מחקר חדש חושף את הקשר בין סקרנות, למידה מתמשכת ואיכות-חיים בקרב בני 75 ומעלה. ד"ר חני שלטון (68), חוקרת מובילה בתחום הגיל השלישי, מתמקדת בנושא הסקרנות, ומנחה ומרצה בתחום הבינה המלאכותית. ממצאי המחקר מוכיחים, כי הסקרנות היא כלי חיוני בכל גיל, ובעלת חשיבות רבה במיוחד בגיל המבוגר.
״הסקרנות מניעה אנשים ללמוד, להתפתח ולהישאר מעורבים בחיים.״
"גיליתי שהסקרנות היא מנוע-צמיחה משמעותי בגיל השלישי״, מדגישה ד"ר חני שלטון, חוקרת מובילה בתחום הגיל השלישי. "היא מניעה אנשים ללמוד, להתפתח ולהישאר מעורבים בחיים." מחקרה של ד"ר שלטון, שנערך בהובלתה של פרופ' מנוחה בירנבוים, התמקד בהבנת תפקידה של הסקרנות בחיי מבוגרים. הממצאים מראים, כי שימור הסקרנות בגיל המבוגר תורם באופן משמעותי לאיכות-החיים ולבריאות הקוגניטיבית שלנו. ד"ר שלטון מצאה, כי "אנשים סקרניים נוטים להיות מעורבים יותר חברתית, ומוצאים יותר משמעות בחייהם.״
שאלות-המחקר התמקדו בהתפתחות הסקרנות לאורך החיים, בתחומי-עניין נוכחיים ובדרכי-ביטוי של סקרנות. המשתתפים נשאלו, בין-היתר: "במה אתם מתעניינים כיום? מה מסקרן אתכם? האם לדעתכם אתם אנשים סקרניים? כיצד הייתם מדרגים את מידת סקרנותכם, ובאילו תחומים היא בולטת במיוחד?״
"למידה מתמשכת בגיל המבוגר מובילה לתחושות חזקות של סיפוק וּמשמעות בחיים."
במהלך המחקר נחשפו ממצאים מעניינים, אשר חיזקו את הטענה, כי הסקרנות משפרת את איכות-החיים. ד"ר שלטון מסבירה: "נמצא, כי המשך העניין בתחום המקצועי משפיע באופן עקיף על איכות-החיים; דרך השפעתו על הסקרנות. כלומר, אנשים שהמשיכו להתעניין בתחום עיסוקם נטו להיות סקרניים יותר- מה שהשפיע לחיוב על איכות-חייהם." גם הלמידה בגיל המבוגר מובילה את הסקרנות לגבהים חדשים. ד"ר שלטון אומרת: "הראיונות האיכותניים חשפו את התפקיד המשמעותי של ההנאה מלמידה, בהגברת שביעות-הרצון מהחיים ובמימוש עצמי. משתתפים שדיווחו על הנאה רבה מלמידה מתמשכת הביעו תחושות חזקות יותר של סיפוק ומשמעות בחייהם."
״אני לומד פיזיקה בקצב מהיר. אני רואה בזה פילאטיס למוח.״
בין המרואיינים היו דמויות ידועות בעשור התשיעי לחייהן, וכולם שיתפו פעולה בצורה יוצאת דופן. הראיונות נערכו בזום. כדי להמחיש את תוצאות המחקר, ד"ר שלטון משתפת בציטוטים אחדים מאנשים ידועים, שעדיין פעילים באופן קבוע. היא מזכירה את אהוד ברק, ראש-הממשלה לשעבר, ששמח להתראיין ולספר על הסקרנות שלו: "אני לומד פיזיקה בקצב מהיר. אני רואה בזה פילאטיס למוח. יש דברים שמרגשים אותי בזמן שאני לומד, כי כל הזמן מתגלים לי דברים חדשים. זה מהנה, זה מרתק... זה הופך את החיים למעניינים יותר." דמות נוספת היא הרקדנית והכוריאוגרפית רנה שיינפלד, שאומרת: "הסקרנות היא הנכס הכי גדול שלי. ליצור דברים חדשים, לנסות, לגלות, לחקור... זה מה שנותן לי שמחה, כוח ואנרגיה לחיים. היצירתיות שלי בשנים האחרונות רק גוברת, וזה ממשיך להפתיע אותי בכל פעם מחדש."
"כבר בגיל שש הייתי מושיבה את הבובות שלי ומלמדת אותן."
ד"ר שלטון נולדה בתל-אביב, ובתחילה הוכשרה כמורה. היא מספרת, שמגיל צעיר ידעה שהיא רוצה להיות מורה. "כבר בגיל שש הייתי מושיבה את הבובות שלי ומלמדת אותן", היא מציינת. לדבריה, היא לא ראתה את עצמה כתלמידה סקרנית במיוחד. "אבי דחף אותי תמיד לקרוא אנציקלופדיות, אך זה פשוט לא עניין אותי. הייתי תלמידה בינונית מאוד", היא מוסיפה בחיוך. במהלך השירות הצבאי שלה שימשה כמורה לעולים חדשים. בהמשך, במהלך עיסוקה כמורה, פגשה אוכלוסיות מגוונות, כולל ילדים ממשפחות שהיו במצוקה כלכלית. "הייתי רואה איך הם מוציאים כסף על וידאו ועל מאכלים, אך כשזה הגיע לספרים- היה מחסור." לאחר עשור של הוראה הרגישה שלטון שהיא זקוקה לשינוי, והחליטה להמשיך ללימודי מדידה ולהערכה בחינוך. "היה לי רצון ללמוד ולהעמיק, וגם לפתוח לעצמי דלתות נוספות.״
״איני רק חוקרת את הסקרנות, אלא חיה אותה מדי-יום.״
ד"ר שלטון מתגוררת בכוכב יאיר-צור יגאל. כאן גידלה את שלושת ילדיה, והיא סבתא לשישה נכדים. "אני לא סבתא למופת״, היא אומרת בצחוק, "אך אני בהחלט פעילה." בעשור האחרון הייתה שלטון מרצה וחברת-סגל בתואר השני לטכנולוגיות-למידה באוניברסיטה הפתוחה. במשך עשור היא ניהלה את תחום ההערכה המעצבת ברשות הארצית למדידה ולהערכה בחינוך, והתמקדה בפיתוח כלים לבתי-ספר ובהערכת תוכניות-לימודים. קודם-לכן ניהלה במשך שנים רבות את מחלקת-ההערכה במרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט״ח). כיום היא מתנדבת בלשכה לטכנולוגיות-מידע (במרכז למצוינות לטכנולוגיה והגיל השלישי), בפיתוח אוריינות לבינה מלאכותית לגיל השלישי. ד"ר שלטון מעידה על עצמה, שהיא מכילה גם על עצמה את התפישׂה של חדוות-למידה. "איני רק חוקרת את הסקרנות, אלא חיה אותה מדי-יום. באחרונה למדתי ייעוץ-קריירה, וגם שם אני משלבת את הבינה המלאכותית בכתיבת קורות-חיים, בהתאמתם למשרה או לתפקיד, בהכנה לריאיון ועוד. הבינה המלאכותית מסקרנת אותי, אני עושה בה שימוש בכל תחום בחיים, ועוקבת אחר החידושים המתפרסמים על-אודותיה.״
״הסקרנות היא המפתח להזדקנות מיטבית״
מחקרה של ד"ר שלטון מאיר את החשיבות של סקרנות ושל למידה מתמשכת בגיל השלישי. המסר שלה הוא: היו סקרנים גם בגיל המבוגר. "המחקר שלנו מראה, שסקרנות ואהבת למידה אינן רק תכונות המועילות בגיל צעיר, אלא שהן קריטיות גם בגיל מבוגר ומשפיעות לטובה על תהליך ההזדקנות״, היא מסכמת. ד"ר שלטון מובילה, באמצעות מחקריה, שינוי בתפישׂת הגיל השלישי, מציגה את הפוטנציאל שבשילוב סקרנות וטכנולוגיה, ומעצבת מחדש את הדרך, שבה החברה מתייחסת לזיקנה.