מס' צפיות - 384
דירוג ממוצע -
ארבעה לשונות של גאולה
מאת: דוד דרומר 12/01/10 (09:41)

                                              פרשת "וארא"

  

                מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

  

"...וידעתם כי אני ה' אלוקיכם, המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים" (שמות ו'/ז').

 

פסוק זה מדגיש שהגאולה משיעבוד מצרים, שהיתה אירוע על טבעי, עתידה להוביל את עם ישראל לידיעת ה' - לאמונה חזקה בה' יתברך, מושיעם של ישראל. בני ישראל, ייחשפו לחוויה כל כך מרגשת ונשגבה ויגיעו לידיעה כי ה' הוא האלוקים ורק בכוחו לעשות את הבלתי אפשרי ולהוציאם ממצרים "ביד חזקה ובזרוע נטויה", כפי שהבטיח לאבות וכפי שהודיע להם ע"י משה.

קודם לכן מופיע תיאור הגאולה בארבע הבטחות, ארבעה שלבים בגאולה: "והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים, והצלתי אתכם מעבודתם, וגאלתי אתכם בזרוע  נטויה...ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלוקים..." (שמות ו'/ו'-ז').

כנגד מה מדגיש הקב"ה כל שלב ושלב בגאולה?

ה"כלי יקר" עונה על שאלה זו: כאשר הקב"ה בישר לאברהם אבינו את עתיד זרעו, אמר לו הקב"ה: "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם, ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה" (בראשית ט"ו/יג').

גם כאן מוזכרים ארבעה שלבים: ראשית אנו מוצאים גרות, אחר כך נאמר: "בארץ לא להם", מה שמרמז על ריחוק השכינה מהם, כפי שאמרו חכמינו כי הגר בחוץ לארץ דומה למי שאין לו אלוה. על שני אלו נוספת העבדות, שהרי סתם גר איננו עבד, אך בני-ישראל נעשו עבדים. דבר נוסף הוא שאינם רק עבדים אלא: "ועינו אותם"- עבדים מעונים.

כעת, כשבא הקב"ה לקיים הבטחתו לאברהם ולהושיע את בניו, הוא מצווה על משה שיאמר לבני ישראל כי יושיעם מכל ארבעת הדברים שבאו עליהם: בתחילה הציל אותם מן הדבר המסוכן ביותר והוא העינוי. על זה נאמר: "והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים". לאחר מכן הציל אותם מן העבדות: "והצלתי אתכם מעבודתם". אחר כך הציל אותם מהדבר הקל יותר והוא הגרות בארץ שאינה שלהם, ועל כך נאמר: "וגאלתי אתכם בזרוע נטויה..." לבסוף מבטיח הקב"ה לקרב שכינתו אליהם: "ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלוקים". כפי הידרדרות במצבם של בני-ישראל, כך היא גאולתם.

אולם קיימת הבטחה חמישית: "והבאתי אתכם אל הארץ...ונתתי אותה לכם מורשה, אני ה'" - אוביל אתכם לארץ אותה הבטחתי לאבותיכם.

נשאלת השאלה: בכל ההבטחות מוזכרת המלה "אתכם", ואכן קויימו לגביהם ארבע ההבטחות הראשונות. אך מה באשר להבטחה החמישית? הלא ידוע שדור היוצאים ממצרים מתו במדבר ולא זכו להיכנס לארץ, מדוע גם שם מוזכר הביטוי "אתכם"?

"אור החיים" מסביר שלהבטחה זו היה תנאי, המופיע בסוף ההבטחה: "אני ה'" וגם לפניה: "...וידעתם כי אני ה' אלוקיכם, המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים". דור יוצאי מצרים לא האמינו שה'  הוא האלוקים והוא מובילם ל"ארץ זבת חלב ודבש" ולכן לא זכו להיכנס אליה.

ברוך ה' העומד בהבטחתו ומקיים דבריו לפרטי פרטים. נדע כולנו שה' מושיענו הוא המנהיג את העולם כולו בכל עת ובכל שעה.

  

  

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר