מס' צפיות - 3388
דירוג ממוצע -
אז המשיח, יגיע על חמור או בספר?
כתבה בנושא שבין אמונה למדע, בעקבות מאמר שפורסם בשם "אמת אחת". המאמר, לקוח מספר הנקרא "התיאור של הכל", והביא לכמה וכמה דיונים ברשת, הקשורים במשיח, בגאולה ואיך לא, ב"תאוריה של הכל". אותה תזה, שהמדע שואף לגלות כתיאור לכל מה שיהיה, ישנו והיה קיים.
מאת: ראובניין 08/08/17 (19:00)

"התאוריה של הכל", היא על פי המדע והמדענים, סוג של הסבר אחד כולל שבאמצעותו ניתן לתאר מצד זה ולהבין מן הצד השני, את המציאות שבה אנו חיים. זאת, לפחות ברמה הקשורה במושגים כגון "המפץ הגדול", "חורים שחורים", "קוואנטים", "אטומים" וכן הלאה. ועם זאת, בוודאי שאין אף מדען שיכול להבטיח לנו במסגרת אותה תאוריה של הכל, שאכן התזה הזו, תספק לנו הסבר עמוק יותר לשאלות כמו לשם מה אנו חיים במציאות הזו, שמחכה לאותה תאוריה בעצם. שכן, מטרת התזה, היא לא נפשית או רוחנית, כי אם גשמית וארצית או בקיצור, חומרית. ואנחנו, כנראה שזקוקים להסבר שהוא מעט פחות קשור לרמת החומר בלבד. לנו, כבני אנוש, די ברור כבר לאן הולך כל סוג של חומר "חי", בסופו של דבר

 

מושג ה"אמת", יש הטוענים, הוא שמבדיל אותנו בני האדם, משאר יצורי העולם. שכן, אנו בדומה לכל בריה תרים כל העת אחר הנאה ותענוג והולכים תמיד למקום שבו יהיה לנו טוב ובהתאם, בורחים מן הרע והשלילי, כדרך הטבע. כך נוהגות גם שאר החיות ואנחנו, כחיה כמותָן, מתנהגים בדומה. ובכל זאת, הנה על פי רוב הגישות הרוחניות ובוודאי שעל פי היהדות, אנו לא סתם חיה, אלא "נפש חיה". כלומר, שיש בנו כמין אנושי ובו המיעוט המרוכז כיהודים, כמיהה להשגת מושג ה"אמת" שבחיים, מעבר לשאלת ה"מר" שדוחה אותנו וה"מתוק" שמושך אותנו, כמו כל יצור. ולפיכך, אנו תרים אחר הסבר שיעניק לנו הבנה מה אנחנו עושים פה, למה ואיך ולא רק איך יהיה לנו "נעים". החיפוש הזה אנחנו מקוים, אם זה מבחינה מדעית, אם זה מבחינה דתית ואמונית, או אם מבחינה פילוסופית או כל שיטה אחרת, יביאנו בשלב כלשהו גם למסקנה, המובילה להסבר של פשר קיומנו בעולם.

 

"תאוריה של הכל", שלמה ומוחלטת, טרם נמצאה. לפחות לא כזו אשר ביכולתה להסביר את כל התשובות, לשאלות החשובות, שהן כחלק מחיינו כאן, אם כיהודים ואם בכלל, כבני אדם. הדבר היחיד שיש הוא מספר תאוריות, שעוד לא הצליחו להרכיבן לאחת, אך משערים שכאשר זה יקרה, סוף סוף המדע יבוא על סיפוקו ויבין את האמת שבעולם. במהלך הזמן והשנים, קמו רבים שהתעניינו בנושא ובעצם טענו שמקורה של תאוריה של הכל, לא יכול לצמוח מהמדע שכן, "אמת" כמושג, אמורה להיות נחלת כולם. כלומר, שהיא לא תהיה סוג של תובנה שהיא באמתחתם של מדענים בלבד, אלא שכולם צריכים לדעתה, גם בלי להבין בכימיה, פיזיקה או שאר נושאים ותחומים מן המדע. זאת אומרת, שלא מן הסתם לא מתגלית לה התאוריה המבוקשת, מפני שאולי, כפי שהוסבר כאמור, היא תגיע מכיוון אחר, בלתי צפוי או ידוע, שיבהיר את האמת, לכולם. ומי יודע, ייתכן ואכן אין הבדל בין התזה הכל כך מצופה אף לאותה ציפייה מוכרת לדברים אחרים, כגון "משיח" או "גאולה". שהרי, איזה הבדל ישנו בין המצב שבו כולם יודעים "מה קורה" בעולם מבחינת ה"אמת", לבין היום שבו יכריזו המדענים: "גילינו את התאוריה של הכל, תודה". כך או כך, אנו נזכה לדעת מה המצב.

 

תקופה זו, של פריחה מדעית והגעה לפסגה של ציפייה משיחית במקביל, היא שכנראה גם הביאה לדיון לאחרונה בנושא זה על כל ענייניו, הקשור במושג "האמת", המוצגת כהסבר מתוך ספר בשם "התיאור של הכל". בספר טוען המחבר בפשטות, ש"האמת", היא "הכל" ושזה "פשוט" ולא מסובך. ועל זה בגדול, המאמר. היינו, שמה שאנו מחכים שיתגלה, הוא תובנה שעלינו לאמץ כעת, שעל פיה, כולנו יכולים להבין מה אנחנו עושים כאן ומהי האמת. אין דבר שיוצא מכלל האמת, מסביר המחבר, כך שגם מה שקרוי "שקר" כלול בה, כחלק מהיותה שלמה. ועל ענין זה ואחרים שבמאמר, קמו כאמור דיונים שהלכו והתחברו לנקודה אחת מרכזית: אם ה"אמת היא הכל" כהסבר הממתין לתאוריה, אך מנגד, אנשי הדת טוענים ש"האלקים הוא הכל", אז המסקנה הלוגית היא ברורה; האמת=אלקים. ושניהם כאחד, שווים "הכל". אנשי המדע שבוויכוח, על אף ההיגיון והלוגיקה שבדבר סירבו לקבל זאת מכאן, אך מהצד השני של הדיונים היה גם קול אחר. כלומר, של אלו שכאמור, דווקא רואים את החיבור של העניין. היינו את זה, שתאוריה של הכל, יכולה להיות גם "תאור-י"ה" (בחיבור עם שם ה'), כי בהתגלותה, חייבת היא לכלול הסבר למושגים הקשורים אלינו ולנפשנו כמו האמת, כמו אלקים, כמו המוות והחיים, שאחרת, זו לא תאוריה שלמה. לפיכך, הסכימו לא מעטים בדיונים הנ"ל, שייתכן שמעבר למאמר שפורסם, עומק תוכנו של הספר "התיאור" יכול אולי לשפוך אור בסיפוקו הסברים כאלו ואחרים, כאותה תאוריה שלה מצפים כולם.

לסיכום ובהתאם לכל שנכתב עד כה, אסיים את הדברים כפי שהתחלתי אותם, כשהחלטתי על כותרת המאמר, אך הפעם באמירה הבאה: מי יודע, אולי המשיח באמת הגיע בסופו של דבר ורק עוד לא התגלה, כמו שאומרים... ומי יודע, אולי הוא בא בספר ולא על חמור, כשהוא בעצם מביא עמו תאוריה אחת גדולה שמסבירה לכולנו, מה הלאה. גם למדענים. 

הפנייה למאמר "אמת אחת"

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר