מס' צפיות - 2179
דירוג ממוצע -
להבדיל בין טוב לרע: סיפור הבריאה היהודי
הכל על המוסר הכפול במערכת החינוך הישראלית ועל המסרים השליליים של סיפור הבריאה היהודי
מאת: אנונימית73 03/09/14 (20:08)

אני אתחיל דווקא בהתייחסות לעובדה שלפני מספר חודשים ''הוכנסה תורת האבולוציה לבתי הספר''. השתמשתי במירכאות כמובן, כיוון שאת אחד החלקים החשובים בתורת האבולוציה, אם לא החשוב ביותר, אבולוציית האדם, לא הכניסו אל תכנית הלימודים. וזאת מכיוון שאותו חלק סותר את אמונת המגזר הדתי. זה כמובן מהווה בעיה רצינית במהות החינוך בישראל, אך לדעתי הבעיה גדולה מזו.
מדוע לא מכניסים לתכנית הלימודים תאוריה מוכחת מכיוון שהיא סותרת את האמונה הדתית, אך משאירים את סיפור הבריאה היהודי, שבראשיתו ''בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ'', שמלומד כעובדה ממש, למרות שהוא מגוכך ממש כמו כל סיפורי הבריאה המיתולוגיים, וסותר את המדע?
ואפילו מעבר למשפט הראשון והשנוי במחלוקת, שעוד אפשר איכשהו להתווכח עליו – את המשך הסיפור פשוט בלתי ניתן להסביר ברציונליות, אפילו אם משתמשים בהגיון הדתי. כדור הארץ לא נברא לפני השמש. חיים לא יכלו להיווצר בכדור הארץ ללא השמש. ומעבר לעובדות המדע הבסיסיות, המסר של סיפור הבריאה הוא לא מה שהייתי מכנה חינוכי.

כל מי שלמד במערכת החינוך הציבורית בישראל יודע שאדם וחווה גורשו מגן העדן כיוון שאכלו מהפרי האסור.
הבעיה בסיפור היא שעצם זה שהפירות העץ מעניקים את כוח ההבדלה בין טוב לרע, אומר שאדם וחווה לא יכלו לדעת להבדיל בין טוב לרע לפני אכילת הפרי, ולכן לא ידעו שאי ציות הוא דבר רע. האם אפשר לצפות ממישהו שאינו יודע להבדיל בין טוב לרע להחליט החלטות טובות, מוסריות ושקולות? אני חושבת שלא.
מעבר לכך, הגיוני שבני אדם שרק נבראו, יעשו טעויות. בני אדם לומדים מנסיון חיים. במיוחד בשלבים המוקדמים של חיינו, אנו לומדים מטעויות.
בנוסף, העונש שניתן לאדם וחווה מציג מסרים שגויים ביותר:

* העונש על אכילת הפרי האסור לא ניתן רק לאדם וחווה, אלא גם לצאציהם, ובעצם לאנושות כולה. במה פשעה האנושות, גם אם מניחים שאדם וחווה עשו מעשה נורא?
* ההתגרות שביצירת העץ האסור מיותרת וילדותית. אם הורים לא רוצים שילדיהם יראו טלוויזיה – שלא תהיה טלוויזיה בבית, או שלא תהיה לילדים נגישות אליה. אם ההורים לא רוצים שלדיהם יתקרבו לאש – הם צריכים להרחיק מהם את האש. אף בן אדם שפוי לא ישאיר את ילדיו ללא השגחה ליד דברים אסורים. ילדים משקפים את הוריהם ואת החינוך שקיבלו.
* מדוע יכולת ההבדלה בין טוב לרע מוצגת כדבר רע ואסור?
*'' אֶל-הָאִשָּׁה אָמַר... אֶל-אִישֵׁךְ, תְּשׁוּקָתֵךְ, וְהוּא, יִמְשָׁל-בָּךְ ''. פשוט ככה.

לפעמים מרוב התרבות היהודית שנטמעת בנו, קשה לשים לב כמה סיפורי התנ''ך, וסיפור הבריאה בפרט, כל כך לא חינוכיים וכל כך לא הגיוניים. הנה קטע מסוף סיפור הבריאה, ספר בראשית, פרג ג', פס' כ''ב:

'' וַיֹּאמֶר יְהוָה אֱלֹהִים, הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ, לָדַעַת, טוֹב וָרָע; וְעַתָּה פֶּן-יִשְׁלַח יָדוֹ, וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים, וְאָכַל, וָחַי לְעֹלָם.  וַיְשַׁלְּחֵהוּ יְהוָה אֱלֹהִים, מִגַּן-עֵדֶן--לַעֲבֹד, אֶת-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר לֻקַּח, מִשָּׁם.  וַיְגָרֶשׁ, אֶת-הָאָדָם; וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן-עֵדֶן אֶת-הַכְּרֻבִים, וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת, לִשְׁמֹר, אֶת-דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים.''

בתור אל כל יכול, הייתי אומרת שזה מביך. מעבר לכך שבתור כל יכול אלוהים פשוט יכול לבטל את ידיעת טוב ורע אצל האדם, או להחזיר את הזמן לאחור, העובדה שאלוהים מפחד שהאדם יאכל גם מפרי עץ החיים, ויהיה בן אלמוות – היא מגוכחת.

חבל שבמשרד החינוך משננים סיסמאות כמו ''ישראל עולה כיתה'' ו''צריך להתקדם למאה ה21'', אבל כשזה מגיע לדת – אף אחד לא טורח לעשות שינויים ורפורמות. עצוב שבמדינה שמתיימרת להיות מעצמת טכנולוגיה, קדמה, ומודרניזציה – החינוך הוא כך. בדיוק כמו שאר סיפורי המיתולוגיה, מקומו של סיפור הבריאה היהודי בעבר.

הכותבת היא אנונימית73, אתאיסטית אנטיתאיסטית הומניסטית.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר