מס' צפיות - 1486
דירוג ממוצע -
1655דבוז'ק-רקויאם-תז סימפונית רשל'צ
ניצוח מעולה של אנדרס מוסטונן
מאת: elybikoret 19/04/18 (11:29)
 
 
 
1655דבוז'ק-רקויאם-התז הסימפונית רשל'צ.
צילומים-יחצ'ן
 
רקויאם היא יצירה מוסיקלית הכתובה לתמליל ולפיוט של טקסט אשכבה קתולי.
בדרך כלל היא מבוצעת לזכר אדם מת.
התמליל קבוע עם שינויים לא משמעותיים בהתאם לזמן והמקום שהרקויאם מבוצע.
רבים הם המלחינים שכתבו רקויאם.המפורסמים ביותר הם של ורדי,מוצרט ,ברליוז ואח'.
הרקויאם הגרמני של ברהמס  אינו נחשב ליצירה דתית למרות שהטקסט קתולי.
 
השם רקויאם שפירושו מנוחה, הנה המילה הראשונה  של התמליל בלטינית.
 
האופי של היצירה הנו דרמטי וסוער.
 
דבוז'ק כתב "סטאבאט מאטר"שזכה להצלחה גדולה מאוד.
יצירה זו יש לה גם כן אופי דתי קתולי ועוסקת בסיבלה של מריה הקדושה.
 
בעקרבות ההצלחה של יצירה זו, דבוז'ק התבקש בהיותו בלונדון לכתוב יצירה גדולה בה ישירו זמרים כסולנים ומקהלה בנוסף לתזמורת.
באותה תקופה הוא איבד את בתו וסמוך גם את שני ילדיו ואשתו והחליט לכתוב רקויאם כי באותה תקופה התחילו לבצע את הרקויאמים שנכתבו ,גם באולמות הקונצרטים.
את הרקויאם דבוז'ק כתב חלקו ברוסיה שאיננה ארץ קתולית והוא בוצע ב1891 כאשר דבוז'ק ניצח עליו.
 
לרקויאם ששמענו  13 חלקים והוא חולק לשני חלקים עם הפסקה באמצע.
 
אחד המאפינים ברקויאם זה הוא שלחצוצרה בו יש תפקיד נכבד ובתמליל יש שורה האומרת
"חצוצרה תריע בצליל  הפלא,בכל קברות הממלכות תקרא לכל להתיצב מול כס הדיין".
 
המנצח על היצירה היה אנדרס מוסטונן, המעולה ,שמוכר היטב לקהל הישראלי כי מסיבות אישיות מקום מגוריו רוב השנה היה עד כה בישראל והוא הופיע כמעט עם כל התזמורות בארץ ,אם לא לומר עם כולן.
 
כרגיל ,הוא הכין את התזמורת היטב וניצח בתנופה רפרזנטטיבית מודגשת על היצירה הנפלאה  שזכתה גם לביצוע נפלא תחת ניצוחו.הוא והתזמורת -הסימפונית הישראלית רשל'צ היו נהדרים.
הוא גם המיסד של הפסטיבל המתקיים כל שנה לכבוד ידידות אסטוניה -ישראל -טלין -תל אביב.
 
היצירה מתחילה בצורה איטית טראגית עם שירת המקהלה בצורה כמעט חרישית כאשר בהדרגתיות המקהלה מרימה את קולה עד שכמעט ומתגברת על נגינת התזמורת.
המקהלה היתה ענקית והיתה מורכבת ממקהלת האקדמיה למוסיקה ולמחול ירושלים עם המנצח סטנלי ספרבר ומקהלת עמק חפר עם המנצח שמעון לבטוב.
 
שירתה היתה טובה מאוד .היתה אחידות בצליל ,היתה שירה קפדנית ,ממושמעת  דבר שלעתים קשה כאשר משתתפות ושרות ביחד כמה מקהלות שאין קשר הדוק בינהן כל הזמן.
מאחר וביצירה יש קטעים בהם שרים רק גברים או רק נשים היתה חלוקה בולטת בין הקולות הגבריים לנשיים במיקום המקהלה על הבמה.
 
ארבעת הזמרים היו טובים כאשר הסופרן אלה וסילביצקי היתה הטובה והמרשימה מכולם הן בשירתה הנקיה, החזקה והמעולה  והן בשמלתה המיוחדת והיפה.
קולה היה מאוד נעים,צלול ומרשים בשמיעה.  
 
גם הקול הנשי השני -המצו סופרן מוניקה אוולין ליב היה טוב מאוד.אפשר לומר כי הפעם קולות הנשיים עלו על קולות הגבריים של הבס פרית וולמן והטנור אוליבר קוסיק שהיה,לדעתי,הפחות טוב מכולם.
 
היצירה המרשימה בוצעה בצורה מעולה על ידי התזמורת הסימפונית הישראלית רשל'צ .
 
היא ,כבהתחלה,הסתיימה בשקט ושלוה כיאה לרקויאם דהיינו במנוחה.
הרקויאם ריגש את הקהל שקיבל אותו מאוד מאוד יפה.
 
הקונצרטים הבאים של התזמורת בשם 'לראות את הצלילים'בהם יבוצעו הקונצ'רטו לגיטרה חשמלית מאת גוטפריד ,כמה איטית הרוח מאת טקמיצו והסימפוניה מס 7 מאת בטהובן יתקימו בתל אביב ב20.5,ברחובות ב23.5וברשל'צ ב 24 ו 25 למאי.  
 
לראות או לא לראות: יצירה עצובה,טראגית וקודרת שיש בה קטעים תזמורתיים ושירתיים מרשימים במיוחד.לו היתה מבוצעת הפעם עוד, היתי הולך לשמעה פעם נוספת.
 
 

 

נכתב על ידי elybikoret , ;17/4/2018 07:04  
 
 


אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו

מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן

WORD PRESS  

 

 

 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר