כבר כמה ימים שקהילת הגיקים רועשת וגועשת סביב סיפור שעדיין לא ברור מה פשרו, אבל הוא ללא ספק מעורר חשד:
ביקורות טובות למוצר בענק הקניות הבינלאומי "אמזון" יכולות להיות אוצר. אחרי הכל, מי שקונה באתר יודע שמוצר עם ביקורות גולשים שליליות עשויותלהניא אותו מההקלקה על כפתור ההזמנה, בעוד ביקורות חיוביות עשויות לגרוםלו לקנות מוצר שלא היה בטוח לגביו. לכן, אין זה עד-כדי-כך מפליא לדעתשחברות המוכרות את מוצריהן דרך אמזון מוכנות לעשות הכל בשביל להדגיש אתהצדדים החיוביים בביקורות הגולשים. אבל חברה שמשלמת על כתיבת ביקורותפיקטיביות, ועוד מפרסמת את זה באתר-בת של אמזון?
שמעתם נכון. בלקין, חברה המייצרת כמעט כל מוצר אפשרי בתחום - החל מנתביםאלחוטיים וכלה בתיקים למחשבים ניידים (לי אישית יש אחד כזה) - קמה בסוףהשבוע האחרון וגילתה לתדהמתה שמייקל בייארד, נציג ממחלקת הפיתוח העסקישלה, פרסם לכאורה מודעה באתר הדרושים Mechanical Turk, המציעה 65 סנטיםעבור כתיבת ביקורות נלהבות למוצרי החברה באמזון.
"מכניקל טורק" הוא אתר-בת של אמזון, המוגדר ע"י החברה כ"שוק עבודות" -עסקים המעוניינים לגייס עבור פרוייקטים מסויימים כוח-עבודה חד-פעמימפרסמים את הפרוייקטים באתר, וגולשים בוחרים באילו פרוייקטים לעבוד, כאשרמדובר כמובן בחלטורה בשעות הפנאי, אבל היי - תן לגיק אמיתי סיבה לתכנת עודמשהוא, והוא ישמח לעבוד על זה כל הלילה.
מודעה שפורסמה באתר בשם בייארד מבקשת לשכור גולשים שיעניקו דירוג מקסימלילמוצרי "בלקין" באמזון. בין ההנחיות: לתת ציון 5 (מתוך 5, כמובן), לכתובאת הביקורת בשפה התקנית ביותר שהגולש מסוגל להוציא מעצמו, להקפיד עלתיאורים קצרים של 25-50 מילים, לספר על חוויית השימוש במוצר גם אם בחייםלא ראיתם אותו (לפרסום מצורף קישור עם פרטי המוצר, מהם אמורים החלטוריסטיםלהבין מה לכתוב), ולדרג כל ביקורת שלילית למוצר כלא-יעילה.
החברה והמפרסם-לכאורה טרם הגיבו לסיפור, אך למרות שהפרסום הוסר מ"מכניקלטורק" הנזק כבר ברור: ביקורות גולשים, שגם כך נחשדו כבר זמן רב כמדד בלתיאמין לחלוטין (כפי שיעידו בשמחה אנשי החנות "דיגיטלי" בירושלים, שאמרו ליאת זה כבר עשרות פעמים), קיבלו כאן כדור נוסף ישר במקלדת.
לבלוג של יאיר מור