נומרולוגיה בפרשה
מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
הפרשה הפותחת את ספר במדבר משופעת במִסְפָּרִים, וכאן יש מקום להבהיר משהו ביחס לתפקידה של הנומרולוגיה. השאלה היא: האם הפרשנות הנומרולוגית מוצאת בכל מִסְפָּר בתורה משמעות סמלית איכותית, או שמא גם הפרשן הנוטה לנומרולוגיה עשוי להודות כי לא לכל מִסְפָּר יש משמעות נומרולוגית?
עיון במִסְפָּרִים המופיעים בפרשה יבהיר מייד כי אל לו לפרשן להציע פרשנות נומרולוגית, שכן המִסְפָּרִים נראים 'טבעיים', היינו שאין הם משקפים אלא כמויות ולא איכויות. עם זאת, אין פירושו של דבר שמִסְפָּרִים אלו אינם טעונים לימוד. ראשית, מִסְפָּר המתפקדים בשנים עשר השבטים מסתיים באפס אחד (שבט גד) או בשני אפסים ב-11 שבטים (בטכניקת כתיבת המספרים הערבית המוכרת לכל), וברור, על כן, שמִסְפָּרִים אלו מעוגלים. מסתבר שעיקר השאלה יש לשאול כאן מכיוון שונה, מהכיוון הדמוגראפי, תחום מחקרי בו בוחנים את מִסְפָּר המתפקדים במִפקד כלשהו.
מִסְפָּר המתפקדים מעורר כמה תהיות אשר גדולי ישראל כלל לא עסקו בהם, ולו מהסיבה הפשוטה שהם סברו כי אין מה להעיר על מִסְפָּרִים. הפרשנים כולם - ישנים גם חדשים - סברו כי מִסְפָּרִים הם 'מושג שקוף' שאין צורך לבאר אותו. וכי מה ניתן לומר על 22,000 הלויים? עם זאת, עיון מעמיק יותר יבהיר ללומד כי דברי התורה טעונים לימוד גם כאן, מה עוד שמִסְפָּר הבכורים עמד על 22,273, ומִסְפָּר זה כמו גם מִסְפָּרִים אחרים בפרשה מצריכים בחינה מכמה היבטים החורגים מגדר הדיון כאן. לדוגמה, שלוש מתוך ארבעת האמהות (שרה, רבקה ורחל), סבלו מבעיות פוריוּת, ואם כך, כיצד אירע הדבר שבנותיהן היו וולדניות עד שנאמר עליהן שהיו יולדות 6 בכרס אחת? ושאלה אחרת: אם בנות ישראל במצרים היו וולדניות, כיצד נותר מִסְפָּר בני ישראל בצאתם מהמדבר ככניסתם אליו 40 שנה קודם לכן (בהפרש קטן)?
כללו של דבר, עיון נומרולוגי במִסְפָּרִים לא נועד להכחיש כיווני הסתכלות נוספים על התורה, כי העיקר הוא שאף מִסְפָּרִים - תורה היא, וללומדה אנו צריכים.
פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מחבר 'נומרולוגיה בראשיתית' ו'נומרולוגיה מקראית'
(ספריית בית-אל)