נומרולוגיה בפרשה
מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
לאחר ששבו המרגלים והוציאו את דיבת הארץ רעה הם נענשו, ועונשם עשוי מידה כנגד מידה, ובמִסְפָּרִים: "בְּמִסְפַּר הַיָּמִים אֲשֶׁר תַּרְתֶּם אֶת הָאָרֶץ אַרְבָּעִים יוֹם, יוֹם לַשָּׁנָה יוֹם לַשָּׁנָה, תִּשְׂאוּ אֶת עֲוֹנֹתֵיכֶם אַרְבָּעִים שָׁנָה וִידַעְתֶּם אֶת תְּנוּאָתִי" (במדבר י"ד/לד'). יוצא, אפוא, שמִסְפָּר הימים בהם המרגלים תרו את הארץ, מספר הנראה מקרי: 40, הפך להיות למספר ימי העונש שלהם. לו, למשל, היו תרים את הארץ ב-34 יום או ב-57 יום, כי אז היו נענשים באותה מידה, "יום לשנה", ומספר שנות הנדודים היה שונה לגמרי.
והנה, עיון בספר יחזקאל עשוי לגלות כי אין כאן כל מקריות. בפרק ד' כותב הנביא יחזקאל כי צווה על ידי ה' לשכב על צידו השמאלי 390 יום (קרא: 39), כביטוי לחטאת ישראל. עם סיימו מטלה זו הוא צווה לשכב 40 יום על צידו הימני, והנימוק: "וְנָשָׂאתָ אֶת עֲוֹן בֵּית יְהוּדָה אַרְבָּעִים יוֹם, יוֹם לַשָּׁנָה יוֹם לַשָּׁנָה, נְתַתִּיו לָךְ" (יחזקאל ד'/ו'). דומה כי גלוי לעין שמדובר באותה מערכת סמלית לפיה יום אחד מסמל שנה, והעונש מתבטא במספר 40 דווקא. כלומר, בעוד שהמרגלים תרו את הארץ במִסְפָּר אקראי, כביכול, יחזקאל צווה מראש על המִסְפָּר 40, וברור שמדובר במִסְפָּר מכוון, מִסְפָּר בלתי-אקראי, ולא נותר אלא לשאול מדוע.
המִסְפָּר 40 הוא ביטוי של שינוי קוסמי: 4 (=קוסמוס) מוכפל ב- 10 (=גופני), ולשינוי ב- 40 יש לקרוא מטא-מורפוזה (שינוי הגוף, כמו רובוטריקים). דומה כי זאת הסיבה שכאשר החליט ה' להרוס את העולם במבול, הוא השתמש במִסְפָּר 40, וכך במהלך 40 יום הפך עולם פורח (אשר כל יושביו חוטאים), לעולם של מים, בעוד רק נח וכל אשר איתו בתיבה ניצלו. יחזקאל, אם כן, הדגים לעם ישראל כי אם רוצים הם להינצל מעונשם עליהם לשנות את דרכיהם מן היסוד, 'לשנות את עורם', שאם לא יעשו כן - ייענשו. לאור זאת יש לראות גם את מעשי המרגלים: מִסְפָּר הימים בהם הם נעדרו מן המחנה לא היה מקרי אלא נועד להביע את השינוי המהותי שאירע להם, ואחר-כך שאירע לבני ישראל.
משמעות הדבר היא שגם אם לצופה מן הצד נראה מִסְפָּר השנים שנקצבו בעונש - מִסְפָּר שנים מקרי, למעשה אין זה כך. ה' רצה לשנות את עמו מעם של עבדים לעם של לוחמים, ונראה ששינוי קיצוני זה לא יכול היה להיעשות בפחות מ- 40 שנה.
פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מחבר 'נומרולוגיה בראשיתית' ו'נומרולוגיה מקראית'
(ספריית בית-אל)