מס' צפיות - 70
דירוג ממוצע -
1725תזנתניה הקאמרית הקיבוצית-עולמו הקסום של אלבז
מוסיקה קלאסית מערבית ומוסיקה מזרחית-מעולה ומומלץ
מאת: elybikoret 15/01/19 (19:44)
 
 
 
 
 
 
1725תז נתניה הקאמרית הקיבוצית-עולמו הקסום של אלבז
צילומים-טל פלג
 
.תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית הנה תזמורת מעולה שבכל קונצרט היא מפתיעה את קהלה בתכנית חריגה,מיוחדת ולא מקובלת כסטנדרט בתזמורות הארץ.
.הפעם בקונצרט מס 3 של העונה היא הגישה בקונצרט אחד 14 יצירות ,אמנם קצרות ברובן ,מאת 10 מלחינים שונים וכל זה תחת הכותרת "עולמו הקסום של מאסטרו אלבז'.
 
.אכן היה זה עולם קסום של מוסיקה שלא שומעים כל יום ולדעתי לרוב הקהל היתה זו מוסיקה ששמע בפעם הראשונה ואני מקוה לא בפעם האחרונה.
מה לא שמענו בקונצרט זה.היה בו קצת מכל דבר החל במוסיקה קלאסית קלה כפתיחה לאופרטה 'הרוזנת מריצה 'מאת אמריך קלמן ובהמשך בביצוע נהדר של הנגן הראשון של התזמורת גלעד הילדסהיים שניגן בוירטואוזיות,ברגש ובטכניקה נהדרים את הנעימות הצועניות של סרסטה.
 
לאחר מכן שמענו את מארק אליהו שניגן בכלי פרסי עתיק בשם 'קמנצ'ה' שהנו כלי שנאמר לנו שהוא דגם פרסי עתיק ונפוץ ביותר שממנו התפתח בסופו של דבר הכינור שאנו מכירים היום.
היה זה קונצרט ששילב מוסיקה קלאסית מערבית -אותה אנו רגילים לשמוע-עם מוסיקה מזרחית ופסיבדו מזרחית.
היצירות שאליהו ניגן היו כולן פרי עטו וכן של אביו פרץ.
.נגינתו היתה מעולה .אלהיו נחשב לנגן הטוב ביותר בארץ בכלי זה.
.לכלי צליל מאוד יפה וחזק כי כנראה השתמשו במגבר.
 
.זהו  כלי קשת פרסי בעל ארבע או חמישה מיתרים שמשתמשים בו בנגינת מוסיקה פרסית ,אתנית בעיקר ,ונפוץ בפרס ובמזרח התיכון.
.מנגנים בו באמצעות קשת רופפת שאפשר לכוון את רמת המתח של הקשת תוך כדי הנגינה.שליטתו של אליהו בכלי היתה מושלמת וצלילו היה מאוד ערב אפילו לאוזן מערבית.
 
.מנגנים בישיבה כאשר הברך משמשת כמשען בזמן הנגינה.
.תיבת התהודה של הכלי עגולה ובדרך כלל בכפרים משתמשים בדלעת כדי ליצור אותה.
 
. כאמור כלי זה הוא הדגם הקדום של הכינור המערבי של היום.
.אלבז שלט היטב בתזמורת שלא כל כך רגילה לנגן את מה שהיא ניגנה בקונצרט זה.
.אלבז תמיד מפתיע בבנית תכנית לקונצרט ומשמיע יצירות ומלחינים שלא ידענו שקיימים ושכדי לנו לשמעם ולהכירם.
 
.עוד שמענו בקונצרט  נעימת עם פרסיות-שאנם,יצירה של יבגני לויטס שהתמנה למלחין הבית של התזמורת ,בשם סימפוניה לכלי קשצת .זאת יצירה בת 15 דקות יצירה מודרנית שלא התחברתי אליה .
 
.שמענו גם יצירות קלאסיות הנחשבות כמערביות כגון המחולות הרומניים של בלה ברטוק ומחול הכורדים מאת חצ'טוריאן .
 .אלהיו בניגנתו לא ישב בשקט בזמן שניגן אלא הניע את ראשו וכל גופו בקצב המוסיקה שניגן.הוא גם שר ללא מילים .
.היתה זו מוסיקה מענינת וכלי מענין.
 
.רוב המוסיקה ששמענו היתה מוסיקה לא מוכרת לרוב הקהל אך הוא נהנה  ממנה ומכל הקונצרט.
 
עוד שמענו חמש מיניאטורות לכל קשת מאת סולחן צינטסדזה יצירה בה חמשת הפרקים שלה נכתבו בזמנים שונים וסדר השמעת הפרקים המקורי לא ידוע .כל מנצח יכול לבחור לנגן את הצירה בסדר
הפרקים לפי הבנתו ורצונו
.הקטע המאוד מוכר  ומפורסם הנו סוליקו שאנו מכירים כשיר רוסי עממי אך כנראה לא כך הוא הדבר
.
שמואל אלבז ידוע גם כאשף נגינה של מנדולינה והפעם הוא ניגן כסולן או בדואט עם אליהו בחלק מהיצירות ששמענו
.
היה זה קונצרט לא שיגרתי . ערב של מוסיקה קלאסית מערבית עם מנגינות מזרחיות עם כלי מיוחד .היה זה ערב שצריך אומץ כדי לשבצו
 בקונצרט רגיל של מינויים וטוב עשתה התזמורת שכללה אותו
בסידרת המינויים שלה כי לקהל של המוסיקה הקלאסית אין הזדמנויות רבות לשמוע מוסיקה מתרבויות אחרות פרט למוסיקה המערבית
 
 .לראות או לא לראות;כל מי שלא שמע קונצרט זה הפסיד בגדול.
 
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 10/1/2019 08:16 
 
 .


אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר