מס' צפיות - 45
דירוג ממוצע -
17112בוריס אייפמן-ציקובסקי בעד ונגד,המלט הרוסי
שתי הפקות בלט מקסימות שחובה לראות
מאת: elybikoret 28/10/18 (12:54)
 
1712בלט בוריס אייפמן-ציקובסקי בעד ונגד,המלט הרוסי
צילומים-אלי ליאון
 
השבוע ראיתי שתי הפקות שונות של  להקת המחול האורחת מסנט פטרסבורג"בלט בוריס אייפמן".
זה לא הביקור הראשון של הלהקה.היא מבקרת בארץ לעתים קרובות מאוד.
שמות שתי ההפקות 'צ'יקובסקי בעד ונגד'  ו'המלט הרוסי'.
שתי ההפקות שראיתי מעולות וקשה היה לי להחליט מי מהשתיים טובה יותר.
בשתי ההפקות יש סיפור שהכוריאוגרפיה מבטאה אותו במחול.
הראשונה עוסקת בחייו של צ'יקובסקי כאשר הכוריאוגרף בחר לעסוק בבלט זה בחלק מחייו בלבד.
על הפקה זו לא אכתוב בנפרד כי לא הוזמנתי לכתוב עליה ורק אזכיר אותה  בכמה דברים המשותפים לשתי ההפקות.
 
בשתי ההפקות מוצג סיפור תיאטרלי המבוצע במחול.צופה שידע את הסיפור מראש יכול היה בקלות לדעת בנרקד את כוונת הכוריאוגרף.אי ידיעת הסיפור מראש לא גרעה במאומה מההנאה של הצופה.
 
השניה היתה 'המלט הרוס'י והיא עוסקת באירועים והיחסים  שקרו בחצר של הצאר פיוטר השלישי בין אשתו יקטרינה ובנו פאבל -יורש העצר שיחסיו עם אמו לא היו תקינים.
 
שתי ההפקות אינן בלט קלאסי טהור אך אייפמן -הכוריאוגרף ,השתמש בסממנים המאפינים את הבלט הקלאסי וגם מאמץ במידה מסויימת את הסיגנון המודרני.
היתי מגדיר בקושי את הסיגנון כבלט ניאו קלאסי -סיגנון אישי מיוחד של אייפמן.
 
על דבר אחד אין ויכוח.הפקות אלו היו ההפקות המרשימות והטובות ביותר שראינו על במותינו בזמן האחרון.
 
מה לא היה שם.היה הכל.
ביצוע מרשים של כל הרקדנים החל מהסולנים ועד הקור דה בלט.
הביצוע שלהם היה לא יאומן.הם רחפו על הבמה כנוצות.היו בעלי תכונות כמעט אקרובטיות,בעלי כח רב,גמישות יוצאת מהכלל ,סינכרון מקסימלי.תענוג היה לראות את הקור דה בלט שכלל מעל ל25 איש ,הסולנים וכל שאר הרקדנים  שהיתה להם משמעת קפדנית,דינמיות וקצב לא יאומן.הטכניקה היתה מקסימה. והדיוק נמדד בחלקיק של שניה.
 
המוסיקה היתה נהדרת כאשר רוב היצירות שנבחרו ורקדו על פיהן היו סימפוניות מאת צ'יקובסקי בהפקה הראשונה  וסימפוניות מאת בטהובן ומהלר בשניה.
המוסיקה שנבחרה היתה ברובה מוכרת לקהל הרחב והמעברים בין קטע  לקטע מוסיקלי אחר,בהתחשב בנרקד ,היו מקסימים ,לא מורגשים,טבעיים ביותר ועמדו על רמה גבוה מאוד.חבל שלא צויין בתכניה מי ערך קולז זה ,אם כי  בדרך כלל הושמעו פרקים שלמים של יצירות אם לא היצירה כולה.
לו לא הכרת את המושמע יכולת לחשוב שזו יצירה אחת שהלחין  ברצף המלחין .
 
התפאורה היתה מרשימה.הדגש היה הקרנת צורות מעגליות  ענקיות ברקע עם או בלי פתחים עם קרניי אור  מסביב ,שונים בכל הפקה.
היה זה רקע מרשים לביצוע מרשים בתלבושות נהדרות.בצ'יקובסקי מעצב  התפאורה היה זינובי מרגולין ובהמלט כולל התלבושות -וייצ'יסלב אוקונב.
 
התאורה היתה מלאכת מחשבת מלאת אפקטים,ניואנסים ,צבע והמצאות.עיצבו את התאורה לשתי ההפקות אלכסנדר סיוואייב ובוריס אייפמן.
 
בשתי ההפקות היו גם,בביצוע מעולה, המערכות הלבנות המקובלות  כמעט בכל הפקת בלט קלאסי.בציקובסקי הרקדניות הופיעו בתלבושת האופינית הקצרה והרחבה ובהמלט בשמלות ארוכות.
ההפקות היו עשירות בסצינות בהן הרקדנים יצרו תמונות אנושיות מקסימות בהעמדות שונות של המשתתפים בעיקר בסוף כל קטע אך לא רק.
 
כאשר ב'ציקובסקי 'הוכנסו סצינות מתוך 'אגם הברבורים','מפצח האגוזים',האופרות יבגני אונגין ודאם פיק,המוסיקה היתה אמנם של צ'יקובסבקי אך לא המוכרת מהאורגינלים. 
 
הסצינות רדפו אחת את השניה ללא הפסקה ביניהן כאשר סצינה אחת יוצאת מתוך האחרת כאילו הכל רצף אחד.  
 
בימים שראיתי את שתי ההפקות ,התפקידים הראשיים בוצעו ב'ציקובסקי' על ידי אולג גבישב,סרגי וולובויב,לובוב אנדרייבה ואלינה פטרובסקיה ובהמלט על ידי אלינה פטרובסקיה,גבישב,אנדרייבה,וולבויב ואולג מרקוב.
 
שתי ההפקות מתקיימות בתפוסה מלאה של האולם בבית האופרה בתא כאשר אי אפשר היה להשיג כרטיסים עד כדי כך שהמארגנים ביטלו הזמנות שניתנות בדרך כלל לאנשים מסוימים כדי לספק את הדרישה לכרטיסים שמחירם לא היה זול.
 
ראיתי כמעט את כל ההפקות של בלט אייפמן שהוצגו בארץ ואם זכרוני אינו מטעה אותי שתים אלו שראיתי השבוע היו הטובות והמרשימות ביותר,בעלי התוכן הרציני ביותר ועם מספר הרקדנים הרב ביותר
שהופיעו בהפקה אחת.
 
לא כל יום אפשר לראות בארץ בלט ברמה כזו .מי שלא הלך כיון שלא רצה לראות או לא השיג כרטיסים והוא חובב בלט ,הפסיד בגדול.
 
 
בוריס אייפמן יסד את הלהקה בשנת 1977 בשם 'הבלט החדש של לנינגרד'.הרעיון היה ליצור תיאטרון מחול של כוריאוגרף אחד.היום הלהקה נקראת 'בלט בוריס אייפמן סנט פטרבורג 'והרעיון עדיין קיים ומתבצע.
 
היסודות של אייפמן בכוריאוגרפיות שלו הם הבלט הקלאסי אך בכל כוריאוגרפיה מרגישים את הסיגנון האופיני והשונה שלו שלא נצמד לקלאסי בלבד אלא מכניס גם אלמנטים של המחול המודרני ואחרים, כאשר בכל כוריאוגרפיה יש דרמה,מתח,קצב,רגש .
 
הלהקה זוכה להצלחה גדולה בכל מקום שהיא מופיעה ונחשבת לאחת הטובות בעולם.
 
 
לראות או לא לראות;חויה בלתי נשכחת.הפקות מעולות בביצוע מעולה .מחכה לראות את ההפקות בביקור הבא.המלצה שלי-לא להפסיד.
 
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 27/10/2018 08:09
 
 
 
 
אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דה מרקר.תפוז.פרשן

Word press

 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר