מס' צפיות - 469
דירוג ממוצע -
קסם של אגדה- פסטיבל מופעי ילדים / סוזן דלל ת"א
8 מופעים שראיתי-ביקורת
מאת: elybikoret 22/08/09 (17:28)

פסטיבל "קסם של אגדה" ע"ש ירון ירושלמי מתקיים בת'א זו השנה ה 19. משך ארבעת ימי הפסטיבל היה יצוג לסוגים שונים של מופעים לילדים כאשר את הבכורה במספרים השנה לוקחות הצגות המחול. בנוסף היו גם הצגות תיאטרון ומחזמר אחד. הפסטיבל התקיים ב 4 אולמות בסוזן דלל וכן ברחבה בה המופעים היו ללא תשלום.  

 

אם ספרתי נכון התקימו השנה מספר שוה של מופעים באולמות סגורים בתשלום ובכניסה חופשית ברחבה. משך כל ימי הפסטיבל הוא זכה להצלחה גדולה מאוד וקשה היה להשיג כרטיסים להופעות בתשלום אם לא הזמנת מראש. כל הסביבה ,החצרות והמדשאות דמו ליריד אחד גדול בו הילדים יכלו לצייר, להדביק ,לשרטט לשחק במשחקי רחוב, לקנות בלונים ובובות וכמובן גם לראות הצגות.  

 

בלתי אפשרי היה לבקר בכל המופעים .ביקרתי ב8 מהם והנה כמה שורות על כל אחד מהם. ארחיב את הדיבור עליהם כאשר הם יוצגו בהצגות רגילות בהמשך, אם הנסיבות יאפשרו לי לראותם פעם נוספת. אתחיל לפי סדר ראית המופעים.  

מחבואים שלוש... ארבע... קבוצת דינה תלם-תמונות2,14 המופע מיועד  ככתוב בתכניה לגילאי 4-12. זה היה מופע מחול על הנושא משחקי ילדים. הרעיון היה אולי טוב אך התוצאה לא כל כך. המופע אינו מתאים לילדים גדולים. יש בו קטעים ארוכים מדי החוזרים על עצמם,אין קשר ביניהם.זהו תיאטרון תנועה עם תנועות וריקודים  שלא הלהיבו  את הקהל הצעיר שהעדיף תנועה בלתי פוסקת לכוון אחד בלבד... הרעיונות היו  אולי טובים אך לא הובנו כראוי. בחלק גדול מהקטעים היתה חסרה הצבעוניות והגימיק הדרושים בהצגת ילדים.  

 

שלגיה ושבעת הגמדים- להקת הפלמנקו הישראלית compas-19,33 הסיפור הידוע עובד למופע תיאטרון פלמנקו.מופע מוקפד מבוצע היטב.משתתפים בו רקדנים ושחקנים מבוגרים.העיקר בו ריקודי הפלמנקו כאשר העלילה משחקת תפקיד של מקשרת בין הריקודים.ראינו ריקודים קצרים מותאמים לילדים,גם ריקודי פלמנקו מבוצעים ע'י גברים.יש סצינה מקסימה ביער בה 7 הגמדים כעצים רוקדים לצלילי מוסיקת מתח וריקועי רגליים בסבך היער.היה שילוב מענין במעברים בין סוגי המוסיקה השונים שהושמעה בהתאם לעלילה ושכללה לא רק מוסיקת פלמנקו.תלבושות יפות. הפקה צבעונית ויפה.  

 

כובע הקסמים תיאטרון גושן-8,22 שונה במקצת היה מופע זה בו הושמעו  תוך כדי ריקוד שירי משוררי ילדים בישראל. העיקר במופע היו השירים והריקודים כאשר העלילה מקשרת עם מוסר השכל. מחזמר כיס.מופע שמח, עליז ,רענן,נחמד ויפה. שני ילדים שנולדו באותו היום. האחד מקבל מתנות רבות, השני כובע פלאים אחד בלבד. הוא מנסה להתחבר עם הילד השני אך ללא הצלחה כי השני מחשיב את עצמו, רברבן ,לא חברותי.המסר היה ברור. לא צריך להיות אנוכי צריך להיות חברותי. הסוף כמובן טוב.חברות מגרשת כל בדידות ואוייב.  

 

נעלי הזהב של אלמה. תיאטרון פלמנקו לילדים ולנער-11,69 מופע נוסף של פלמנקו בו משחקים ורוקדים רק מבוגרים. ריקודי פלמנקו בביצוע טוב.תלבושות יפות.המלך רוצה שקט ואוסר כל רעש כולל ריקודים. אישה בשם אלמה אינה יכולה לחיות ללא ריקוד כי סוד השמחה לרקוד ולשיר.היא נועלת את נעלי הזהב הקסומות.מובאת לארמון כדי שהמלך שבינתיים חלה יעניש אותה . בריקוד היא מצליחה לרפא אותו  והגזירה מבוטלת לשמחת כולם. העלילה מתרחשת בספרד והפלמנקו והשירים הספרדיים אינם נטע זר במופע.הכל מוגש בצורה הומוריסטית ומצחיקה לילדים עם תלבושות צבעוניות יפות. המוסיקה היא שפת הלב .התרופה נמצאת בה והיא המנצחת. שילוב נכון בין השירים לתוכן ,צבעוני עליז ושמח.  

 

לג'ירפה נתפס הצוואר. תיאטרון חלום-49,89 הצגה צבעונית ביותר,מלאת דמויות של חיות.יש  פיל,שועל,ג'ירפה,עכבר,דובה,ארמדיל-כולם נחמדים כולם חביבים.הצגה מלאת חיים,מלמדת לשכנות טובה ועזרה הדדית. תפאורה פשוטה ויפה ותלבושות יפות שלא מתחלפות אך מאפינות כל חיה וחיה.גם כאן הרבה שירים תנועה.נסיון מוצלח להגיע לצוואר הארוך של הג'ירפה.משעשע ומבדר.  

 

פילים לא רוקדים בלט. תיאטרון אורנה פורת-11,23 פיל לא נכנס לחנות חרסינה ופיל לא יכול להיות בלרינה. מסתבר שעם רצון והתמדה ועידוד של ההורים והמורה אין דבר העומד בפני הרצון. הצגה עם מוסר השכל ואמירה כל שהיא.רעיון יפה,ביצוע טוב. חסרה קצת צבעוניות הדרושה בהצגת ילדים.אפשר היה להוסיף צבע כשבוחרים בגד ריקוד לפילה ואפשר היה לבחור במדידה בגדים צבעוניים יותר או אולי צבע בתפאורה מסביב.  

 

ארץ האושר. תיאטרון מחול ענבל-19,49 התיאטרון היחיד שהכין גם דף עצמאי -מאין תכניה עם דברי הסבר קצרים להורים או המורים כדי שיסבירו לילדים סגנון המופע ולא הסתפקו בתכניה הכללית של כל ההצגות. כל המשתתפים בוגרים.תפאורה המושכת את העין מההתחלה.יש במופע אפשרות לילדים להכיר סוגים שונים של מוסיקה גם מערבית,גם מזרחית ואפילו שיר תימני,להנות מצלילים שחלקם אינם מוכרים להם ויחד עם זאת להנות מהתלבושות הנאות, הריקודים היפים כאשר הכל מוגש במידה לא באריכות ובתמציתיות.תיאטרון מחול מלא קצב,ריקודים,קפיצות,שירים,תנועה,צבע המלמד שלא הכל בחיים הוא להיות "הכי הכי". אדם הוא מאושר כאשר מסתפק במה שיש לו.  

 

תיבת הנגינה תיאטרון הקיבוץ ותיאטרון מופע-19,36 מופע מחול בו רוקדים רקדנית,חייל,סינים,ליצן וכו' ביחד או לחוד גם בתנועות כדי להצחיק את הילדים. ביצוע טוב ,צבעים יפים.יש בו שירים וריקודים עליזים .אין במופע תוכן או עלילה משמעותיים. פיליקוס בעל תיבת נגינה מטייל ממקום למקום. מופע צנוע יפה ונחמד בהשתתפות שישה איש.    

 

לאחר שראיתי שמונה מופעים קיבלתי את הרושם שהפעם הדגש הושם על המחול,על שירים, על שפע תלבושות וצבעים ופחות על תוכן.לא היתה אפילו הצגה אחת על פי סיפור ילדים ידוע שהדגש בה היה על הסיפור, על העלילה וכולם הסתפקו בדברים חיצוניים. יתכן שזה מה שהילדים היום דורשים -בידור,ראוה,וכו'. יש לציין את המופעים המעטים בהם היתה אמירה מסויימת. ברוב המופעים השתתפו שחקנים או רקדנים מבוגרים והם היו ,בצורה כללית, טובים הרבה יותר במאלו שהשתתפו בהם ספק ילדים, ספק נער.  

 

לסיכום היה זה פסטיבל מוצלח ביותר. הילדים נהנו. באו בהמוניהם ביחוד בימים הראשונים של הפסטיבל כאשר היום הראשון היה העמוס ביותר והאחרון הדליל ביותר. ההצע היה מגוון וכל אחד יכול היה לבחור לילדיו את הנראה לו כמתאים ביותר , בתנאי שאפשר היה להבין זאת מהתכניה הכללית  המצומצמת שהוציאו המארגנית עם הפרטים הבסיסיים ביותר בלבד. היות ורוב המופעים היו בבכורה אי אפשר היה גם להסתמך על המלצות של חברים וידידים. מלכה,ארמון,סינים,ליצן,חיה היו כמעט אורחים קבועים בכל מופע .    

 

לראות או לא לראות: מפעל נאה, על רמה, של גורמים רבים  להנאת הילדים והמספק בידור תרבותי בחופש הגדול.

 

תמונות-אלי ליאון

      

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר