מס' צפיות - 643
דירוג ממוצע -
"האח הגדול" גם בכבישים: מציצים לתוך המכוניות
אוסטרליה עלולה להפוך בקרוב למקום מאוד לא סימפטי לנהגים עם נטיה לפראנויה: מערכת מיוחדת תצלם כל רכב שיעבור בכביש ראשי או מרכזי, תזהה את פני הנהג והיושב לצידו, ותשמור את הרישום ל-5 שנים "לצורך חקירות עתידיות".
מאת: יאיר מור 01/10/08 (00:56)

"האח הגדול" הוא לא מושג זר לנו, ולאו דווקא בזכות התוכנית בעלת שם זה, שהגיע לאחרונה לארץ באיחור מאוד לא אופנתי. אך למזלנו, ישראל נמצאת בפיגור עצום אחרי מדינות מערביות אחרות בהחלת העיקרון. פרוייקט כמו זה שתקראו עליו כאן, לדוגמא, לא יראה את אור השמש הישראלי בשנים הקרובות.

 
אבל באוסטרליה זה סיפור אחר. המדינה, המושפעת רבות מבריטניה (מאמצת "האח הגדול" המהירה ביותר), עלולה להפוך בקרוב למקום מאוד לא סימפטי לנהגים עם נטיה לפראנויה: הסוכנות המקומית האחראית על שיתוף המידע בין גופי שיטור שונים ביבשת, CrimTrac, עומדת להגיש בנובמבר את תוצאותיו של מחקר שערכה בנוגע לשימוש במערכת ANPR, המצלמת ומזהה מספרי רישוי של מכוניות בכבישים. המחקר עלה 2.2 מיליון דולרים אוסטרליים, ויוגש לשר לבטחון פנים במדינה, כמו גם ליועץ השר לענייני משטרה וניהול מצבי חירום. הוא יכיל המלצה של הסוכנות לשדרג את מערכת ה-ANPR באוסטרליה לצילום ברזולוציה גבוהה לא רק של מספרי הרישוי, אלא גם של הנהג והאדם היושב לצידו ברכב. כל זה אפילו למי שלא ביצע אף עבירת תנועה.

 
המערכת, ש"קרים-טראק" רוצה להתקין במסגרתה 5,000 מצלמות מיוחדות, תצלם כל רכב שיעבור בכביש ראשי או מרכזי, תזהה את פני הנהג והיושב לצידו, ותשמור את הרישום ל-5 שנים "לצורך חקירות עתידיות". הסוכנות טוענת כי הדבר נחוץ משום שלא תמיד אפשר לדעת מייד עם הצילום מה הוא שווה. למשל: רכב גנוב שצולם במערכת עשוי, לאחר שתוגש תלונה על הגניבה במשטרה, לסייע באיתור הרכב, או לפחות זיהוי הגנב. כמו כן עשויה המערכת לזהות פושעים מבוקשים ולקשר את המשטרה עם תמונותיהם במערכת ה-ANPR, שכמובן מסגירה גם את מקומות נסיעתם וסוג רכבם. כך אפשר לזהות לפי מספר הרכב של הפושע את זהותו.

 
אך מדובר, כמובן, במקור לדאגה בארגונים להגנת הפרט (והפרטיות). אחרי הכל, התמונות (שיצולמו בתדירות משוערת של 70 מיליון ליום) יהיו זמינות לכל סוכנות אכיפת חוק ללא צורך בנימוק מיוחד להצצה במאגר. כך ייהרסו, מן הסתם, חייהם של בעלים נואפים רבים, ועוד אפלי אנשים שלא בדיוק עוסקים במה שהם מספרים לבני משפחתם. בתגובה, אמר דארן בוי, מנהל התוכנית, כי ממילא כבר נעשה שימוש במתכונת הזו, גם אם בקנה מידה קטן מאוד. בנוסף, כמובן שהנימוק של "ביטחון לאומי", שצבר פופולאריות אינסופית בחוגי ממשל שונים מאז אסון התאומים, מהווה תירוץ טוב להצדקת המערכת.

 
בינתיים, וועדת TravelSafe, הממונה - כמובן - על בטיחות התחבורה באוסטרליה, ממליצה שתמונות ימוינו באופן יומיומי, ואלו שלא יימצאו רלוונטיות לענייני עבירות יימחקו מדי לילה, למניעת נפילתן בידי גורמים בלתי רצויים במקרה של פריצה למערכת. כמו כן טוענת הוועדה כי תרומת המערכת לבטחון בכבישים זניחה לעומת עלותה האסטרונומית. עכשיו רק נשאר לראות ממה באמת תתרשם ממשלת אוסטרליה - מנימוקים של בטיחות בתחבורה או מנימוקים של ביטחון לאומי.

 

לבלוג של יאיר מור

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות לכתבה זו התקבלה תגובה אחת לקריאת כל התגובות ברצף
1.
דווקא אני בעד העניין
זיו. ת"א 01.10.08 (04:40)