מס' צפיות - 1772
דירוג ממוצע -
אאידה - ביקורת - ורדי - קונצרט בפילהרמונית
ביקורת קונצרט בהיכל התרבות תל אביב.
מאת: elybikoret 31/01/08 (08:26)

משימה קשה לקחה על עצמה התזמורת הפילהרמונית הישראלית בהכינה ובבצעה שתי בכורות לשתי אופרות גדולות של ורדי תוך 4 ימים. התזמורת עמדה בכבוד במשימה. זובין מהטה היה במיטבו התעלה על עצמו ניצח בעל פה והגיש אותן בצורה קונצרטנטית טובה מאוד.

 

האופרה אאידה שמקובל לחשוב שהוזמנה ע"י השליט המצרי איסמעיל פאשא לפתיחת תעלת סואץ בוצעה בעצם ב1871 כאשר התעלה נפתחה שנתיים לפני כן. אמש שמענו אותה בהיכל התרבות בביצוע נהדר ומרשים. כאשר רואים אופרה בבית אופרה ,איננו יכולים להקדיש זמן רב לתרגום המוקרן.

 

הפעם בהעדר תפאורה ותלבושות התבוננתי רבות בתרגום הנפלא של ישראל אובל שמתרגם גם את האופרות במוצגות באופרה. זהו תרגום מדוייק מצד אחד ותמציתי ממצד שני, קל לקריאה ומלווה בהסברים קצרים על מקום העלילה. הפעם כאשר נוגנו קטעי המוסיקה בהם מופיע מחול ציין המתרגם את שמות המחולות.

 

תענוג לקרוא את התרגום. כל קטעי המחול הרבים שנוגנו במלואם נשמעו הפעם כאינטרמצו שקישר בין העלילה והשירה. העלילה ידועה ועוסקת באהבת שתי נשים לגבר ואהבה ונאמנות למולדת. אאידה נקרעת בין אהבתה לשר הצבא רדמס אהוב שהפך לאויב לבין אהבתה לאביה ומולדתה שהנו שבוי בידי מצריים.זאת אהבה גורלית אהבה אכזרית שמביאה בסופו של דבר לסוף מר. בביצוע השתתפו גם שתי מקהלות מקהלת האופרה הישראלית והמקהלה הפילהרמונית ת"א.

 

מקהלת הגברים בחלק הראשון היתה מצויינת ונשמעה מעולה הן בפיאניסימו והן בפורטה.כמו כן כששרה במלוא הרכבה. הסולנים כולם היו טובים מאוד. התרשמתי מאוד לטובה משירתה של אאידה -בת מלך איתיופיה- מיכאלה קרוזי- סופרן- האיטלקיה. בתחילת האופרה כאשר השלישיה רדמס,אמנריס והיא שרים ביחד קולה היה הדומיננטי. יש לה קול חזק נהדר שגם בטונים הגבוהים ביותר אינו נשמע צעקני. היא גם ליותה את זימרתה בתנועות, הבעות ,רגש ודאגה שהוסיפו רבות. השתתפתי בצערה ש'האיש שהיא אוהבת הוא אוייב וזר'.

 

אמנריס-בת מלך מצריים- דולורה זג'יק -מצו סופרן היתה גם מצוינת. שמענו בשירתה את הזעם ההתנשאות,נקמת האישה האוהבת כלפי יריבתה .היא התפללה שרדמס אותו אהבה שזכה בנצחון מצריים יזכה גם באהבתה ויביא אור לחייה. שתי הסולניות הצליחו להביע בשירתן ומשחקן כמה האהבה היא גורלית כמה היא אכזרית. אם להשוות בין השתיים שירתה של אאידה נראתה לי תרבותית יותר מלאת רגש יותר והבעתית יותר.

 

רדמס-סטוארט ניל בעל הקול הטוב והנעים הפליא גם במשחקו.באריה המפורסמת "אאידה השמימית" שר בקול רגשני ושיחק מצויין.בשם האהבה מגלה סוד צבאי ומרגיש שבכך בגד במולדתו. שפתו פלטה סוד גורלי אך כוונותיו היו טהורות. התרשמתי גם מיכולתו הקולי של הבאס-רמפיס- מרקו ספוטי ונהנתי מהבריטון אלברטו מסטרומרינו מלך אתיופיה.

 

לראות או לא לראות:חוויה נהדרת שיש לשמוע.

 

נכתב על ידי elybikoret , 27/1/2008 11:16

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר