מס' צפיות - 307
דירוג ממוצע -
"האריה של הארכיטקטים" כך כינה אברהם יסקי,ארכיטקט ידוע את אריה שרון
תערוכה רטרוספקטיבית מעבודותיו של אריה שרון "אדריכל המדינה" במוזיאון הלנה רובינשטיין שתל אביב
מאת: מובי דיק 06/06/18 (08:28)

   אם תעברו   במבט  על כציפור על  ערים מושבים,קיבוצים בישראל,תוכלו בקלות להצביע  מכל ההיצע הזה של מבנים  מסוגים שונים  מי מהם מעשי ידיו  ותכנונו של אריה שרון.

   שלושת אולמות התצוגה של אגף מוזיאון הלנה רובינשטיין  גדושים בצילומים,מפות ,תרשימים ודגמים המביאים  את הרוח של 

שרון וכן האדריכלים  הידועים שחברו  למשרדו.

    מי שהיה  חבר  קיבוץ גן שמואל,עזב ונקלע  בשנות השלושים של המאה ה-20 לברלין, נרשם ללימודי האדריכלות בבית הספר "הבהואס", ספג  לתוך ורידיו  את אסכולה מפי קנדיניסקי,גרופיוס, פול קליי  ומעביר את המסר המהפכני בחזרה לארץ. מאותה תקופה ישנן כמה עבודות   יקרות בצבעי מים ורישומים,  של גונטה שטלצל, אשה   יחידה בצוות המורים בבהאוס של אותה תקופה. הוא מגיע לתל אביב  ופותח משרד עצמאי משלו.

    קשריו  הטובים עם הנהגת המדינה בשנותיה הראשונות  ועם   הסתדרות  העובדים, מביאים  לפתחו מבול של   פרויקטים מכל  סוג שהוא: מעונות עובדים   ברחובותיה של  ת"א, בניני אוניברסיטאות, מרכזים רפואיים, בתי הבראה,מבנים  בקיבוצים, בתי קולנוע. הפריצה   הגדולה שלו   היתה   בתיכנון וביצוע של ביתן ההסתדרות ביריד המזרח  בתל אביב בשנות ה-30.

    המשותף לכל העבודות האלה   וסימן ההיכר של עבודת האדריכל שרון, הוא הצבע הלבן של   המעטפת ,קוים ישרים

מינימליסטיים, מעל פתחי החלונות כעין ריסים המצילים מהשמש  הקופחת במרבית חודשי השנה.

   שרון לא היטיב להביע עצמו בצורה גרפית, לא היתה לו "יד טובה" בשפת האדריכלים, ולכן הוא מצרף למשרדו  ממיטב האדריכלים כרזניק,ברוצקוס, זלקינד ומצרף כשותף את בנימין אידלסון.לבסוף מגיע  דור ההמשך, אלדר שרון, בנו.

    באופן טבעי דם חדש מזרים רעיונות וחידושים ואכן אלדר מוסיף אלמנטים חדשניים של שיטת בניה מתועשת. וכך מראה

הקוביתי מקבל צורות כלגו, מעוינים, מפותלים כעין זחל בעל רגליים אין סופיות.

   המשרד גם פורש כנפיים  לחו"ל מגיש תוכניות :בפרוג'ה איטליה, תחרות על תכנון ספריה לאומית באיראן, תכנון 

משרדי ממשלה בניקוסיה קפריסין, תכנון שכונת   מגורים בואדי גו'ז,ותכנון האגן הקדוש בירושלים.

   כ-600 פרויקטים תוכננו ובוצעו תחת שרביטו, היום   מרביתם קיימים ועומדים על תילם ומולם  גורדי שחקים,קירות מזכוכית, מבנים בעלי טוויסט    המצהירים    "אני הכי  מיוחד, מקורי". וכאן  אפשר להשוות  בין האופנה העכשוית

למבנים אחרים,צנועים, לבנים,מינימליסטיים מצטיינים בחוכמתם הפונקציונלית, בניניו של אריה שרון-אדריכל המדינה.

הכותבת היא מובי דיק הינו שם העט שבחרתי בו מזה שנים רבות. אני אמנית חברה באגודת המאיירים בישראל, וכמו כן עיתונאית הכותבת בעיקר בכל הנוגע לתרבות..מוזמנת לפסטיבלי מוסיקה קלאסית בארץ ובחו"ל

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר