פייסבוק ומיקרוסופט נערכים לקרב על הפקק של המאה. הוא מתקרב בצעדי ענק. 50 מיליון מנויי פייסבוק בעולם ו 500 אלף בישראל יכולים להפוך לרשת התקשורת הניידת/נייחת הגדולה בעולם וגם הזולה ביותר. הם יטיבו לעשות את זה עם הפלטפורמה החדשה של מיקרוסופט ה "LIVE MESH" .
כל מה שצריכים מנויי פיסבוק לעשות זה לפתוח את המודם האלחוטי שלהם לתקשורת של כל מנויי הרשת או להתקין מודם כזה בעלות של פחות מ 50 $ . ליצור קישוריות עם הרשת הקווית ( FMC נייד/נייח) לסנכרן קבצים, וידאו ותכנים בין הרשתות. לאכן על אותה רשת את כל המכשירים הקבועים, הניידים והפריפריאלים, ולרתום את עוצמת החברה והחברים ברשת החברתית.
כך תצעד פייסבוק לעבר פקק תנועה אין סופי שישוחרר רק על ידי רשת של סיבים אופטיים שתגיע לכל בית. המופע הגדול והמתמשך של פייסבוק ומיקרוסופט יהפוך את השותפים לרשת הטלפוניה הגלובלית, המכסה כמעט את כל האזורים המיושבים על פני כדור הארץ ויחזיר את מיקרוסופט לחזית הצמיחה בקרב ההשרדות מול גוגל.
את מה שנכתב כאן כנראה יודעים גם ביאהו ובגוגל ומכאן שהצעת הרכש של מיקרוסופט ליאהו, למרות היותה נדיבה מאוד, נתקלה בחזית עוינת במיוחד והסתימה ללא תוצאות. גוגל מצדה רוכשת כבר כמה שנים רשתות של סיבים אופטיים ברחבי העולם, במטרה להיות מוכנה לקראת הפקק של המאה.
LIVE MESH של מיקרוסופט היא למעשה העברת רעיון הוירטואליזציה בשוק העסקי של הגיבוי, האיחסון , השרידות ,הדופליקציה, וההמשכיות לשוק הצרכני.
על מנת שטכנולוגיית הוירטואליזציה תעבור גם לשוק הצרכני ולמשתמשי הניידים והציוד הפרפריאלי, צריך לפתח תשתיות תקשורת עם פס רחב במיוחד.
כמו כן צריך לקדם את ה"ריבוע התקשורתי" של נתונים, טלפוניה, וידאו, וסלולר ולפתח את נושא איחוד הרשתות, FMC (נייד-נייח) וה FEMTOCELL (הפיכת הנייד בבית לטלפון אלחוטי ושימוש ברשת הקווית) כאשר כל נקודה בבית משמשת תחנת קצה סלולרית, למספר ניידים בטווחים קצרים .
בניגוד לשוק העסקי שבו קל יותר לבנות תשתית מנקודה לנקודה, הרי שבשוק הצרכני עדיין לא קיימת תשתית טובה מספיק להפעלת השירות, אבל התשתית הולכת ונבנית. כמו כן צריך לייצר קהל צרכנים שמעונין להעביר תכנים מממכשיר למכשיר ולשתף בו חברים.
נראה שמיקרוסופט עושה כעת צעד גדול לכניסה לתחום הנידים ולתחום התקשורת בכלל, כפי שהיא עושה בתחום המגזר העסקי עם נושאי הוירטואליזציה וה ERP החדשים שלה. מה שחסר עדיין למיקרוסופט זו רשת חברתית דינמית, שתדע לצמוח עם הפלטפורמה החדשה.
פייסבוק ששוויה מוערך בלמעלה מ 15 מיליארד דולר, בוודאי תמצא את המקורות הכספיים ואת השותפים המתאימים שישלימו את שירותי הרשת באזורים בהם הכיסוי של רשת מנוייה נמוך ותוך תקופת זמן קצרה יחסית, עשויה רשת חברתית מסוגה של פייסבוק/מיקרוסופט, להפוך להיות הגוגל של התקשורת .
הרעיון העומד מאחורי רשת מודמים אלחוטיים היושבים בבתי המנויים כבר נוסה בהצלחה על ידי חברת FON . הרשת האלחוטית FON , עליה כתבנו לפני מספר חודשים, חתמה על שיתוף פעולה עם ענקית הכבלים בארה"ב, טיים וורנר.
שיתוף הפעולה יאפשר לכל לקוח חברת הכבלים הענקית שיצטרף לשרות, להנות מאינטרנט אלחוטי חינם בשטחים ציבוריים, בכל רחבי ארה"ב ואירופה ומקומות נוספים בהם יש פעילות של קהילת "הפונרים". ידידי "הפונרים" יוכלו גם הם להתחבר לשרות אלחוטי מוזל בעלויות של כ 3 דולר ליום לעומת כ 10 דולר ליום שלוקחות חברות כמו טי מוביל .
טיים וורנר נערכת לקראת המציאות המשתנה בארה"ב כאשר כ 300 ערים עומדות להציע שרותי אינטרנט אלחוטיים בחינם או במחיר מסובסד.
לרשתות חברתיות יתרון ניכר בהפעלת רשת תקשורת סלולרית /ניידת/נייחת. פייסבוק מפעילה קוד פתוח, היא מעונינת להוזיל את שרותי האינטרנט לצרכנים , יש לה פריסה גלובלית ומספר מנויה הרב והאיכותי מכסה את חלקו הגדול של העולם המיושב.
השיפורים בטכנולוגיה האלחוטית, כניסת ה WIMAX ופרוטוקול N של רשתות ה WIFI , מגבירים את טווחי השידור, מגדילים את הקיבולת, ומאפשרים ניידות בין תחנות הקצה. גם איחוד הרשתות תורם ליעילותה של הרשת האלחוטית הגלובלית. הסיבים האופטיים המתקרבים לכל בית משלימים את המופע של זרימת המידע.
גם חברות הסלולר גילו את היתרונות של התקנת אנטנה קטנה בבית המנוי. חברת אנליסיס ממליצה לבחון פריסת Femtocell (שירותי סלולר בבית) לספקיות הסלולר. לדבריה מדובר בחסכון של עד כ-45 דולרים לשנה ב-2012 על כל לקוח סלולרי של ספק ממוצע, אם הוא יפרוס Femtocell אצל כ-60% מלקוחותיו, או עד כ-20 דולרים לשנה, אם יפרוס Femtocell אצל 20% מלקוחותיו, כמופיע בגרף הבא:
ספק שישקיע ב-Femtocell בבתי לקוחותיו יצטרך להשקיע פחות בפריסת רשתות 3G ומעלה, ויקבל יותר אפשרויות למתן שירותים מתקדמים ללקוחותיו.
פורסם בבלוג של רפי גליק