מכות מצרים מעוררות שאלה אשר דומָה לה מובאת במשנת אבות (ה'/א'), מדוע היכה ה' את מצרים ב-10 מכות, הלא יכול היה להכות את מצרים במכה אחת, או לחילופין במספר גדול יותר של מכות?
נומרולוגיה בפרשה:
מכות מצרים מעוררות שאלה אשר דומָה לה מובאת במשנת אבות (ה'/א'), מדוע היכה ה' את מצרים ב-10 מכות, הלא יכול היה להכות את מצרים במכה אחת, או לחילופין במִסְפָּר גדול יותר של מכות? מתוך דברי התנא (אשר כל דבריו באותו פרק במסכת אבות מנוסחים על פי עקרונות מספריים), ניתן להסיק כי הקב"ה רצה 10 מכות כדי להיפרע מן הרשעים, אך עדיין השאלה במקומה עומדת: מדוע היכה ה' את מצרים ב-10 מכות, ולא ב-8 או ב-12?
המִסְפָּר 10 מופיע לא-מעט בתורה, וברור שהוא משמש סמל, אף כי לא תמיד ברור 'סמל לְמָה?'. השימוש הסמלי במִסְפָּר זה ניכר, למשל, ב"עשרת הַדִּבּרוֹת", שהרי הכל יודעים כי אי אפשר לראות ב-10 הדברות הללו מִסְפָּר המקיף את מצוות התורה. אדרבא, אין ה-10 שניתנו בסיני אלא מעין דוגמה, כגון "חלון-ראווה" בו מוצגים כמה "פריטי-לבוש", אך הכל יודעים כי אלו לא נועדו אלא לרמוז לצופה כי מעבר ל"חלון הראווה" מצויים "פריטי-לבוש" רבים אחרים; בתורה אין להם מִסְפָּר עד שבאו חז"ל ונתנו בהם מִסְפָּר.
10 הוא מִסְפָּר המביע שלמוּת גופנית בשל סיבה 'טבעית': העובדה הפשוטה שלכל אדם יש 10 אצבעות, ונמצא ש-10 הוא ביטוי 'אנושי'. לדוגמה, אברהם שולח את עבדו עם 10 גמלים, ורבקה מקבלת שני צמידים 'עשרה זהב משקלם'. לבן החליף את משכורתו של יעקב עשרת מונים, ויוסף שלח לאביו 10 חמורים, אף שיכול היה לשלוח הרבה יותר. 10 הוא מִסְפָּר המשמש 'לדוגמה' במקומות נוספים בתורה, ואין כאן מקום לדון בכל אותם מקומות (כגון: 10 שנות נישואי אברהם ללא זרע; 10 ניסיונות את ה', 10 יריעות המשכן, 10 נשים (ויקרא כ"ו/כו'), 10 ביושים (איוב י"ט/ג'), ועוד.
מכות מצרים פגעו במצרים, וה-10 מביע את ההיבט הגופני: ה' היכה את המצרים בכל גופם (ורכושם).
כללו של דבר, ענישת מצרים ב-10 מכות נראית כמכוונת כנגד אלו ששיעבדו את ישראל שיעבוד גופני (גוף המסומן באצבעות), והקב"ה ענש אותם מידה כנגד מידה: ב-10.
פרופ' מאיר בר אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
www.torah.in/he