מס' צפיות - 879
דירוג ממוצע -
צמצום פערים
לא באמצעות מיסוי גבוה, לא באמצעות שליטה במשק, לא באמצעות שכר מינימום גבוה. רק באמצעות עבודה קשה.
מאת: גוליק 19/05/08 (07:30)

צמצום פערים הוא נושא שמדברים עליו הרבה, בעיקר אנשי תקשורת והומוניסטים, אבל לעיתים נדירות פונים אליו כלכלנים. מדוע?

 

מכיוון שצמצום פערים קל מתבסס על הפיכת העשיר לפחות עשיר באמצעות מיסוי והעלאת שכר המינימום. שתי דברים אלו יכולים לפגוע בכלכלה באופן לא יתואר, וליצור משבר כלכלי עמוק. אבל אם כבר החלטנו לפעול בצורה קפיטליסטית, בואו לפחות ניתן לכולם התחלה שווה.

 

חינוך לוקה

מי שקרא את "אבא עשיר אבא עני" יכול לראות את האגואיזם והגאונות שבדרך הפשוטה שבה יכול אדם להתעשר, ואילו רק ימצא מישהו שיעבוד בשבילו. הספר מתבסס על הרעיון שהאדם הממוצע הוא אידיוט, ורק מעטים מסוגלים להחזיק עסק גדול לבדם ולנהל מאות ואף אלפי עובדים. לרוע המזל ההנחה היא נכונה.

 

רוב הציבור, כן גם המנתח המוח עם ידי הזהב, הוא אידיוט. המוח, הוא כמו כל שריר בגוף, תפסיק להשתמש בו, ויש לך קופסא גדולה וריקה בשם גולגולת. במדינת ישראל המודל הוא מודל הרופא או העו"ד- תלמד, תשקיע, תתאמץ, תחיה עם עבודה של 14 שעות ביום, 8 ימים בשבוע, תרוויח עשרות אלפי שקלים בחודש בשביל שתוכל לממן את החופשה החלומית בטורקיה לשבועיים בשנה. כן, יש אנשים שמשכנעים את עצמם שזה פתרון טוב.

 

אבל לא. זה פתרון רובוט. מתי הפעם האחרונה שהרגשתם את המוח שלכם באמת מתאמץ? ואני לא מדבר על התשבץ סודוקו האחרון שפתרתם... הציבור הישראלי נוטה לחשוב, או יותר נכון לא לחשוב, שמה שהוא יודע, הוא ימשיך לדעת עד סוף החיים, ומעבר לזה שום דבר לא משנה. סליחה, זה לא נכון. אם תשקיעו שעתיים ביום בניסיון ללמוד משהו חדש, לקרוא איזה ספר (לא סיפורת) טוב, ואולי גם לעשות ספורט, תבינו בעצם שהמוח שלכם מסוגל לכל כך הרבה יותר.

 

אבל מה הקשר לצמצום פערים?

 

האדם הוא יצור תבוני, לא בגלל שהוא נולד עם יכולת שכלית יוצאת דופן, אלא כי הוא לומד בלי סוף. מהרגע שהוא נולד, מה שהוא רואה ושומע זה מה שהוא לומד. ואם הילד לומד דברים מפגרים, הוא יצא מפגר.

 

עכשיו תחשבו על עשרת האנשים הכי טיפשים שאתם מכירים, ממש הכי טיפשים... עכשיו תחשבו על זה שיהיו להם ילדים... כמה נוראי זה יכול להיות, לא? איך אפשר לצפות ממערכת החינוך, שמקבלת את הילד בשכירות מגיל 6 עד 18 לארבע שעות ביום, לעשות משהו עם החפץ הטיפש הזה?

 

חינוך טוב

פסיכולוגיה, ניורולוגיה, חינוך, אלה הם הדברים שאנחנו מכירים טוב מספיק בשביל להבין כיצד פועל המוח ואיך ניתן לשפר אותו, אבל מתי פעם אחרונה שמעתם מורה, או אפילו הורה, מסביר לילד שלו משהו על הנושאים האלה?

 

הורים הורסים את ילדיהם כבר מגיל צעיר, נכון לא כולם, אבל תזכרו בעשרת האנשים הטיפשים ביותר, ותוסיפו להם עוד כמה מאות אלפים... מפחיד? אלה שמטפלים בילדים שלנו הם טיפשים. הם לא יודעים איך לעודד את הילד ללמוד ולהבין, הם רק רוצים את החופש שלהם. אלה שמטפלים בילדים שלנו לא מבינים כלום בקשר לשום דבר, ממש כמו המנתח מוח, הם למדו את הנושא הצר שלהם, ולא מסוגלים לעשות את הקשר בין כימיה לכיתה ג', לבין פסיכולוגיה של ילדים בני 6-12. מורה בבית ספר הוא למעשה ספר גרוע שעולה הרבה כסף כל חודש. ברגע שילד יודע לקרוא, למה הוא צריך את הטיפש הזה שיעמוד ויסביר שעות על גבי שעות משהו שגם מילים שחורות על נייר לבן יכולות להסביר?

 

הדבר הראשון שצריך לעשות כדי לשפר את החינוך הוא לנתק את החינוך מההורים, פשוט כי ההורים הם טיפשים שמתמקדים אך ורק בנושא הצר שלהם, ורבים מהם הם כל כך טיפשים שהידע שלהם הוא מצומצם גם בנושא שלהם.

 

הדבר השני הוא לשנות דרמטית את שיטת הלימוד ובחירת המורים. להעביר סמינרים למורים צעירים ולפטר מורים מיושנים (לא ישנים, אלה מיושנים). להביא מומחים בכל אחד מהנושאים- פסיכולוגיה, ניורולוגיה, כלכלה וחינוך כדי להסביר למורים כמו חשוב לעזור לילדים כשהם עוד קטנים, וכיצד לעזור להם. רק כשנלמד לשלב נושאים שונים נוכל להגיע לתוצאות קרובות לטובות.

 

הדבר השלישי הוא למנוע את התערבות הגורמים הטיפשים ביותר- שרים, חכ"ים ופקידי אוצר, מלהתערב במערכת החינוך. מערכת החינוך היא היהלום שבכתר, אבן הראשה, הדבק שמאגד את חבילת הטיפשות שאנחנו קוראים לה מדינת ישראל... בלי חינוך ראוי לא תהיה מדינה ולא תהיה דת ולא יהיו ויכוחים על ההמנון הישראלי.

 

ועכשיו לסגור פערים. למה חינוך הוא התשובה לצמצום פערים באוכלוסייה? מכיוון שאם כולם יהיו חכמים ואתלטים, יהיה קצת קשה לתת שכר של 3500 שקל בחודש לעובד, מכיוון שהעבודה שהוא עושה היא מאוד מאוד חשובה, בעוד העבודה שהמעסיק עושה קטנה על האזרח הממוצע. אם המוח של העובד לא יפסיק לפעול בגיל 26, הוא ידע ללמוד, לטעות ולתקן, לעבוד, להעסיק ולהקים עסקים, לא יתקימו יותר מונופולים או עסקים כושלים שמנוהלים בצורה שגויה.

 

לסיכום...השקעה בחינוך כמוה השקעה במכונה במפעל. וזלזול בחינוך כמו ירי פגזי מרגמה ב90 מעלות מעלה, במזג אוויר רגוע. וכל מי שלא הבין לאן אני חותר, אני מכניס אותך לרשימה של האנשים הכי טיפשים שאני מכיר...

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר