אם בנק ישראל שם עצמו כאחראי על זיהום האוויר, ומדוע לא בעצם?, אזי אני מציע לו לכלול את כל מגזרי המשק ולתת להם תשובה לכספם אשר ייכנס אך ורק לתחומי החזרי הפנסיה.
לפי ynet יוצא דו"ח בנק ישראל הממליץ להוריד את הטבות הרכב מ"עובדי המדינה" ע"מ לתרום להורדת הצפיפות בכבישים ואי לכך להיטיב עם איכות האוויר.
זהו צעד מעניין אך אם המאמר בynet- אכן מביא את הפרטים הנכונים הרי אני סבור כי שוב הולכים להחמיץ מהלך חשוב: ב-מאמרי על הנושא נתתי דעתי על העובדה כי ריבוי הרכבים אשר ניתנים ל-"צרכי" עבודה בישראל מטעם רוב החברות ובייחוד במסגרת ההייטק, יש פגיעה ישירה הן באיכות הסביבה ע"י שימוש מוגזם ופרוע בכביש ובצריכת הדלק מחוסרת המעצורים ופגיעה מרצון בתנאי הפנסיה של העובד המקבל את הרכב.
כאן אני חוזר לדו"ח בנק ישראל אשר אומר כי יש להפנות את ההטבה למסלול אחר של המשכורת אך אינו אומר אם הוא מחזיר את ההטבה למסלול הפנסיה ומצד שני הוא מדבר רק על עובדי מדינה אשר מהווים אך חלק צנוע ממחזיקי רכבים כמרכיב שכר.
אם בנק ישראל שם עצמו כאחראי על זיהום האוויר, ומדוע לא בעצם?, אזי אני מציע לו לכלול את כל מגזרי המשק ולתת להם תשובה לכספם אשר ייכנס אך ורק לתחומי החזרי הפנסיה ולעשות זאת מתוך הבנה מליאה עם ההסתדרויות על מנת למנוע אי הבנות.
אני סבור כי העובד הממוצע אשר יוסבר לו היטב היתרון אשר בחלופה יחד עם התרומה לסביבה ישמח בסופו של דבר לרדת מ-"הסטטוס הסוציאלי" של מקבלי רכב ודלק חופשי-חופשי לטובת עתידו הכלכלי תוך כדי תרומה לאיכות הסביבה.
אך אל נא נהיה סומא, כל חקיקה או הוראה אשר תקביל את הנסיעה בכבישים מטעמי זיהום אוויר וחיסכון בדלק, חייבת להיות מוקדמת ע"י התייעלות משמעותית של התחבורה הציבורית תוך שמירה על מחיר סביר לכל כיס, דבר אשר יחסוך במקביל גם בהוצאות על תחזוקת התשתית.
אני סבור כי אם משבר הדלק יחריף, ניראה את העובדים מנושלים מרכבם באופן מלא או מגביל כי גם בחברות המספקות את הרכבים והאשלי"ם הנ"ל יחושו במצוקה.. וכאן להסתדרויות כבר לא תהיה השפעה ולכן רצוי להגיע למסקנות בונות אמון עוד היום ומתוך הסכמה. כל אשר יעשה נכון בכיוון זה יטיב עם כולם וגם עם איכות הסביבה ..
(תמונה: אסתר ענבר, ויקיפדיה העברית)