פרשת וישב
"והבור ריק אין בו מים"(בראשית ל"ז ,כ"ד)
אומר על כך מדרש רבה והבור ריק,נתרוקן בורו של יעקב, אין בו מים-אין בו דברי תורה, שנמשלו למים.
יעקב אבינו שליכד את משפחתו, בחינוך המיוחד שהוא הטווה לאורך כל השנים לא בא לידי ביטוי בהשלכת האחים את יוסף אל הבור.בהגיעם לרמה מוסרית רדודה שכזאת המעידה על התרוקנותם מכל אותם ערכים חשובים המוגדרים כמים.
רבים מפרשני המקרא תמהים על מה ראה המדרש להקטין מערכם של אחי יוסף, הרי לכאורה הייתה להם טענה צודקת כנגד יוסף, הוא היווה עבורם סכנה פיזית וחששו שמה הוא יתנכל להם ויהרגם,לכן הם אמצו את מאמר חז"ל "הבא להרגך השכם להרגו".הם חשו שהם אכן פעלו כנדרש בהשלכת יוסף אל הבור .
ההסבר לכך הוא שאין בכוונת המדרש לפסול את אחי יוסף ולומר ,שלא היה להם ערך תורני כל שהוא,המדרש נותן לנו להבין ולשים דגש על זה ,שהערכים שבכל זאת היו קיימים בהם , היה חסר בהם את הקו האופייני למים כדברי הגמרא במסכת תענית ז',א'. "למה נמשלו דברי תורה למים, לומר לך מה מים מניחים מקום גבוה והולכים למקום נמוך",כך אותם אנשים המייחסים לעצמם ידיעות והשגות בתורה,במידה והם לא יסגלו לעצמם את תכונת המים של ענווה והתבטלות,תורתם לא תתקיים בידם והם ח"ו עלולים לתת פרשנות מוצדקת למעשים לא חיוביים שהם מבצעים.
כך גם אחי יוסף, למרות מעלתם וגדולתם לא היה בהם את תכונת המים המעידים על ביטול וענווה,ועקב חיסרון זה, הם פעלו לא כשורה כלפי יוסף אחיהם.
ראובן היה היחידי שבשונה מאחיו מנע מהאחים להרוג את יוסף, הדבר נבע לא מתוך שכלו, כי ברמת ההבנה השכלית הוא לא היה שונה מהאחים האחרים, בראובן התחולל משהו פנימי כנאמר "וישמע ראובן" קול פנימי השמיע לו שהסכמת האחים לגזור דין ,היא לא נכונה היא סטייה מדרך האמת וזה מה שהביאם לרדת למדרגה שפלה שכזאת.