בדרך הביתה הערב שמעתי פרסומת ברדיו. שמעתי פרסומת זאת כבר מספר פעמים בעבר, ואני משוכנע, קורא יקר, שהפרסומת מוכרת היטב גם לך. אך האם שמת לב לפרדוקס הטמון בפרסומת זו? האם שאלת את עצמך: לעזאזל, זה אמיתי, או שאני חולם בהקיץ? הייתכן שאני הנני היחידי ששואל זאת?
תעשיית הפרסומת היא אחת התעשיות הגדולות בעולם המערבי. כולם כבר הכירו בעובדה שכדי למכור צריך לפרסם. תקציבי הפרסום הענקיים מושכים את מיטב הכישרונות, ולא אחת אנו עומדים נפעמים מול פרסומת מבריקה.
צרכני הפרסומת מתייחסים אליה כמו לכל השקעה: הם מצפים לראות רווח על השקעתם. כמו בכל תחום מסחרי, גם פה התפתח מדע המאפשר לתכנן מסע פרסום כך שיביא רווח מקסימלי בהשקעה מינימלית. החברות המסחריות משקיעות הון עתק בפרסום, מאחר והמחקרים מוכיחים מעבר לכל ספק שהגידול במכירות שיבוא בעקבות הפרסומת יכסה את ההשקעה ואף יביא רווח נאה.
כל מפרסם יודע שאף גוף מסחרי לא ישקיע במסע פרסום ללא הערכות מבוססות שהמסע יהיה אפקטיבי, כלומר יביא לגידול במכירות במידה המצדיקה את ההשקעה בפרסום. האם משהו העלה בדעתו שגוף מסחרי ישקיע במסע פרסום שאינו מקדם את המכירות שלו?
האם משהו העלה בדעתו שחברה תשקיע הון במסע פרסום שנועד להקטין את המכירות שלה?
אינני יודע אם משהו שאל את עצמו את השאלה האבסורדית הזאת, אבל זה קורה. זה לא קורה באיזו מדינה נידחת, אלא כאן ועכשו. לא מדובר באיזו חברה קיקיונית אלא באחת החברות המובילות והחשובות במשק: חברת החשמל.
כוונתי למסע הפרסום שמציע לאזרחים דרכים שונות (רובן טיפשיות לטעמי) לחסוך בחשמל. על המסע חתומים משרד האנרגיה (נו, באמת) ומשרד איכות הסביבה (אפשר להבין), אבל חברת החשמל? חברת החשמל משקיעה הון במסע פרסום שנועד להקטין את המכירות שלה? שמשהו יסביר לי את זה.