מס' צפיות - 259
דירוג ממוצע -
מצמוצים - רב-קו: כרטיס חכם, שיטה טיפשית
מאת: אברי שחם 14/05/11 (07:57)

כאשר לפני שנים אחדות ביקרנו בלונדון, רכשנו בעצת ידידים, מיד עם ירידתנו מהמטוס oyster, כרטיס מגנטי משולם מראש, למשך כל תקופת שהותנו בבירה. הכניסה לרכבת התחתית וגם לאוטובוסים אפשרית רק באמצעות שערים אלקטרוניים, הנפתחים בנגיעת כרטיסך במסופונים המסומנים בצבע צהוב בולט. המערכת הזאת, מאפשרת לנוסעים להיכנס לתחנות ולצאת מהן במהירות ומבלי לבוא כלל במגע עם צוות העובדים.

גם בארצנו הנהיגו לפני שנים אחדות, בקווי 'דן' ובחלק מקווי 'אגד', כרטיס נסיעה מגנטי בשם 'רב-קו'. לכאורה חידוש מרענן. אתה טוען את כרטיסך בסכום כסף ואינך חייב יותר לפשפש אחר מעות קטנות, או לשלם בשטר ולקבל ערימת עודף, שאתה מתקשה, תוך כדי התקדמות בכלי הרכב הנע, לטמון בארנקך.

אולם, מה הועילו חכמים בתקנתם, או אולי נכון יהיה לומר, בקלקלתם? בלונדון מספיק אם אך תיגע במסופון בקצה כרטיסך המגנטי והשער נפתח בפניך. כל הפעולה עורכת שנייה ואתה כבר בפנים. באוטובוסים שלנו השיטה משום-מה צולעת. עליך להניח את הכרטיס במגש המיועד לכך ועל הנהג ללחוץ על כפתור, לניכוי מחיר נסיעה אחת מחשבונך. אם ברצונך לשלם עבור אדם נוסף, עליך להרים את הכרטיס, להניחו שנית ועל הנהג ללחוץ שוב על הכפתור. התהליך מסורבל ולעתים אינו פועל בנסיון הראשון. כדי להוסיף טרדה על הסרבול, על הנוסע ליטול עבור כל נסיעה קבלה מודפסת היוצאת מפתח המסופון. כל אותו הזמן משתרך אחריך תור של נוסעים עצבניים, הדלת לא יכולה להיסגר והאוטובוס משתהה בתחנה.

הכרטיס הזה אומנם עדיף מתשלום במזומן, אבל אינו מקצר משמעותית את זמן העלייה לאוטובוס ולא תורם להחשת קליטת הנוסעים ויציאת כלי הרכב מהתחנה. יוזמי החידוש חטאו למטרה, שהיא יעילות, חיסכון בכוח אדם וכניסה מהירה לתוך כלי התחבורה. את הכרטיסים ניתן היה לטעון באוטומטים ליד התחנות. הנהגת מחסום בכניסה לכלי הרכב ופתיחתו באמצעות הכרטיס, הייתה משחררת את הנהג מהתפקיד הארכאי של טיפול בנוסעים ומאפשרת לו להתרכז בנהיגה בלבד.

שאלתי את הנהג, מדוע אני חייב לקבל קבלה מודפסת, הוא השיב לי, כי לצורכי ביקורת. השיטה הלונדונית מבטלת את הצורך במבקר, באשר עצם הימצאותו של הנוסע בתוך כלי התחבורה, מוכיח, שהוא חייב את הכרטיס שלו עבור נסיעתו.

ישראל אמורה להיות בין הארצות המתקדמות מבחינת המחשוב, חברות ההזנק שלנו בתחום ההיי-טק זוכות להצלחות כבירות. האם חברות האוטובוסים שלנו לא מסוגלות להרים פרוייקט פשוט כמו מחשוב מערכת הכירטוס. אולי כדאי שישגרו משלחת לימודית ללונדון. חבריה יוכלו בשעות הערב לראות גם איזושהי הצגה טובה.   

הכותב הוא ישראלי נשוי, שלושה ילדים, שישה נכדים. עוסק בעריכה וכתיבה טכנית לפרנסתו ובכתיבה יוצרת ותרגום בעברית, אנגלית והונגרית וגלישה באינטרנט להנאתו. גר בת"א וגאה להימנות על חברי מרץ.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר