מס' צפיות - 312
דירוג ממוצע -
886היונה והנער-ביקורת-מאיר שלו-תיאטרון גשר
רומן מומחז של מאיר שלו על "ילדה ותינוק" המגדלים יוני דאר במלחמת השחרור
מאת: elybikoret 21/11/11 (12:41)

 886היונה והנער-מאיר שלו-תיאטרון גשר צילומים-אלי ליאון   הסופר מאיר שלו שנולד בנהלל כותב רומנים שעוסקים בעיקר בהוויה הישראלית מראשית ההתישבות היהודית בא"י. כזה גם ספרו"היונה והנער"שנכתב ב2006 זכה להיות רב מכר,הומחז וכעת מוצג בתיאטרון גשר.   זהו רומן השישי שהוא כתב ושמו לקוח משיר של ביאליק בו מופיע הביטוי"יונה עם נער". בספר ישנו סיפור על מדריך תיירים בשם יאיר המספר על ילדותו ומשפחתו. יש עוד סיפור על "ילדה" ו"תינוק" שאוהבים בתקופת מלחמת השחרור.הם עוסקים בגידול יוני דאר למען ההגנה. האחת בתל אביב ואחד בעמק הירדן.כאשר הם נפגשים הם מתאהבים .בקרב על ירושלים ב1948 הוא -התינוק נופל כאשר הוא מספיק לשלח לילדה אהובתו פתק בצרוף חומר מסויים אישי ביותר באמצעות יונת דאר.   זהו רומן בו יש שאיפה לחזור הביתה כמו יונת הדאר שיחודה שהיא יודעת תמיד לחזור הביתה.   יבגני אריה שביים ועיבד את הרומן ביחד עם רועי חן העדיפו להתרכז בסיפור השני-אהבתם של הילדה והתינוק והסיפור הראשון של המדריך משמש כרקע רופף במחזה .יאיר ושנת לידתו 1948 מקשרים בין שני הסיפורים.   קשה להמחיז ספר שהוא פיוטי מאוד מלא תיאורים,טבע והווי. המחזה אינו יכול לבוא במקום הספר וכך מתקבל מחזה שנראה לכל מי שלא קרא את הספר כבנוי קטעים קטעים לפעמים ללא קשר ביניהם וקשה לצופה כזה במחזה לחבר בין הקטעים וליצור לעצמו משהו שלם עם התחלה,אמצע וסוף. מה עוד שהמחזה מבויים כך שיש ערבוב בין ההווה והעבר ללא הפרדה מוחלטת. אין זה אומר שהצופה בהצגה שלא קרא את הספר לא יהנה ממנה.   הבימוי שוטף,יפה,מענין,יש בו תנועה רבה ומעמדים מלאי חן ויופי.המשחק מצויין.זהו מחזה פיוטי עשוי היטב אם כי שונה מאוד מהספר שזכה להצלחה גדולה.   רוב התפאורה מורכבת ממסכים לבנים וקירות שחורים שעיצב סמיון פסטוך.הבמה מכוסה חצץ שחור וג'יפ ישן בפינה הימנית של הבמה המתחיל גם לנסוע בהמשך.בנוסף כחלק מהתפאורה נכנס לבמה גם תלת אופנוע במודל שהיה מקובל באותה תקופה והם עוזרים לאוירה הפסטורלית פיוטית שבמחזה. עוזרת לאוירה המוסיקה המקורית שכתב אבי בנימין וניהל מוסיקלית נדב רובינשטיין.יחזקאל לזרוב עיצב את הכוריאוגרפיה שהשיא שלה בריקוד היונים. מתבלט בין המבצעים בריקוד זה אלכס סנדרוביץ כיונה הפצועה.   שפת הספר מורגשת בעיבוד שנעשה. העיבוד טוב,ההצגה יפה,אך כדי שההנאה מההצגה תיהיה מושלמת רצוי לקרוא את הספר לפני שרואים את ההצגה.   כל מבצעי התפקידים הרבים עושים זאת בכשרון רב. משחקם מדוייק ביותר,מודגש ומלא פיוט. הנרי דוד הנו הדמות הראשית במחזה.הוא התינוק.הוא ביישן.הוא תמים.הוא מלא תשוקה.נוכחותו הבימתית מורגשת ביותר. הילדה-אפרת בן צור מחזירה לו אהבה בדרך שלה.היא אנרגטית,היא פעילה,היא מלאת תשוקה עצורה.היא נהדרת. יובל ינאי כד"ר לאופר מצויין.יש בו ההומור הדרוש והדייקנות הייקית.זהו תפקיד קטן ההופך בביצועו לגדול. גלעד קלטר כיאיר מנדלסון מדריך התיירים המספר,יליד,1948 טוב מאוד. יתר הדמויות אלון פרידמן,נועה קולר,נטשה מנור,דודו ניב,בוריס אחנוב טובים מאוד כל אחד באיפיון מיוחד של התפקיד שהוא ממלא. זאת הצגה יפה,מרגשת לעיתים ומזכירה את ימי מלחמת השחרור.   לראות או לא לראות:רומן פיוטי,עיבוד טוב אך נראה קצת לא מובן ושלם ללא קריאת הרומן.ביצוע טוב מאוד.שונה ומומלץ.   נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 16/11/2011 09:32       אלי
elybikoret@gmail.com
03-6856786
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר