בעקבות העובדה שמשקאות אלכוהוליים בישראל זולים בהשוואה למדינות העולם,מונהגת בישראל בימים אלו רפורמה לפיה החל משנת 2014 יוטל מיסוי כבד על משקאות אלכוהוליים לפי אחוז האלכוהול במשקה ולא לפי מחירו.
כידוע לכולנו רוב המשקות האלכוהוליים המיוצרים בישראל זולים מאוד בהשוואה לעמיתיהם באירופה.
עשרות מותגי אלכוהול נמצאים במדפי החנויות,פיצוציות,וסופרמרקטים .
בני-הנוער אוהבים לשתות בעיקר בירות וודקה.
כלומר: הם לא שותים אתם בשל טעמם המשובח אלא בשל מחירם הנמוך יחסית בישראל .
לפי הנתונים מחירו של בקבוק וודקה בישראל מתחיל מ35 שקלים ,ולכן,זוהי הסיבה שישראלים צורכים מידי שנה כ6 מיליון ליטר וודקה בהיקף של 300 מיליון שקל.
גם בתחום ייצור הוודקה הפכה ישראל למעצמה: לפחות חמישה מפעלים מקומיים מייצרים את משקה השיכר המכונה וודקה.
עד ינואר 2010 הוטל מס קנייה על קניית משקאות חריפים לפי מחירם הסיטונאי.
כלומר: זה נעשה ע"י חלוקה לשתי קבוצות: משקאות זולים,ומשקאות יקרים.
למשל, על וודקה זולה הוטל מס קנייה של 75% ,ואילו וודקה יקרה הייתה חייבת בתשלום מס של 120% .
כך נוצר מצב אבסורדי לפיה הוודקה הזולה הייתה נגישה לכל רוכש ,מחירה היה נמוך ונהנתה ממס מופחת .
זאת בניגוד למיבוי האירופי שמה הוא נקבע לפי אחוזי האלכוהול במשקה ולא לפי מחירו הסיטונאי.
שינוי השיטה
מדינת ישראל הבינה את העיוות בשיטת המיסוי והחלה להנהיג שיטת מיסוי שונה.
רשות המיסים הכינה תוכנית מפורטת לפיה בתוך ארבע שנים ישראל תאמץ את שיטת המיסוי האירופי .
אך זה יקרה רק בשנת 2014 ,ובינתים מונהג מס מעורב הנקבע הן לפי המחיר הסיטונאי של המשקה, והן לפי כמות האלכוהול שבתוכו.
כלומר: היבואנים והיצרנים ישלמו 83 ש"ח מס לכל ליטר כוהל ,בכלל זה שינויי מדד .
כך, למשל,יכול להתווסף מס של כ-30 ש"ח לבקבוק וודקה המכיל 40% כוהל אשר ייקר את הבקבוק בעשרות שקלים.
מצבם של בני-הנוער
כאמור, שתיית אלכוהול בקרב בני-נוער בארץ נפוצה מאוד .
לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת כ60% מבני-הנוער שותים משקאות אלכוהוליים.
ויש כאלו אשר מתים מרעלת אלכוהול מאחר ואינם יודעים לשתות כמו שצריך.
גם בכנסת מנסים לפעול בנושא ואחרי שראש עיריית באר-שבע רוביק דנילוביץ' אסר על מכירת אלכוהול אחרי השעה 23:00 בלילה ,יכנס לתוקף חוק איסור פרסום אלכוהול של חבר-הכנסת דני דנון.
לפי הצעת החוק ייאסר באופן גורף פרסום של משקאות אלכוהוליים בשלטי חוצות ובאוטובוסים.
וכן, הוא יוגבל לאנשים מבוגרים בכלי התקשורת .