מס' צפיות - 304
דירוג ממוצע -
נומרולוגיה על הפרשה התש"ע פרשת נח
פרשת המבול
מאת: דוד דרומר 22/10/09 (16:48)

נומרולוגיה בפרשה

  

              מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

 

פרשת המבול עמוסה במִסְפָּרִים, ולמרות כן כמעט ולא עסקו בכך. כמעט כל אדם בעולם מכיר את סיפור המבול, בגרסה כזו או אחרת, ולמרבה הפליאה לא שמו לב לכך כי סיפור המבול בתנ"ך מלווה בהרבה מִסְפָּרִים, שלא כמו בכל יתר הסיפורים, וכאן המקום לעמוד על כך.

את הַמִּסְפָּרִים בפרשת המבול ראוי לחלק לשני סוגים של מִסְפָּרִים: אלו המביעים כמויות, ואלו המביעים תאריכים, מִסְפָּרִים אשר נהוג לכתוב אותם היום באמצעות סימן לוכסן, בדומה ללוכסן המביע חילוק. לדוגמה. המבול החל ב-17 לחודש השני, ובמִסְפָּרִים: 17/2, וצורת רישום זו מלמדת כי מדובר במִסְפָּר יחסי (היחס בין היום בחודש לבין החודש בשנה). אין משמעות ל-17 בפני עצמו, ואף לא ל-2 בפני עצמו, אלא שני המספרים יחדיו מביעים את היחס ביניהם, כמו כל תאריכי השנה. המבול החל בהיות נח בן 600, כלומר בתאריך 17/2/600, והבוחן את פרשת המבול יגלה כי יש בפרשה זו לא פחות מ-5 תאריכים. רש"י עסק בפירושם של שני תאריכים בלבד: ראשית המבול וסיומו, אך ללא ספק, גם התאריכים האחרים טעונים פירוש.

עיון בתיאור המבול מגלה כי קיימות שתי שיטות מניין לחשב את אורכו של המבול: הדרך האחת היא לחשב את מִסְפָּר הימים שחלף מאירוע לאירוע, ללא כל התייחסות לתאריך, כגון: 40 יום ירד גשם, במשך 150 יום גברו המים על הארץ, וכן הלאה. לעומת זאת, סדרת התאריכים מגלה סוג אחר של מִסְפָּרִים: 17/2, 17/7, 1/10, 1/1 ו-27/2. בשיטת רישום זו מקבל התיאור צביון של 'יומן-הַפְלָגָה', ולא נותר אלא לבאר מה החשיבות בכל אחד מתאריכים אלו (שכן, אם אין להם חשיבות, לא היה צורך לכותבם).

עיון בתאריכים מגלה כי התאריך הראשון נגזר מכך שה' דיבר אל נח והזהירו על המבול ב-10/2 (אף שתאריך זה אינו בתורה), מבול שיתחיל בעוד 7 ימים בו ירד גשם במשך 40 יום (מִסְפָּר המביע מהפכה כמו מהפכת נינוה (יונה ג'/ד'), כלומר ב-17/2. תאריך סיום המבול נגזר מתאריך התחילה, שכן הוא משקף פער בן 11 יום הקיים בין שנת חמה לשנת לבנה, ואם כן כוונת הכתוב היא להודיע כי המבול כולו אירע במשך שנה בדיוק, לא פחות ולא יותר (עדויות ב'/י'). 'תחנה' אחת לפני הסיום היא ראש השנה הקדום, בהתאם ללוח התורה בה השנה מתחילה בחודש הראשון (הוא חודש ניסן), והתאריך שלפניו מציין רבע-שנה לפני כן, או 3 חודשים בדיוק, הוא התאריך בו נראו ראשי ההרים, ועולם חדש נשקף בפני המין האנושי.

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר