אין ספק בכך שמיזם הרכבת התחתית של ישראל הוא פרוייקט נרחב שעלותו נאמדת במעל מ-150 מיליארד שקל.
גם עליו תהיה אחראית חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) (שכזכור אחראים על הקמת הרכבת הקלה בגוש-דן) ,וכן היא צריכה לךהיות מתוקצבת על-ידי ממשלת-ישראל.
הוועדה לתשתיות לאומיות עשתה צעד נוסף בהקמת תכנית זו כאשר היא אשרה ביום שני האחרון (19 415) קידום תכניות מפורטות להקמת שלושה קווי רכבת תחתית באזור גוש-ד
אין ספק בכך שמיזם הרכבת התחתית של ישראל הוא פרוייקט נרחב שעלותו נאמדת במעל מ-150 מיליארד שקל.
גם עליו תהיה אחראית חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) (שכזכור אחראים על הקמת הרכבת הקלה בגוש-דן) ,וכן היא צריכה לךהיות מתוקצבת על-ידי ממשלת-ישראל.
הוועדה לתשתיות לאומיות עשתה צעד נוסף בהקמת תכנית זו כאשר היא אשרה ביום שני האחרון (19\04\15) קידום תכניות מפורטות להקמת שלושה קווי רכבת תחתית באזור גוש-דן ,והשרון והשפלה.
חשוב להזכיר שמדובר בדיון המשך שהתקיים לפני כחודשיים ,ובו לקחו חלק בין -השאר נציגי מחוזות מרכז ותל-אביב, הרשויות המקומיות שבשטחן יעברו קווי הרכבת התחתית,ואגף תכנון אסטרטגי במנהל התכנון.
נשאלת השאלה: מה זה אומר?
משמעות ההחלטה של הוועדה לתשתיות לאומיות
הוועדה החליטה למעשה להגביל את כמות ההיתרים המוקצים לטובת מיזם זה כדי שהעבודות יחלו בדצמבר 2020.
בכך למעשה אשרה הוועדה את התכנית שהגישה לה חברת נתיבי תחבורה עירוניים ,אך עדיין קיימות מספר סוגיות שיובהרו בהמשך הדרך.
פירוט הקווים שאשרה הועדה
קיימים שלושה קווים שיעברו באזור המרכז ומטרופולין תל-אביב.
1: הקו הראשון המכונה:M1 צפוי לעבור ב-14 ערים כגון: כפר-סבא, רעננה, הרצליה, רמת-השרון, חולון, תל-אביב, באר-יעקב ,וכ"ו.
קו יכיל 56 תחנות שמ-18 מתוכן יתחברו עם הרכבת הקלה ,והרכבת הרגילה.
אורכו של קו זה הנו 76 ק"מ .
2: הקו השני המכונה:M2 צפוי לעבור בשבעה ערים בלבד בהן: תל-אביב,רמת-גן,גבעתיים, גבעת-שמואל, פתח-תקווה,ראש-העין ,ודרום השרון.
הקו יכיל 27 תחנות ,והוא צפוי לחבר אנשים מאזור מגוריהם, למקום עבודתם.
אורכו של הקו הוא 31 ק"מ.
3: הקו השלישי המכונה:M3 צפוי לעבור ב-17 ערים כגון: הרצליה,תל-אביב,רמת-השרון, בני-ברק,פתח-תקווה, אזור, בת-ים, חולון ,וכ"ו.
הקו יכיל 25 תחנות כאשר 15 מתוכן יתחברו לרכבות קלות ורגילות .
אורכו של הקו הוא 40 ק"מ.
השלב הבא במיזם המשובח
בשלב מאוחר יותר אמורה הועדה לקבוע מיקומים ספציפיים ומדויקים למקומות שבהם יעברו קווי הרכבת התחתית, וכן מיקום התחנות ליד אזורים מרכזיים בערים אלו.
בשל העובדה שמדובר בעלות תקציבית גבוהה,הדבר ייצטרך לידון במהלך ישיבות התקציב כדי שיוקצה לו מראש סכום שאינו עולה על 160 מיליארד שקל .