מס' צפיות - 604
דירוג ממוצע -
דלק יקר מדוע זה אמור להיות טוב?
במאמרו באתר ynet, הביא תני גולדשטיין נימוקים לגבי הסוגיה של היתרונות בהעלאת מחירי הדלק. אך מאמרו לקה באיכות ובדיוקים או יותר נכון בהעלאת הנתונים החשובים.
מאת: zvidoc 31/05/09 (11:40)

זו אמת כי העלאת מחירי הדלק, בייחוד ברמות גבוהות מאוד, עלול לגרום לנהג הרכב הפרטי , ורק הוא!, להוריד מעט את הרגל מדוושת הגז ואף אולי לוותר על רכבו. נכון כי התחבורה הציבורית בארץ ובייחוד מערכת הרכבות והרכבות הקלות, לוקה בחסר בלשון המעטה.

 

אולם כאן בערך מסתיימים הנימוקים הרלוונטיים של מר תני גולדשטיין וזה מאד חבל, כי אני מאמין כי כאשר מעלים מאמר מסוג זה לאתר חשוב כגון ynet צריך לדעת כי כאשר המאמר חסר בתוכן אמיתי , הוא לא ירגש אף אזרח אשר עלול להתעניין בנושא .

 

אם כך מדוע העלאת מחירי הדלק ע"י העלאת מיסים יכולה להיות טובה למדינה ובאילו תנאים? או אם נבדוק את כל מכלול הבעיות הנלוות , נגלה כי זה צעד אשר אנו רחוקים מלראות בו ברכה, כאשר יש כל-כך הרבה דברים חיוניים הקשורים בצעד כזה ולפני לא יטפלו בהם , נקיטת צעד כזה לא יניב תוצאות חיוביות לאזרח ולמדינה כפי וטוען מר תני גולדשטיין.

 

נחל בסוגייה הראשונה אשר בה העלאת מחירי הדלק תפגע לא בבעלי הרכבים הפרטים, אשר כהגדרה יש להם את הממון לתחזוקת רכבם כמוצר מותרות, אלא בכל שכבות האוכלוסייה ובראשונה בשכבות החלשות- כי כל העלעת המס ומחירי הדלק בכלל , משפיעה מיידית על מחירי כל המוצרים הנסחרים במדינה וזאת מפני וכל אותם מוצרים עוברים שינוע ריכבי אשר עלות הדלק שלו מהווה חלק בלתי נפרד מעלות המוצר. מכאן גם הלחם האחיד ושקית החלב החיונית לכל בית ואם , לפי מר תני גולדשטיין , העלאת המיסים על הדלק תטיב עם המדינה הרי ירידת הצריכה עקב אי יכולת של השכבה הנמוכה  תקזז את הפרש ה"רווח" אשר קופת המדינה אמורה לעשות מצעד זה ותגרום לאותה קופה להיות מחויבת להוציא כספים על מנת לתת לשכבה הנמוכה אפשרות לצוף מעל המים.

 

ובאשר לצפיפות בדרכים ולחסך הבלתי נסבל של תחבורה ציבורית אשר גם היא סובלת , בייחוד האוטובוסים והמונית, מאותה צפיפות, יש מיד לציין את השיטה הכמעט ייחודית אשר נהוגה במדינת ישראל לגבי "חלוקת" רכבי "עבודה" לכל מאן ד'הוא אשר מעמדו בהיטק ואפילו במפעלים מסוגים אחרים בינוני ומעלה, כאשר חשבון הדלק אשר הוא פודה ביחד עם משפחתו, אשר על פי רוב הופכת לשותפה באותו רכב תנאי שירות, אינו מוגבל וללא הבחנה על ההשפעה אשר יש לכך על הצפיפות בדרכים וזיהום האוויר. בזכות הדלקנים אשר להם הם מחוברים, הם נכנסים לתחנות דלק אקראיות אשר מפעילות גם כך מחירי גבוהים בסומכן על כך כי לאותם מחזיקי רכבי מפעל או ליסינג ממש לא איכפת מהתחרות אשר אמורה להיות במשק. וכאמור , מדינת ישראל היא כמעט ייחודית בשיטה הזו של חלוקת רחבים ביד רחבה לעובדים , כאשר המעסיקים מרוויחים בקיזוז עם רשות המיסים והעובד משלם גילום מס  למדינה. כך יוצא כי אנו רואים טורים ארוכים מאוד של רכבים המסיעים נהג בלבד , סגור במיזוג האוויר שלו , משוחח בנייד , גם זה על חשבון המעסיק, ומצפצף על הצפיפות בכבישים וזיהום האוויר .

 

בתנאים ייחודיים אלו , תחזוקת הכבישים עולה לעין שיעור משנה לשנה וגוזלת אמצעים מההשקעה בתחבורה ציבורית נאותה ויעילה. אותה תחבורה ציבורית החסרה באופן משווע לשכבה החלשה בפריפריה מחד ולשיפור איכות החיים של כולם ככלל.

 

ולפני ונביא לסיום תגובה זו על הכתבה ב-ynet, נזכיר כי אלו אשר לא גרים בערים הגדולות, אלו אשר מתגוררים במאות יישובים בהם אין שום הסדר תחבורה מסודרת, לעיתים חייבים להחזיק ברכב פרטי כי אין להם מוצא אחר ע"מ לצאת מביתם לקניות , למרפאות ולכל צורך אחר. כאשר כל התחום הזה יקוזז ע"י תחבורה ציבורית מספקת , יוכלו אולי אוכלוסיות אלו לוותר על התענוג, לפעמים מפוקפק , של תחזוקת רכב במצב כושל .

 

כמובן ואפשר להרחיב בנושא על גבי דפים רבים אך העיקר נאמר.

 

רק עוד מילה בהקשר: אין הדבר דומה להעלאת מחירי הסיגריות, אשר פוגעות בבריאות הציבור ואשר הניסיון אשר נעשה באירופה ע"י החפלה והשלשה של מחיר הסיגריות הביא אחוז גבוה של מעשנים לוותר על התענוג המפוקפק מבלי לפגוע בשכבות חלשות או בצפיפות בכבישים.

 

לכן העלאת מחירי הדלק , אולי יורידו מהדרכים את האחוז הקטן של בעלי המכוניות הפרטיות אך לצערנו לא תפתור מאומה , נכון לימינו ובוודאי תפגע פגיעה קשה לרוחב, אם רוצים להשיג מטרות נעלות בנושא צפיפות הדרכים וזיהום האוויר ואפילו מלוי קופת המדינה, יש לטפל קודם כל במפגע של רכבי הליסינג ובכללי התחבורה בכלל.

 

קישורים למאמרים רלוונטיים:

http://parshan.co.il/index2.php?id=1820&lang=heb

http://parshan.co.il/index2.php?id=1773&lang=heb

http://parshan.co.il/index2.php?id=1703&lang=heb

http://parshan.co.il/index2.php?id=1740&lang=heb

http://parshan.co.il/index2.php?id=1460&lang=heb

http://parshan.co.il/index2.php?id=1442&lang=heb

http://parshan.co.il/index2.php?id=1417&lang=heb

 

 

לשחרר את גלעד שליט מיד!! זה בהישג יד,,

הכותב הוא דור שני לשואה , בן למשכילים אקדמאים, מכונאי בדימוס, מדריך יישומיי-מחשב בפועל. אוהב מוסיקה קלאסית, ברוק רנסאנס ומודרנית. קורא-תולעי בשלש שפות ובעל דעות שמאל מתון - http://forum.kan-naim.co.il/viewforu

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר