מס' צפיות - 4111
דירוג ממוצע -
"נפלאתה אהבתך לי מאהבת נשים"
מאת: דוד דרומר 30/11/08 (19:04)

ישנו משפט ידוע בסיפור המקראי שאומר יעקב ללבן "אעבדך 7 שנים ברחל ביתך הקטנה", ובשכר עבודתי אשאה לי לאשה, יעקב טורח ועמל, הוא עושה את כל המאמצים כדי לזכות בשידוך עם רחל, ובהגיע זמן חתונתם הוא מסכם עם רחל על סימנים מיוחדים כדי שיוכלו לזהות אחד את השניה ולמרות כל זאת נאמר בפסוק "ויקם בבקר והנה היא לאה" יעקב לא הרפה מן הרצון הכביר שלו, למסד את קשר הנישואים עם רחל והוא לקח על עצמו לעשות מאמץ נוסף, ולאחר עוד שבע שנות עבודה הוא זכה להקים את ביתו המושלם.

 

ישנו פסוק שמתאר את קינתו של דוד המלך על שאול ויהונתן בספר שמואל ב' סוף פרק א' {כג} שאול ויהונתן הנאהבים והנעימם בחייהם ובמותם לא נפרדו מנשרים קלו מאריות גברו: {כד} בנות ישראל אל שאול בכינה המלבשכם שני עם עדנים המעלה עדי זהב על לבושכן: {כה} איך נפלו גברים בתוך המלחמה יהונתן על במותיך חלל: {כו} צר לי עליך אחי יהונתן נעמת לי מאד נפלאתה אהבתך לי מאהבת נשים: {כז} איך נפלו גבורים ויאבדו כלי מלחמה.        

                                                                        

בסוף הקינה אומר דוד את הדברים הבאים "נפלאתה אהבתך לי מאהבת נשים" דוד אומר ליהונתן האהבה שלך אלי היא יותר גדולה מאהבת נשים, כשאנו מעיינים בפסוק זה, אנו מנסים לשייך אותו לסיפר שהתרחש 3 דורות קודם לכן והוא הסיפור של "מגילת רות" כשרות עוזבת את מנעמי בית אביה  עגלון מלך מואב,  היא הייתה במעמד גבוה בממלכת מואב, היא עוזבת הכל והולכת לראות בשדות אחרים, בחצר ביתו של בועז. היא מגיע עם נעמי חמותה לקשר של אהבה וחיבה, ברמה של "עמך עמי אלוקייך אלוקי" "ובאשר תמותי אמות ושם אקבר" רק המוות יפריד בינינו. אנחנו לא מתנתקות זו מזו.

בהמשך הסיפור היא נישאת לבועז, ממנו יוצא דוד המלך אשר יקים את מלכותו העתידית של מלך המשיח. וכל זאת עשתה רות מתוך אהבה גדולה לחמותה נעמי. האם לזאת התכוון דוד בקינתו ליהונתן על אהבת נשים דגולות, והאם גם כך גם מתבטאת אהבתך אלי ואף יותר מזה?

 

הסבר בכיוון הזה לוקה בחסר, היות ואנו מעלים על נס את מידותיה של רות המואביה, רות כידוע הייתה סבתו של דוד המלך ולא של יהונתן, כך שבהספד הקינה של דוד את יהונתן בה רוצה דוד להעלות על נס, את מידותיו הנאצלות של יהונתן, את מי הוא מאזכר, את משפחתו שלו ומעלה על נס את סבתו רות כך שבאיזה שהוא מקום הוא רוצה להלל ולשבח ולתת כבוד ליהונתן הנפגע, אך הוא מהלל את עצמו ואת שושלת משפחתו שלו.    

                                           

המהר"מ מפאנו מגדולי חכמי איטליה לפני מאות שנים כותב ראיון מעניין שישפוך אור על ענייננו ומסביר מה הכוונה לפסוק "נפלאתת אהבתך לי יהונתן יותר מאהבת נשים", הוא קושר זאת לשתי נשים דגולות אחרות והן רחל ולאה נשותיו של יעקב ומדוע? הקשר הזה של דוד ויהונתן הוא דבר נפלא ביותר, נתקלנו בהמון מקומות בהיסטוריה של העם היהודי, על רעות ואהבת ידידים, הרי זה צו מהתורה "ואהבת לרעך כמוך" לאהוב ללא גבולות, אז נכון שלמען הזולת אעשה פעולות אלה ואחרות, אך לקחת את כל מהותו ועצמותו את כל חייו, את כל עתידו ולתרום זאת למען הזולת, זו היא תופעה נעלית מאוד שלא נתקלנו בה.

 

ניקח נא לרגע לתשומת ליבנו מי הוא יהונתן? הוא בנו של שאול המלך אשר היה הבן הבכור ועתיד לרשת את אביו ולהיות מלך על ישראל, הוא ער לרדיפה של אביו אחרי דוד להמיתו, אשר דורש את מלכותו של שאול, בשומעו את הקולות: "הכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו בן ישי חי וקיים", בודאי שיהונתן היה צריך להיות הראשון שיוצא חוצץ נגד דוד כדי למנוע ממנו את שאיפותיו למלכות, ע"י סילוקו של דוד מהדרך, גם אם הוא לא יגרום להריגת דוד, הוא יכול היה לכל הפחות להסגירו ולאסור אותו בית האסורים. במקום לפעול בכיוון הזה, יהונתן מסכם עם דוד על סימני התראה ואזהרה מפני שאול אביו, ע"י שליחת החצים בידי הנער עד למקום זה או אחר, כדי שדוד לא יפגע ויהיה בטוח מבחינה פיזית. הוא מסכן את עצמו, מוותר על כל עתידו כמלך ישראל אחרי שאול אביו למען דוד. אהבה כזו שאדם מוכן להקריב את כל עתידו למען האחר הוא דבר פלאי ולא רק מיוחד. ולכן אומר דוד המלך בקינתו על יהונתן "נפלאתה אהבתך לי" לא בהיבט הייחודי של אהבת הנפש ששררה ביניהם, אלא במשמעות פילאית של חידה ופליאה בעיני מהיכן לקחת את הכוחות ותעצומות הנפש לאהוב יהודי אחר ולא רק במובן של אהבה רגילה, אלא עד כדי הוויתור על כל עתידך? ותשובתי לכך אומר דוד המלך היא- "מאהבת נשים" זו מעין שאלה ותשובה ששואל דוד ועונה.                       

 

היו לנו סבתות הרבה לפני זמננו רחל ולאה. מסבתא רחל יצא בנימין ולאחר מכן בהמשך הדורות יצא שאול המלך שהוא אביך, אתה יהונתן אמצת אל ליבך את תכונותיה של הסבתא רבה שלך רחל, היא הרי ידעה שיעקב עובד קשה על מנת להתחתן איתה, וידועים דברי המדרש שליעקב ישנם שני בנים העתידים להתחתן עם בנותיו של לבן הארמי ואם היא תינשא ליעקב יתמזל לה מזלה שהיא לא תינשא לאח השני שהוא עשו. זאת אומרת שהקשר הזה עם יעקב היה כל משאת נפשה. והנה 7 השנים חולפות ויעקב קם בבקר ואת מי הוא מוצא את לאה, מה קרא קודם לכן ? יעקב סיכם עם רחל על סימנים מוסכמים ביניהם כי הם חששו וידעו שלבן עשוי לעשות להם כל מיני טריקים ולשבש את מהלך הנישואים, לרחל מתגלה השמועה שאביה לבן מתכנן לתת ליעקב את לאה אחותה ולא אותה את רחל וכשתגיע שעת החופה, יעקב יעביר את הסימנים המוסכמים שהיא קבעה איתו ולאה לא תדע  מה לעשות, היא עלולה להיכנס למצב מביך ומביש,ובכדי לא לגרום לאחותה לאה עוגמת נפש, היא מחליטה למסור לאחותה את הסימנים שהיא סיכמה עם יעקב. במעשה נאצל זה של רחל היא מוותרת על כל עתידה, היא לא חלמה על האפשרות שיעקב יהיה מוכן לעבוד עוד שבע שנים נוספות עבורה והסתכנה בכך שהיא תינשא לעשו , אך למען לא לבייש את אחותה בליל כלולותיה היא מוותרת על הכל.

 

לכן מהלל דוד את יהונתן וחוזר ומשבח אותו על הירושה הערכית שאותה ירש מסבתא רבה רחל אמנו, לאהוב יהודי אחר במסירות נפש, לוותר על הכל למען הזולת "נפלאתה אהבתך אלי" מהיכן? "מאהבת נשים", "רחל ולאה".

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה התקבלו 6 תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
1.
פשוט נכון
שירה 21.09.09 (17:48)
2.
דוד ויונתן היו זוג אוהב
זאזי 28.03.12 (22:48)
3.
הם היו הומואים
אייל 25.04.12 (17:49)
4.
מה שנכון נכון
רועי 04.04.13 (16:12)
5.
הם היו הומואים
דניאל 02.04.15 (14:57)
6.
נפלאה מ = שונה מ/ יותר מ
08.12.19 (18:19)