מס' צפיות - 413
דירוג ממוצע -
מקליקים ללא אבחנה
מאת: יאיר מור 28/09/08 (02:21)

בבלוג הטכנולוגיה "ארסטקניקה" פורסם אתמול מחקר שנערך ע"י גורמים ממחלקת הפסיכולוגיה באוניברסיטת "נורת` קרוליינה סטייט". החוקרים לקחו 42 סטודנטים בקולג`, הושיבו אותם לפני מחשבים שלתוכם הזינו יישום פלאש שדימה פתיחת סדרה של אתרים רפואיים, ואמרו להם כי לאחר מכן הם יישאלו שאלות בקשר לתהליך הפתיחה והמעבר בין האתרים. מה שלא גילו להם הוא שלמעשה האתרים עצמם לא חשובים: החוקרים יצרו סדרה של ארבע הודעות-שגיאה טיפוסיות של WINDOWS, שכולן הכילו הודעת שגיאת-קריאת זיכרון של מערכת ההפעלה, ולחצני "כן" ו"לא", כמו גם "מזער" ו"סגירה" (ה-X האדום והמפורסם). הראשונה הייתה זהה לחלוטין להודעה כזו של מערכת ההפעלה, בעוד בשלוש הנותרות הצבעה על לחצן ה"כן" הפכה את סמן העכבר ליד - סימן אופייני לחלון פופ-אפ בדפדפן אינטרנט, ולא במערכת ההפעלה. ההודעה השלישית הוסיפה בתחתית החלון מעין "סרגל מצב" כמו בדפדפן ממוצע, והרביעית הבהבה בין רקע בהיר עם טקסט כהה לרקע כהה עם טקסט בהיר. כל אחת מהרמות האלה אמורה לעורר חשד גדול מקודמותיה שאולי מדובר ברושעה. ההודעות הופיעו לפי סדר לא קבוע, והחוקרים צפו בתגובות הנבנחנים.

 
מתוך 42 נבדקים, 26 לחצו OK בהודעה ה"אמתית". אבל 25 לחצו על אותה אפשרות בהודעות השניה (נראית זהה רק עם עכבר שהופך ליד) והרביעית (המהבהבת). על השלישית (זו עם סרגל המצב) הקליקו "רק" 23. רק 9 מתוך אלה שלא סגרו את ההודעה ה"מקורית" סגרו לפחות את אחד הזיופים  - שניים פחות מאלה שסגרו גם אותה. בכל המקרים, לא כל אלה שלא אישרו סגרו את החלון - חלקם פשוט מזערו אותו או גררו אותו לפינה, ובכך בעיקרון חשפו את המשתמשים הבאים במחשבים לסכנה.

 
זמני התגובה של הסטודנטים לא השתנו באופן משמעותי בין ההודעות השונות, מה שמעיד כי הנבדקים לא טרחו כלל להתעכב על ההודעות המזוייפות בטרם החליטו מה לעשות איתן. כששאלו החוקרים את הסטודנטים שאלות על התנהלותם, ענו רובם כי ההודעות נתפסו בעיניהם כהסחות דעת מה"משימה" שהוטלה עליהם. קרוב לחצי מהם הודו כי רק רצו להיפטר מההודעות במהירות האפשרית.

 
התוצאות מצביעות על כך שהיכרות עם הודעות השגיאה של מערכת ההפעלה הביאה לכך שאנשים מתייחסים אליהן כמובנות-מאליהן, ולא מתייחסים כלל לתוכנן. עורכי המחקר מציעים להכשיר את המשתמשים למודעות לסכנות שבהודעות מזוייפות, כולל הדרכים לזהותן. אבל בהתחשב בזה שרוב הסטודנטים לא חיכו בכלל מספיק זמן ל"מצא את ההבדלים" - בצדק טוענים עורכי "ארסטקניקה" כי אולי יש צורך בשינוי משמעותי יותר מ"הכשרת משתמשים".

 

לבלוג של יאיר מור

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר