברצונו להעביר לנגנים.

הסימפוניה נוגנה מבלי ששמענו אפילו זיוף הכי קטן מהנגנים שלמרות עייפותם הרבה נכנסו לקצב ולמוסיקה בצורה מעוררת כבוד.

 

על הונק ומועמדותו להחליף את זובין מהטה- נדבר בכתבה הבאה בסדרה.

 

מתי זיתי-אלבוים

 

 

 

 

 

 

 

 

הכותב הוא רו"ח, עתונאי ומבקר מוסיקה, חבר באגודת העתונאים תל-אביב. חוקר, עורך ומגיש סידרת תכניות על "גדולי הטנורים של העבר" ב"קול המוסיקה". עד כה שודרו 16 תכניות בנות 2-3-6 שעות כ"א.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר