רכב חדש נושא בחובו הנאות רבות ונוחות שימוש לבעליו, אך מנגד ערך הרכב מתחיל לרדת עוד לפני שהוסרו הניילונים מהמושבים. הכיצד?
עבור רבים
מאיתנו, רכישת רכב חדש היא ככל הנראה העסקה השנייה בגודלה שנעשה במהלך החיים אחרי
רכישת דירה. המצב בולט במיוחד בישראל, מדינה בה נטל המס על מכוניות הוא מהגבוהים
בעולם המערבי. מכונית חדשה היא סיפור יקר, וערכה הגבוה מקבל משנה תוקף כשלאחר
הקנייה היא מאבדת עשרות אחוזים מערכה, לא משנה (כמעט) כמה ננסה לשמור עליה.
כמה ולמה הרכב
שלנו מאבד מערכו? לכך אין תשובה חד-משמעית. שוק המכוניות הוא דינאמי וההעדפות בו משתנות
מעת לעת. בבואנו לרכוש רכב, אין ביכולתנו לנבא מה תהיה ירידת הערך שלו בשנים הבאות
ומה יהיה הקצב בו תתרחש. עם זאת, ישנם בהחלט פרמטרים המשפיעים ישירות על ירידת
הערך הצפויה. להלן פירוט הגורמים המשפיעים על מחירו של הרכב לאורך ציר הזמן:
·
גיל הרכב - ככלל,
רכב חדש מאבד יותר מערכו בשנתיים-שלוש הראשונות לחייו, ועם השנים ירידת הערך קטנה יותר
(במונחים כספיים). מסיבה זו, מעדיפים רבים לרכוש רכב משומש כדי לא לספוג את ירידת
המחיר הגדולה שאופיינית לרכב חדש.
·
קילומטראז' שנתי - ככל שהרכב נסע יותר, כך יקטן ערכו.
·
החלפת בעלויות - ככל שהחליף הרכב יותר בעלויות ("ידיים") כך יקטן
ערכו.
·
מצב הרכב - החל
ממצב המנוע, הצמיגים, החלקים המכאניים השונים, ועד מצב הריפוד, לוח השעונים וצבע
הרכב.
·
ליסינג/השכרה -
אם רכב היה בעבר בבעלות חברת השכרה או ליסינג, הדבר יגרור ירידת ערך שיכולה לנוע
סביב 8 עד 18 אחוז, בהתאם לנסיבות.
·
החלפת דגם -
השקת דגם חדש לרכב על ידי היצרן עשויה גם היא לשחוק את מחיר הרכבים. בדגם הקודם
המתחיל תהליך של 'יציאה מהמחזור'.
·
תאונה - במקרה של
נזק שנגרם לרכב עקב תאונה, בעליו יהיה זכאי לפיצוי מחברת הביטוח בגין ירידת ערך
הרכב וזאת על סמך חוות דעת של שמאי רכב מוסמך. ירידת הערך מגולמת מההפרש בין שווי
הרכב לפני התאונה לבין שווי הרכב לאחר שתוקנו נזקי התאונה. השיפוי בגין ירידת הערך
בדרך כלל יהיה כרוך בהשתתפות עצמית בהתאם לשיעור שנקבע בפוליסה. לדוגמה: אם שווי
הרכב לפני התאונה היה 100 אלף שקלים ולאחר התאונה קבע השמאי ירידת ערך של עשרה
אחוזים - אתם זכאים לפיצוי של 10,000 שקלים בגין ירידת ערך מהם ינוכה סכום מסוים
של השתתפות עצמית.
לסיכום, קשה
לנבא ירידת ערך של רכב - אין נוסחאות מדויקות. ירידת הערך של רכבים בישראל יכולה
לנוע החל משיעורים של שבעה אחוזים לשנה, ועד לעשרים אחוזים - הכל בהתאם לסוג הרכב,
מידת הסחירות שלו, גילו והנסיבות השונות. כדי לקבל בכל זאת אינדיקציה מסוימת,
מומלץ לבחון את מחירוני הרכב (לוי יצחק, יד2) ולראות מה המחיר המבוקש עבור הרכב
ככל שהוא מתיישן.