תקציב 2019 אשר אושר השבוע בממשלה נותן מענה לחלק מהבעיות החברתיות אשר קיימות כיום בחברה הישראלית, אך מצד שני הוא לא מטפל בבעיות יסוד אחרות אשר מעסיקות את החברה הישראלית במהלך השנים.
בסוף-השבוע האחרון עברה בממשלה הצעת תקציב 2019,שיהיה כנראה האחרון אותו מעביר שר האוצר משה כחלון.
למרות התנגדותם הנחרצת של חלק מהשרים,מדובר יחסית בתקציב נוח אשר כולל תוכניות להשקעה ציבורית אשר נדחו בעבר על-ידי ממשלות ישראל ,וכן המשרדים האזרחיים קבלו הרבה כסף (מה שלא קרה בעבר).
נשאלת השאלה: מה בוער לממשלת ישראל לאשר תקציב לשנה הבאה כבר עכשיו?
הסיבה לאישור התקציב
ממשלת ישראל בחרה לאשר תקציב כבר עכשיו ,כדי להשיג שקט תעשייתי מכל גורמי הקואוליציה ,ולמנוע מצב שבו כל שר או לחילופין חבר-כנסת סוחט את הממשלה על עניין כזה או אחר.
כלומר, מדובר בסיבה פוליטית גרידא.
הבעיה היא שבתקציב בחירות ,הפוליטיקאים שואפים למקסם את הרווחים שלהם כדי להיבחר בבחירות המקדימות במפלגות שלהם,ולחזור לבית-הנבחרים לקדנציה נוספת.
אך גם תקציב זה (בדומה לקודמיו) לא חסין מבעיות
הבעיות הקיימות בתקציב
1: אין בו כסף המיועד לאזור צפון-הארץ שרבים מתושביו מתקשים למצוא עבודה, לקבל טיפול רפואי ראוי, ולתת לילדים איכות חיים שתהלום את צרכיהם.
2:אין בו כסף לתוספת תקנים למערכת הבריאות הציבוריעת המשוועת לעוד כוח-אדם, מיטות, מכונות הנשמה ,וכ"ו.
3: הוא לא כולל תכנית רחבה ומקיפה לטיפול בפערי העוני הקיימים באוכלוסיות השונות.
4: הוא לא כולל פתרון לבעיות הייצוא הישראלי הקיימות בין-השאר בשל פעולותן הנלוזה של תנועות החרם באירופה,וארצות-הברית.
5: בגלל שמדובר לכאורה בתקציב בחירות, אין בו יעד גירעון ,ויעד צמיחה שבו המשק אמור לעמוד .
6: למרות דבריהם הנחושים של שר האוצר כחלון, וראש-הממשלה נתניהו נראה שכן חולקו כספים לכל דורש כדי להשיג שקט תעשייתי, והעסק לא נוהל בתבונה.
מנקצוע הכלכלה כידוע,אינו מהווה מדע מדויק.
כלומר, לא ניתן כרגע לדעת מה יהיה מצב המשק בעוד שנה, האם יצטרכו להשקיע בדברים אשר אינם כלולים בתקציב נכון לעכשיו, האם יוקדמו הבחירות הכלליות המתוכננות לעוד שנה וחצי ,ועוד כהנה וכהנה תהיות.
כך, למשל, הממשלה מתכוונת לערוך ניסוי לפיו בדומה למה שנעשה בחלק ממדינות העולם ,אנשים לא ינהגו בכבישים בשעת העומס, ומה שיעשה כן יזכה לתגמול כספי נאות.
הבעיה היא ,שכיום אין כמעט חלופה הולמת לרכב הפרטי ,וצריך לקוות שהרכבת המהירה לירושלים אשר תתחיל לנסוע לקראת חג הפסח תפתור חלק מהבעיות הקיימות כיום.
אני סבור שהממשלה לא דנה בחלופות הקיימות לרכב הפרטי הכוללות בין השאר הקמת רשת של רכבות תחתיות, שימוש נרחב בשאטלים, עידוד נסיעות משותפות ,ועוד.
ולכן, הדבר לא נמצא בבסיס התקציב.
ניתן לומר שמדובר בתקציב חברתי שנותן מענה לחלק נרחב מהבעיות הקיימות כיום בחברה ישראלית, אך מצד שני הוא מזניח בעיות אחרות שקיימות במשק הישראלי כבר הרבה שנים.