מס' צפיות - 677
דירוג ממוצע -
בעיות התנועה של מדינת ישראל
ה לא סוד שהכבישים בישראל פקוקים מאז יצא עם ישראל מהסגר השלישי של הקורונה. אם בעבר העומס התרכז בשעות הבוקר המוקדמות ,ובשעות אחר-הצהריים המאוחרות ,בימים האחרונים עושה רושם שהעומס מתפצל על פני כל שעות היום ולא רק על שעות ספציפיות כפי שהיה בעבר.
מאת: רועי אורן 29/04/21 (17:26)

זה לא סוד שהכבישים בישראל פקוקים מאז יצא עם ישראל מהסגר השלישי של הקורונה.

אם בעבר העומס התרכז בשעות הבוקר המוקדמות ,ובשעות אחר-הצהריים המאוחרות ,בימים האחרונים עושה רושם שהעומס מתפצל על פני כל שעות היום ולא רק על שעות ספציפיות כפי שהיה בעבר.

נשאלת השאלה למה זה קורה:

1: בתקופת הקורונה הופסקו עבודות הנתיבים המהירים: הנתיבים המהירים היו אמורים להקנות יתרון לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.

במקום להאיץ את תכנית "מהיר לעיר" החליטה השרה רגב להקפיא אותה, וכך למעשה היא מסמלת לאזרח הקטן כי לא משתלם לנסוע בתחבורה ציבורית ולהעדיף את הרכב הפרטי.

2: התחבורה הציבורית לא עובדת כסדרה: בסוף השבוע האחרון אמנם בוטלה מגבלת התפוסה באוטובוסים וברכבות (כך שלא צריך להזמין שובר בכל פעם שנוסעים ברכבת),שממילא גם לא נאכפה ויש עומס רב על קווי האוטובוסים השונים, ברכבת שבה כן ניתן לשלוט על כמות הנוסעים ככול הנראה היא עדיין לא פועל כרגיל כפי שהיה לפני תקופת הקורונה.

 לא ברור נכון להיום למשל, האם הרכבת חזרה לנסוע בסופי-שבוע מצד אחד, ואחרי השעה 21:00 בערב מצד שני וזו בעיה קשה.

3: עבודות הרכבת הקלה מקשות על הנסיעה: בקיץ הקרוב יחלו עבודות במקביל על הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה (מה שיצור עוד פקקים מאחר וכבישים מרכזיים בגוש-דן ייחסמו במקרה הרע או לחילופין יצומצמו במקרה הטוב).

גם כאשר ייפתחו שלושת הקווים עדיין המדינה תצטרך לממן תחבורה ציבורית יעילה או לחילופין לדאוג להקמת מערכת היסעים המונית.

נשאלת השאלה: מה הפתרון לבעיה?

            הפתרון לבעיה זו

הפתרון הוא מעבר לתחבורה ציבורית ולשלב בין כל כלי התחבורה השונים כך שיחפפו האחד את השני.

בואו נראה מה המצב כחיום בכלי התחבורה השונים

א: אוטובוסים:השבוע החלה רפורמה בקווי האוטובוסים כך שמספר קווים בוטלו ולקווים אחרים שינו את מסלול הנסיעה.

הבעיה שלא יידעו את הציבור על-כך ולא באמת ברור עד כמה רפורמה זאת תצלח.

ב: רכבות: בחודש ספטמבר הקרוב ייפתח הקו המחודש מאשקלון לכפר-סבא.

וכן יהיו שינויים במערכת האיתות של הרכבת שתקשר בין הרכבות עצמן למערכת השליטה.

שילוב זה יאפשר להוסיף עד שלוש רכבות בנתיב איילון בשעות עומס.

בשנת 2027 תפתח המסילה המזרחית שתוסיף תחנות למרכזי תעסוקה ובילוי.

ג: הרכבת הקלה: בחודש מאי יחלו נסיעות הרצה של הקו האדום, כאשר הקו האדום עצמו ייפתח כנראה בסוף שנת 2022 .

הקווים הירוק והסגול ייפתחו בין השנים: 2027-2026 .

השרה רגב מתכננת להקים קבינט תנועה אשר יקבל סמכויות להחליט באילו אזורים למשל יהיו פסי רכבת ,קידום אגרת גודש בכניסה לערים גדולות ,מענק עידוד למקומות עבודה שיעודדו את עובדיהם להגיע בתחבורה ציבורית ועוד.

הבעיה היא שלא בטוח שהשר הבא יקיים מדיניות זו.

יש עדיין עוד הרבה עבודה עד שתהיה בישראל תחבורה ציבורית ראויה לשמה, אך רצוי שגורמי המקצוע יציעו פתרונות יעילים לעידוד הציבור לנסוע בתחבורה ציבורית וכן לתת לה יתרון ניכר על גבי הרכב הפרטי.

הכותב הוא אני כרגע סטודנט לתקשורת אשר כותב בנושאים שונים מספורט ועד רווחה ואקטואליה . כרגע אני לומד באוניברסיטה הפתוחה (אולי זה ישתנה בעתיד)

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר