מס' צפיות - 423
דירוג ממוצע -
נומרולוגיה בפרשה:פרשת"מקץ"
מאת: דוד דרומר 20/12/08 (20:20)

חלומות פרעה מוזרים הם מצד אחד, ונראים קולעים לאמת מצד שני. ההבדל בין פרות בריאות לעומת פרות רעות-מראה, הוא כהבדל בין השיבולים הטובות לעומת השדופות. ואולם, תמוה שיוסף התמודד עם החלומות ועם מִסְפָּר הפרות, כמו גם עם מִסְפָּר השיבולים, אך התעלם מבעיה מהותית בחלום: פרות רעות-בשר האוכלות פרות בריאות. וכי היכן שמענו על פרות אוכלות פרות ועל שיבולים אוכלות שיבולים?

 

יוסף פירש בפתרונו לא רק את מִסְפָּר הפרות והשיבולים אלא אף מִסְפָּר נוסף החבוי בחלומות: "וְעַל הִשָּׁנוֹת הַחלוֹם אֶל פַּרְעֹה פַּעמָיִם כִּי נָכוֹן הַדָּבָר מֵעִם הָאֱלֹהִים וּמְמַהֵר הָאֱלֹהִים לַעשֹׂתוֹ" (בראשית מ"א/לב'). כיוון שפירש יוסף את הכפילות, תמוה הדבר כיצד אמר את דבריו, הלא הוא עצמו חלם שני החלומות בהיותו בן 17, ועתה עומד הוא לפני פרעה בהיותו בן 30, וברור על כן שכפילות החלום יכולה ללמד רק "כִּי נָכוֹן הַדָּבָר מֵעִם הָאֱלֹהִים", אך לא כי "וּמְמַהֵר הָאֱלֹהִים לַעשֹׂתוֹ".

ברם, דומה כי יוסף חש שפרעה התבלבל בסיפור החלום ולא סיפרו כהלכה, כדרך שנבוכדנצר חלם חלום ולא זכרו (דניאל ב'/ה'). יוסף הבין שפרעה חלם חלום אחד ובו הוא ראה 7 פרות יפות-מראה אוכלות 7 שיבולים בריאות, ולאחר מכן חלם חלום שני ובו ראה 7 פרות רעות-תואר אוכלות 7 שיבולים צנומות. חלומות אלו הוצגו בצורה מבולבלת על ידי פרעה, ככתוב "ותפעם רוחו", ועל כן חרטומי מצרים לא הצליחו לפתור אותם, שכן מעולם הם לא שמעו על פרות אוכלות בשר. לעומתם, יוסף, בדומה לדניאל, הבין את החלומות באופן שונה מהמסופר, ותלה בכפילות דבר שאינו נובע ממנו במישרין אלא בדבר אחר. יתכן שיוסף דרש את המִסְפָּר 7 כביטוי של 'שָׂבָע' בשל הדמיון המילולי, הואיל וראה במִסְפָּר לא רק ביטוי כמותי (לשנים הטובות), אלא גם ביטוי איכותי. למעשה, אין כאן כפל חלומות אלא החלום השני הוא המשכו בזמן של החלום הראשון. יוסף הוסיף את "וּמְמַהֵר הָאֱלֹהִים" לא כפירוש של 2 חלומות, אלא מתוך תחושה פנימית של צפייה לשחרור מהיר, כדרכם של אסירים.

כללו של דבר, הישנות החלום פעמיים, והניגוד בין החלומות (חלום 'תקין' וחלום 'הפוך'), הוליכה לבלבול של פרעה, וכתוצאה מכך נכשלו החרטומים בפירוש החלומות. המלך נותר במבוכה עד שבא אדם אשר רוח אלהים בו, פירש את החלומות, והבהיר לפרעה, גם אם בדרך מרומזת, כי בלעדיו - בלעדי יוסף - לא יוכל פרעה להרים את ידו.

 

פרופ' מאיר בר-אילן

 אוניברסיטת "בר-אילן"

 

  www.torah.inhe

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר