מס' צפיות - 1280
דירוג ממוצע -
1780עונת אומנות על מסך-סיכום
סקירה של 15 סרטים מצולמים מהופעות חיות מכל שטחי האמנות
מאת: elybikoret 16/10/19 (18:50)

 

1780 עונת 'אמנות על המסך' -סיכום

צילומים-יח"ץ

 

אמש הסתיימה הקרנתה של סידרה מיוחדת מקסימה ונהדרת בשם'אומנות על המסך'.

זאת סידרה שיזמה קרולין בונה -מנכ"לית 'עדן סינמה בע"מ' שהופקה בשיתוף עם יועד עירון בעל תואר שני בקולנוע שהיה הרוח הפעילה והדומיננטית בהפקה גדולה ומסובכת זו.עוד השתתפה בהפקה אנה מירסקי מטעם חברת 'עדן סינמה בע"מ'. לצידם שימש כיועץ אמנותי שאולי בסקינד.

 

זאת לא היוזמה היחידה של קרולין אשר יזמה גם את פסטיבל הקולנוע הצרפתי,פסטיבל הקומדיות הצרפתיות, מייבאת לארץ סרטים צרפתיים ואחרים וכן בעבר הביאה גם אמנים צרפתיים שונים.

 

כאמור הסידרה הופקה בשיתוף פעולה הדוק עם יועד עירון אותו ראיינתי לצורך כתיבת סיכום זה.הידע של יועד בהפקה רב.הוא הפיק כבר כמה סרטים ועובד גם במשרד יחסי ציבור שמייצג בין השאר גם את הסידרה הנוכחית.

 

המפיקים השתדלו שהסידרה תהיה מגוונת, שתכלול הופעות במה שצולמו בהופעה חיה כאשר הדגש היה לשלב בין הישן והחדש,בין המפורסם שהתפרסם משך השנים ובין דברים שהתפרסמו בעבר ובהווה בעולם, אך לא הועלו על הבמה להופעות בארץ או להקרנות מהם.

 

בסידרה ראינו 15 מופעים מגוונים מאוד שכללו מחזות זמר כגון 'אמריקאי בפריז' שהפך למחזמר בעיקבות סרט מפורסם בכיכובו של ג'ין קלי לצלילי מוסיקה מאת גרשווין בביצוע תיאטרון השאטלה בפריז.זאת הפקה חדשה יחסית משנת 2017.

 

כל הסידרה נמשכה מ5.9.2019 ועד אתמול 11.10.2019 כאשר ההקרנות נערכו בשלושה מוקדים שונים בתל אביב-הסינמטק,קולנוע לב תל אביב ומרכז סוזן דלל.

 

בנוסף למחזמר שהזכרתי הוצג גם המחזמר -כולם מדברים על ג'יימי גם כן חדש, עלה לראשונה בשנת 2017 שכבר הוזמן להקרנה נוספת בדצמבר השנה בקולנוע לב דניאל בהרצליה בהקרנה לא במסגרת הסידרה.

 

הסידרה כללה גם אופרטה -יש המכנים אותה אופרה- ידועה של אופנבך 'הלנה היפה' הפקה עשירה מאוד,מוסיקה יפה,קולות נהדרים, סצינותהמוניות מקסימות,עושר צבעים וביצוע נהדר.

 

לא יכולתי כמובן לראות את כל 15 המופעים שהיו בסידרה ,אך השתדלתי לראות כמה שאפשר יותר-הכל היה תלוי בזמן הפנוי שלי, כי כל מופע היה מיוחד ומרשים.

 

ראיתי כמה בלטים וכולם היו מיוחדים.הרשים אותי ביותר בלט מוריס בז'אר לוזאן עם בלט טוקיו עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של זובין מהטה עם מקהלות ענקיות, כאשר על הבמה בצורת עיגול ענק הופיעו מעל ל-500 משתתפים-תזמורת כ-120 איש,רקדנים, מקהלה כל אחת כ-200 איש כאשר כולם כל הגוף הענק הזה ביצעו מחול בכוריאוגרפיה של בז'אר לצלילי הסימפוניה התשיעית של בטהובן על כל פרקיה בשלמות.זאת היתה הופעה שהוצגה לראשונה לפני כ-50 שנה, היא הוקלטה בטוקיו בשנת 2015ועברה טיפול מיוחד, צבעים וקול משופר.

 

הופעה נהדרת,מרשימה שקשה לתאר אותה במילים.

 

בלט נוסף שראיתי היה ג'יזל בביצוע הבלט האנגלי הלאומי בכוריאוגרפיה מיוחדת ומקסימה של אקרם קאן. היה זה בלט קלאסי בכוריאוגרפיה מודרנית מיוחדת במינה הפקה חדשה משנת 2018 שנאמר עליה ש'זהו אירוע המחול של השנה שכל חובב מחול אסור לו להפסיד.'

 

היו גם  שני מופעי שירה שיועד אמר עליהם שזכו להצלחה הגדולה ביותר והיה צורך להוסיף הקרנות נוספות כאשר גם אחרי ההוספה לא היה כרטיס אחד שלא נמכר.אלה היו שתי ההקרנות של ענקי הזמר הצרפתי ז'אק ברל ששר בשתי הופעות שנערכו לפני 40 שנה באולם קנוק והופעתו האחרונה באולם אולימפיה בפריז וז'ורז' ברסנס מהופעה בבובינו בו שר ממיטב שיריו הגדולים והמפורסמים חלקם ידועים מהמופע של יוסי בנאי.הופעה זו של ברסנס נערכה וצולמה ב 1969.סרטים אלו שוחזרו במיוחד ואיכותם היתה מעולה ואי אפשר היה להאמין שצולמו מהופעות חיות לפני זמן כה רב.שתי ההופעות צולמו ונשארו בשחור לבן. השירים תורגמו והוקרנו בעברית, דבר שעזר מאוד להבין גם לאלה שלא מבינים צרפתית את תוכן השירים שמילותיהם נכתבו על ידי האמנים ושחלקם הגדול בוצעו בעברית או צרפתית על ידי אמנים ישראליים שונים.

 

לא הוזנח גם שטח הדוקומנטרי.הוצג סרט על נורייב עם חומר שמעולם לא הוקרן ולא היה ידוע בארץ.הוקרן גם קונצרט מרשים של ארתור רובינשטיין שניגן שני קונצ'רטי לפסנתר של גריג ושופן, הופעה משנת 1975.

 

היה גם סרט על האמנות המנוונת והקלאסית במשטר הנאצי שאראה מה עמד מאחורי הגדרות אלו.

 

היה יצוג גם לסרטים הקלאסיים של התקופות כגון 'סיראנו דה ברז'ראק'. היה זה עיבוד לקולנוע של המחזה המפורסם של אדמונד רוסטאן משנת 1990בהשתתפות השחקן המעולה ז'ראר דפרדייה.הסרט זכה בפרס האוסקר על התלבושות ופרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל קאן.כמו כן הוצג המחזה משנת 2017 בביצוע לה קומדי פרנסס והוא מוצג בהצלחה רבה עד היום ברחבי צרפת.

 

כן הוצג הסרט 'הכל אודות חווה' -קלאסיקה קולנועית בעיבוד לבמה מהשנה וכולם היו בני -מחזה מאת ארתור מילר גם כן מהשנה.

 

היה גם מופע חריג במקצת בשם 'בטוטה' מאת ברטבאס שהנו גדול מאלפי הסוסים בימינו.המופעים שלו הוצגו בכל רחבי העולם אך לא בישראל.היו בו שילוב של מוסיקה צוענית עם דהירת סוסים בלתי פוסקת.

 

אלה היו כל המופעים שהוצגו במהדורה הראשונה שהוצגה כעת.יועד עירון אמר בראיון שרוצים להפיק סידרה זו כאירוע שנתי ואני מקווה שרצון זה יתגשם ובשנה הבאה נזכה לעוד מופעי מופת הנערכים בעולם הרחב ואשר לא כולם -הייתי אומר -מעטים מובאים לארץ.

 

הפעם נבחרו מופעים שרובם הופקו והוצגו לראשונה  בעיקר בצרפת.המבחר השנה היה מרשים,מגוון,נהדר ואני מקווה ומצפה להמשך הסידרה במבחר עוד יותר יפה, עוד יותר מגוון ועוד יותר גדול בכמות ואיכות.

 

למרות ההוצאות הגדולות בהבאת הסידרה לארץ,המחירים היו סבירים ושווים לכל כיס עם הנחות לסוגי אוכלוסיה שונים.

 

 

היתה זו סידרה מרגשת שהוקדשה למיטב האומנויות הבינלאומיות שהוקרנו כסרט מצולם מהופעה חיה על המסך הגדול.

בסידרה זו ניתנה לצופה הישראלי הזדמנות לראות כמה מהאמנים הגדולים של המאות 20 ו- 21 שהופיעו בהופעות חיות מעל בימות התיאטרונים בפריז,לונדון,ברודווי ועוד.

 

זאת היתה סידרה מעולה,מעניינת ומגוונת. להביא סידרה כזו לארץ כרוכה בקשיים רבים,עבודה רבה,דבקות במטרה,סיכון גדולוהמארגנים והמפיקים התגברו על הכל בהצלחה גדולה מאוד.

 

כל אוהב תרבות שלא ראה לפחות כמה מהמופעים שהסידרה הציעה הפסיד ואני ממליץ כאשר תהיה מהדורה שניה של הסידרה לרוץ ולראות כמה שאפשר יותר ממנה-הכל תלוי בזמן ובתקציב,כי המפיקים הראו טוב טעם,בחירה מעולה והביאו דברים שלא היתה וגם לא תיהיה,מסיבות אובייקטיביות בעיקר תקציביות אפשרות בעתיד להביאם לארץ לביצוע חי.אני בטוח שהמפיקים ימשיכו כך גם במהדורות הבאות של הסידרה.

 

טוב שיש מפיקים שמטרתם הראשונה היא להביא תרבות איכותית ולקחת על עצמם סיכון שהקהל לא ירצה ללכת לסרט מצולם מהופעה חיה.הבאת הסידרה הנוכחית הוכיחה שיש קהל לסוג כזה של אמנות אם יודעים לבחור היטב את המוצע.

 

כל הכבוד ליזמים,למפיקים,למארגנים ובמיוחד לקרולין, לאנה, לשאולי וליועד, כל הכבוד לבנק דיסקונט שהעניק את חסותו לסידרה 'אמנות על מסך'בחושבו שיש צורך כבנק להביא ללקוחותיו וכל הקהל גם  קצת תרבות.

 

הפעם הסידרה נערכה רק בתל אביב.אני מצפה שלהבא, אם תהיה דרישה, שהמופעים יוקרנו בכל מקום שיש אפשרות ודרישה כזו.

 

לראות או לא לראות: ממליץ בפה מלא לראות כמה שאפשר יותר מופעים מהסידרה שתיהיה בעתיד. 

 

 

נכתב על ידי אלי ליאון  elybikoret ביום 12.10.2019 שעה 11.07

 

 

 

 

 

 

 

 


אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו

מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן

WORD PRESS  

 

 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר