מס' צפיות - 234
דירוג ממוצע -
דיפלומטיה בין-דתית
ביקור האפיפיור צריך להתקיים משיקולי דיפלומטיה. עם זאת, יש להראות לו בביקורו, תוך דגש על טאקט, מה אנו חושבים עליו.
מאת: אוריה בר-מאיר 12/05/09 (15:14)

מה לא אמרו על האפיפיור ה-256, בנדיקטוס ה-16? נאצי, אנטישמי, בוגר הנוער ההיטלראי ושירת בוורמאכט, מכחיש שואה, סולד מציונות ועוד כהנה וכהנה.

 

קודם כל, על מנת להבין יותר מיהו בנדיקטוס, מומלץ להתחיל קודם כל במעט פרטים ישנים עליו:

 

בנדיקטוס ה-16

Benedictus PP. XVI

שם נעורים: יוזף רצינגר (Joseph Ratzinger)

תאריך לידה: 16.4.1927 (בן 82)

מקום לידה: חבל אלטטוטינג, בוואריה, גרמניה

תחילת כהונה: 19.4.2005 (מעין מתנת יום הולדת 78)

 

וכעת, הבה נעמיד עובדות על דיוקן: הוא אמנם היה בנוער ההיטלראי ושירת בוורמאכט, אך באותם ימים הדבר היה בגדר חובה. גרמניה הנאצית לא הייתה חביבה כמו צבא הקבע של ישראל, לא הסכימה לשחרר על פציפיזם ולא הכניסה את הסרבנים לכלא, אלא הראו לאותם חצופים מדוע כל כך חשוב שהראש יהיה מחובר לשאר הגוף (כמובן, נדייק ונאמר שהוצאו להורג בירייה ולא בעריפת ראש, והדבר נאמר לשם האמצעי הרטורי בלבד). אגב, אותו הדבר קרה גם לאלו שניסו לצאת על המקבילה הנאצית לקב"ן, בגלל האידיאולוגיה הנאצית ששנאה חולי נפש. לו היו הורגים את הסרבנים בישראל, כמה מכם היו מוסרים את נפשם על מנת לא להשתתף במתרחש בשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה?

 

חוץ מזה, גם אם הוא היה אנטישמי בעברו אין פירוש הדבר שהוא אנטישמי גם היום: האפיפיור אוהב ישראל הקודם, יוחנן פאולוס השני, גדל עם סבי זכרו לברכה באותה שכונה בקראקוב. אם לסמוך על הסיפורים שסבי סיפר לאבי, אותו אפיפיור צעיר - שנקרא אז קרול יוזף וויטיווה - נהג במעשי "שובבות" כנגד יהודים. זה היה החינוך שקיבל קרול הצעיר. אבל כמו שראינו, הוא התבגר, הבין את הטעויות הגזעניות שעשה ובסופו של דבר בביקורו בשנת 2000 בישראל אפילו שם פתק בכותל המערבי.

 

אמנם החזרתו של הבישוף מכחיש השואה והרצון להכריז על פיוס ה-12 - האפיפיור המכהן בתקופת השואה - כקדוש, שניהם מעשי, כמו שאמרו הגששים, חמורות ואהבלות. עם זאת, הדברים לא נעשים מפאת רצון להתכחש ליהדות עצמה, אלא בעיקר כדי לכסות על הערווה הגרמנית והערווה הקתולית בתקופת מלחמת העולם השנייה. אמנם גם ממניעים אלו מדובר במעשים תמוהים וחמורים, אך לא אנטישמיים.

 

עם זאת, גם אני לא שש מביקורו של בנדיקטוס: הוא אמנם לא אנטישמי, אך הוא כן אדם חשוך, הומופוב שסירב להתקדם עם שאר העולם, ובטוח שאמצעי מניעה הם מה שיביא את הקץ על האנושות (ולא, חלילה, התפוצצות אוכלוסין שנגרמת כתוצאה מחוסר שימוש באמצעי מניעה). כמדינה שמגדירה את עצמה נאורה, זה לא ראוי שנארח בביקור ממלכתי מישהו שיוצא כנגד גורמים כמו ההומוסקסואליים ושאר ירקות שלא אהודים על אנשי הדת.

 

אך מה לעשות שאם נסרב לארח את האפיפיור הגרמני בעל החיוך המפחיד למדיי, הדבר יגרום למשבר עם כל האוכלוסייה הנוצרית הקתולית באשר היא: מבית ומבחוץ. אך אין זה אומר שצריך לתת לאפיפיור להרגיש יותר מדיי בנוח: לא צריך לעשות טקסים בסדר גודל של נשיא ארצות הברית שבא לבקר (אגב, כל חסימת הרחובות בירושלים היא טיפשית ומיותרת), אלא בקנה מידה מפואר אך צנוע יותר. כמו כן, עקיצות בעלות טאקט על מעשי האפיפיור, שלא ישאירו מקום לטעויות מחד אך גם לא ילבינו את פניו ברבים מאידך, ועוד כהנה וכהנה שיטות.

 

יש לשמור על דיפלומטיה תקינה, אבל אין זה אומר שלא צריך שהאפיפיור יידע מה חושבים על דבריו בדמוקרטיות, אפילו אם גם בהן יש מעט מן התיאוקרטיה.

הכותב הוא עורך מגזין במה בדימוס.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר