מס' צפיות - 515
דירוג ממוצע -
טכנולוגיות למניעת תאונות דרכים
מאת: רפי גליק 19/12/08 (03:07)

תאונת הדרכים הקשה בדרך לאילת ממקדת את תשומת הלב לגורם האנושי והצליחה להביא אפילו את שר התחבורה לזירה, כמובן,  יחד עם מצלמות הטלוויזיה מישראל, רוסיה והעולם. אבל האמת היא, שכשלים בהתנהגות נהגים והולכי רגל בכביש הם ענין של טעות סטטיסטית. חינוך טוב ותרבות נהיגה יכולים להקטין טעויות, אבל גם הנהגים הטובים ביותר, יכולים בהיסח הדעת לעבור עבירה, שבינה לבין ארוע טרגי, מפרידה רק ההשגחה העליונה.

 

מה שיכול להשפיע על התנהגות הנהג, הרכב והולך הרגל בכבישים הוא יישום טכנולוגיות מתקדמות שכבר קיימות ומיושמות , אך המצאותם במערכת הישראלית מצומצמת ביותר.

 

גם התאונה המחרידה בדרך לאילת היתה יכולה להמנע אם מעקה הבטיחות היה תקני ומספר הנפגעים היה קטן אם לנהג היתה אתרעה על אי חגירת חגורות בטיחות.  אי מילוי ההוראה היתה יכולה להישלח באמצעים אלחוטיים להנהלת חברת האוטובוסים או למוקד משטרתי ואפילו למנוע מהנהג המשך נסיעה.  גם מצלמה ניידת באוטובוסים , כפי שהפעילו הסינים בתחבורה הציבורית בביג'ין בזמן האולימפיאדה, היתה מתריעה נהגים מהתנהגות חסרת אחריות. 

 

התאונות הקטלניות בחציית פסי רכבת  שהיו בישראל בשנתיים האחרונות היו יכולות להימנע על ידי השימוש באמצעים טכנולוגיים ועל כך כבר דובר בחלק  ממסקנות וועדת החקירה באסון הרכבות בבית יהושע וברבדים.  

 

תגידו האח הגדול , אז אם זה היה מונע את 24 ההרוגים בתאונה האחרונה ,אז אני בעד האח הגדול. 

 

קידום טכנולוגיות ויישומן צריך להיות המאמץ העיקרי במלחמה בתאונות הדרכים. אנחנו מדינה עם יזמים וטכנולוגיות שמיושמות בדרך כלל על אזרחי כלל העולם אבל לא בישראל.

 

 השימוש אצלנו במצלמות לתחבורה ובטחון הוא נמוך מאוד, למרות שאנחנו נמצאים בלוחמה תמידית בטרור, פשע ותאונות דרכים. וזה לא תמיד ענין של תקציב אלא חוסר שיתוף פעולה בין רשויות.

  יישום טכנולוגיות קימות  יכול להתגבר על הרבה בעיות אנושיות ותפקודיות ולשפר את הבטיחות בכבישים, כמובן במסגרת תכנית כוללת.

 

  מעבר באור אדום כמוהו כתאונה קטלנית גם אם אין נפגעים, כמו שפיגוע חבלני נחשב לפיגוע המוני כאשר המחבל הצליח לחדור לשטח ישראל, אפילו אם כתוצאה מתקלה טכנית לא היה פיצוץ.

  אבל אצלנו עושים רעש ופעילות רק כשיש אירוע דרמטי עם הרוגים כמו שאירע השבוע  בתאונה המחרידה בדרך לאילת או לפני מספר חודשים בצאונה הקטלנית בצומת כוכב יאיר/צור יגאל.

 

אם לכל מכונית היה אמצעי זיהוי אלחוטי, הרי שמערכת בקרה מרכזית היתה יכולה לרשום לרכב עבירות כמו מעבר באור אדום, אי שמירת מרחק, עקיפה מסוכנת ועוד. המערכת המחוברת למוקדי ההצלה והעזרה גם מסייעת במקרה של תאונות להגעה מהירה של צוותי החילוץ והצלה.

 

 מערכת כזו מתוכננת עכשיו במדינות האיחוד הארופאי. הם הגיעו למסקנה שנזקי התאונות מגיעים ל 215 מיליארד יורו. לדעת האיחוד הארופאי הטכנולוגיה היא הפתרון העיקרי לבעיית הגורם האנושי .

 

 

 

 

מערכת בריאות לנתיבי התחבורה  בעזרת רשת סיבים האופטיים  הותקנה לאחרונה בקליפורניה. על גבי 45000 המיילים של הכבישים המהירים בקליפורניה מותקנים 23000 סנסורים שרובם מחוברים למרכזים עירוניים באמצעות סיבים אופטיים.

 

 

 מומחי המרכז לתנועה בקליפורניה (TMC) פיתחו מערכת בריאות לנתיבי התנועה בערים. המערכת מאתרת בצורה מקוונת ובזמן אמת כשלים וחסימות בנתיבים ושולחת מיד כוחות תחזוקה לתיקון הליקויים.  הסנסורים שחלקם מחוברים גם למצלמות, מעבירים דווח כל 30 שניות ומאפשרים למנהלי התנועה להיות מעודכנים. המערכת גם מאפשרת לקבל מידע ,

 

בזמן אמת על מצבי חירום וליעל את פעולות כוחות ההצלה על ידי ניתובם לנתיבים פנויים. 

 

 

 

 ירון עושה פעילות מבורכת ב "דה מרקר קפה" להגברת המודעות לתאונות דרכים, וחושש כי ליישומים טכנולוגיים ידרש  זמן רב, אבל המערכת לבריאות נתיבים בקליפורניה הותקנה תוך שנה ומכסה כ 74% מנתיבי קליפורניה ובקרוב תושלם ההתקנה בכל רחבי המדינה הענקית. 

 

 בעתיד גם תהיה נהיגה אוטומטית (ממוחשבת) כמו שאומר אחד ממיסדי גוגל, במפגש השנתי האיגוד האמריקני לקידום המדע . פייג‘ העלה מספר הצעות שעשויות, לטענתו, להעלות את קרנם של המדענים בחברה , בין השאר, הגה פייג‘ פיתרון חדשני למלחמה בתאונות - להניח למחשבים לשלוט במכוניות.

 

יש אנשים שחוששים מ"תסמונת האח הגדול" אבל מי שרוצה להציל חיי אדם ולשפר את איכות החיים והסביבה, חייב לסמוך על טכנולוגיות חדשות וכנראה צריך גם לשלם במחיר האפשרות לפגיעה בפרטיות.

 

אצלנו חוסר תיאום בין רשויות הינו בעיה גדולה יותר מהנושא התקציבי, כי שלא כמו ברוב ערי העולם, המשטרה המקומית איננה חלק מהעיריה. גם "הכבלים הרגולטוריים" על בניית רשתות עירוניות וחוסר תחרות בתחום התקשורת מונעים יישום טכנולוגיות להצלת חיי אדם. 

 

אני הייתי משקיע את המאמץ העיקרי במלחמה בתאונות הדרכים, בקידום טכנולוגיות ויישומן, גם למניעה וגם הרתעה.

 

לבלוג של רפי גליק

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה התקבלו 3 תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
1.
מניעת תאונות דרכים
אלחנן 02.11.11 (12:34)
2.
מניעת תאונות דרכים
אלחנן 02.11.11 (12:36)
3.
מנעת תאונות דרכים
אלחנן 17.11.11 (12:51)