מס' צפיות - 227
דירוג ממוצע -
על סִפרָהּ של אָסְנת אברהמי - עזרא מורד
מאת: עזרא מורד 20/10/11 (17:52)

על סִפרָהּ של אָסְנת אברהמי - עזרא מורד
"אָבוֹא אֵלֶיךָ בְּשִׂמְלָה"
שירי אהבה וחפש


ספר שירים חדש הוגש לי בהקדשת המשוררת. כְּריכָתוֹ קלה, בן  94 עמודים, מכיל מִסְפר  פְּרקים: ב"שער ירושלים": חמישה שירים, עליהם אעמוד במאמרי זה. בשער האהבה 64 שירים, ב"שער החסד": שיר אחד וב"שער הברכה": שני שירים.

את ההקדמה לַספר כתב הַפרופסור לספרות עברית באוניברסיטה של קליפורניה בְלוֹס אנג'לס - לב חקק שהוא גם עורך "הדור" השנתון העברי של אמריקה.

בַספר שבעים ושנים משיריה של אסנת שלפי עדותהּ נכתבו לפני כשלש שנים ועתה חָשָׁה היא כי בְּשֵׁלים הם להיות מוגשים לְשַׁתּף בהם את הקוראים.

על פי שם הספר "אָבוֹא אֵלֶיךָ בְּשִׂמְלָה" לאמור בל תחמוד את בְּשָׂרי אלא, את אופיי. לכן, אבוא אליך בשִׂמלה עד מתחת לברכיים, כפי המצולמת  בשער הספר. רצוני שתבין, הקורא, כי אהבתנו לא רק אהבת בּשָׂרים היא, אלא בעיקר אהבה של רצון טוב וחופשי להיות זוג  שיהווה שלֵמוּת קְדוֹשה. לא רק אהבה ארוטית כַּנְּפוֹצָה ,לצערנו, בְּימינו,מעין אהבה חד פעמית שֶׁמהר פָּגָה ומוחלֶפֶת בְּאחֶרֶת, אלָּא אהבת בחירה חופשית של רצון טוב, כֵּנָה, קְדוֹשה וברת קַיָּמָא.

על פי השיר הראשון, בְּשֵׁם "שַׁערֵי יְרוּשָׁלַיִם" האוהב מְדֻּמֶּה כְּמי שמחַכּה זה מכבר בפִתחי השערים של  ירושלים, מאוֹר עיניו מְלַטֵּש "מְקַמֵּר בְּאַבְנֵי קֶשֶׁת עַתִּיקִים"(וְיש לְתַקֵּן טָעות זו, צריך להיות "...בְּאַבְנֵי קֶשֶׁת עַתִּיקוֹת") . האהוּבה  פוסעַת בַּקשתות לבוא בהינומַת אור. אַהבַת העוֹרֵג לאהוּבתוּ היא כְּאהבת כל יהודי העורג לבוא בשעריהָ של ירושלים. זהו שיר קָצר ובַעל משמעוּת, המוֹהֵל את קדושת האהבה כקדושת ירושלים ושעריהָ.

 

בשיר השני "חוֹמוֹת הַמִּקְדָּשׁ" גם הוא יפה ואף קצר ומשמעותי. נבִיאוֹ כִּלשונו:

רַגְלֶיךָ בַּחוֹמוֹת
רשְׁךָ בַּענָנִים (תרתי משמע)
וַאנִי הָרוּח פּוֹרַעַת שְׂעָרְךָ
וּפָנֶיךָ שְׁזוּפִים כִּי שֶׁמֶשׁ
רוּח מַערָבִית מֵהַיָּם
נָשְׂאָה אוֹתִי אֵלֶיךָ
אַתָּה שׁוֹמֵר חוֹמוֹת הַמִקְדָּשׁ.

 

בַּביטוי אתה שומֵר המִקדש, מובעת האהבה הטהורה העילאית המקודשת. תמציתיות השיר לא מותירה בו מילה מיותרת. הניגוד בין רגליך בחומות וראשך בעננים - מקסים! וגם כאן מובעת קדושת הנאהב. רגליו לא באדמה אלא בחומות ירושלים. גם הרוח בשיר, היא בריזת הים, לא רוח סערה.

מבּע המשוררת בשיר יפה ואכן האהבה המשולה לאתרי קדושת העם, מסַמָּלת את הכֵּנות, החֵן, העֶרגה היופי. הן האוהב הן הנאהב אפופים רוח קדושה.

 

גם השיר השלישי בַּספר שבפרק זה, מָשׁך את לבי במיוחד: "חוֹפַת קדֶשׁ"  שבעמוד 15. בַּשיר אירועים המתרחשים בו זמנית. האהובה מתכּוֹנֶנת לְמפְגשׁ עִם האהוּב, רוֹחֶצֶת כַּפּוֹת רַגְלֶיהָ בְּנַחלֵי צִינָּה לְהיטּהֵר לִקְראת בוֹאָהּ אל אהובָהּ, חוני המעַגֵּל היה מְשַׁוֵּע לְמֵי גשמים. והאהוב היה מְרַבֵּיעַ חֻפַּת קדֶשׁ עַל אַדְמַת יְרוּשָׁלַיִם. אך האהובה נכְנֶסֶת "לחֻפָה בְּענני מוֹר וּבַערֻגּוֹת פְּרָחִים"

פשוט, קוראים את השיר וחָשׁים בניחוחי הַמּוֹר והבשָׂמים, רואים את ערוגות הפרחים וחָשִׁים בקדושת הברית של הכניסה לחופה.

גם יתר שירי פרק זה, רוויים אזְכּוּרִים מן המקורות בעלי משמעוּת דתית. בשיר "שׁוֹפָרוֹת" האוהב מָשׁוּל כמתפלֵּל הַמְּחישׁ צְעדיו לתפילה עֵת שומֵע את קול המואזין ובלבו שופרות תְרועָה להחריב את חומות יריחו העומדים בדרכו אל אהובתו המשוּלָה ליְשׁוּעַת ירושלים. אך היא מצַנֶּנת את התלהבותו בְאָמְרָהּ: " חִכִּיתָ אַלְפַיִם- כְּשם שהעם יהודי חִכָּה אלפים שנה לגאולתו, אתה חַכֵּה עוד שָׁעָה, אל תתיאש! "בְּרַגְלַיִם יְחֵפוֹת, בְּעֵינַיִים כַּלּוֹת אנִי בָּאַָה בַּעבוּרְךָ.


השיר החמישי מתאר אוִירָה פסטורלית: שבילים מלבינים לאור יריח וכוכבים. האהוב ממתין ובידו צעיף המיועד לכַסּות פָּניהָ הסְמוקים של אהובתו לחבוק בו את גופהּ העורג " כִּי מלבושַׁי...הוֹתַרְתִּי לְמַרְגְּלוֹת הֶהָרִים בְּשָׁעָה בָּהּ עָלִיתִי אֵלָיךָ"  השימוש בַּפּועל "עליָה" אל האהוב מעורר אִזְכּוּר של אוהבי ירושלים העולים אליהָ מֵאהבה.

לסיכום, למשוררת אוסנת אברהמי ישר כוח! שיריך יפים, כֵּנים, עדינים בּוֹקעים מן הַלֵּב, בְּשֵׁלים דַיּים ונעימים לקריאה. ולא אמרתי את שבחם של יתר השירים בְּספר מעניין זה.
                                     
                                                        עזרא מורד

הכותב הוא איש חינוך, משורר, סופר ועורך ספרות. למידע נוסף: "עזרא מורד" בוויקיפדיה

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר